Recht boren

Fijn dat jij je ervaring deelt. Dank je Ernst.

Als je een verenstaal op hardingstemperatuur verwarmd
zal dit in koud water glas hard worden.
in olie zal het taaihard worden.
Na het harden kun je nog een ontlaten toepassen
maar of dat zo verstandig is?

Je kunt de knik in het verenstaal stomp aan elkaar solderen met hardsoldeer zilver.
Ik had hier jongstleden al een beschreven
dat ik na het langzaam afkoelen van deze soldering
aansluitend weer verwarm op hardingstemperatuur
en dan in water of olie hard.
Let wel! Het water of de olie moet echt dichtbij staan.
Ben je op temperatuur, gelijk plop erin.

Maar,
Heb jij goede ervaringen met jouw methode,
blijf daar bij.

Ik zou nog andere manieren van buigen en vormen van verenstaal voor landingsgestellen en dergelijke kunnen beschrijven.
We laten het hierbij.
De verenstaalproeven komen later.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Ik schreef al dat het gas-lucht mengsel restloos opbrandde.
Het was een mooie neutrale helder blauwe vlam.
In die vlam zit echt geen vocht meer in.
De eventuele vocht in de lucht verdampt al voordat het echt in de vlam komt.
Het was een warme zomerse droge dag.

Kan nog een test maken komende zomer met een klein aambeeld dat hier staat.


De meeste metalen zijn niet echt gesloten dicht.
Sterk voorbeeld:
Bij een eerder bericht heb ik een foto geplaatst van een stuk massief aluminium.
Op de foto is te zien dat het aluminium gepenetreerd is door regenwater.

Ik had al een halve mm afgedraaid en er is nog steeds vocht aantasting te zien in het aluminium.
Ik weet het, het ligt aan het type aluminium waarbij vochtopname snel, langzaam of zo goed als niet optreedt.

Bij het lassen van aluminium kan waterstof opname (waterstof uit de lucht) een aardig probleem zijn.
En ja, het waterstof kan ook in een metaal komen bij het maken van een metaal.

Tijdens de smelt kan een metaal waterstof en andere zaken opnemen.
Bij staal en zeker bij een oud aambeeld weet je niet hoe dit geproduceerd is.

Metalen hebben een structuur vergelijkbaar met een spons.
Bij HSS boren wordt kobalt toegevoegd om HSS-Co boren te maken.
Hier verdicht het kobalt de HSS legering tot een vaster/dichter metaal.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Ik schreef al dat het gas-lucht mengsel restloos opbrandde.
Het was een mooie neutrale helder blauwe vlam.
In die vlam zit echt geen vocht meer in.
De eventuele vocht in de lucht verdampt al voordat het echt in de vlam komt.
Het was een warme zomerse droge dag.
.....

Chemisch gezien klopt dit niet helemaal, beter nog, helemaal niet. ;)
Bij een goede verbranding van veruit de meeste gassen die voor lassen worden of solderen worden gebruikt heb je twee reststoffen. Dat zijn water en kooldioxide (H2O en CO2). Dat komt doordat die gassen koolwaterstoffen zijn. Dat zijn chemische mengsels van waterstof en koolstof. Propaan is bijvoorbeeld C3H8, dat betekend dat 3 atomen koolstof (C) chemisch gebonden zijn aan 8 atomen waterstof (H). Butaan is C4H10. Acetyleen is C2H2, en zo nog meer.
Het water ontstaat bij de verbranding van de waterstof in het gas. Omdat die verbranding, de vlam dus, zo heet is zal dat water direct stoom worden. Die zeer hete stoom is onzichtbaar en gaat op in de omgeving. CO2 ontstaat door de verbranding van het koolstof deel in het gas. Het is een kleurloos en reukloos gas wat ook in de omgeving "verdwijnt". Vandaar het het aangegeven wordt als "rest loos", wat het voor de gebruiker feitelijk ook is.

Als je een mooie blauwe vlam op een groot koud aambeeld richt zal de stoom in de verbrandingsgassen in eerste instantie op dat koude oppervlak condenseren. Dat aambeeld wordt dus nat. Dat is geen water uit de lucht maar water uit de verbrandingsgassen van de vlam.
Meestal zal het oppervlak snel opwarmen door de vlam en dat water is zo weer verdampt. De stoom is er echter nog steeds en blijft ook ontstaan zolang de vlam brand. Als je in een koude schuur met een brander gaat werken zal je zien dat alle koude oppervlakken na enige tijd vochtig worden. Dat is de stoom uit de vlam die op de koude oppervlakken condenseert.

Ook benzine is een koolwaterstof, beter het is een mengsel van diverse koolwaterstoffen en andere chemicaliën. Als dat verbrand ontstaat er dus ook water en kooldioxide. Omdat er nog meer (troep?) in zit ontstaan er nog meer stoffen (uitlaatgassen) dus heb je daar vaak wel zichtbare reststoffen.
Dat er behoorlijk veel water in de uitlaatgassen zit kan je zien aan de uitlaat. Vooral als de motor (of uitlaat) nog niet goed op temperatuur is. Het water wat in de vorm van stoom in de uitlaatgassen zit condenseert in de koude uitlaat en komt er uit druppelen. Ik heb wel eens achter een auto gereden die bijna sproeide als hij even stil had gestaan bij een verkeerslicht en bij groen weer op trok. Dat bleek een auto op LPG te zijn. LPG is een mengsel van propaan en butaan en daar zit meer waterstof in dan in benzine dus krijg je ook meer water (stoom).
 
Ik wil iedereen hier even bedanken voor alle hulp en geduld.
Op mijn werk hebben we een draaibank, en dankzij alle tips en informatie hier heb ik de volgende wekstukjes kunnen maken.
Het eerste is een scharnierpunt voor de achterklep van mijn Land Rover, ik had maar één originele en ze zijn niet los te koop dus moest ik er zelf één maken.
Ik had achteraf iets meer af moeten steken om de deuk uit de gebruikte as te krijgen, maar het originele scharnier is ook gebruikt, dus het mag wat "charme" hebben :-)
Daarna heb ik in een stuk 6mm plaat een gat geboord en de ring er aan vast TIG gelast.




Mijn broertje heeft een oud olympisch zeilbootje waar het roer van mist.
Deze is hij zelf aan het maken, en hij vroeg mij of ik een wieltje kon maken waar de kabel in loopt om het roer in te klappen.
Ik had van mijn oom wat rond kunststof gekregen, dit heb ik op diameter gedraait, er een groef in gestoken van 4mm diep.
Daarna heb ik er een gat van 6mm in geboord en het geheel afgebraamd en afgestoken.
Het rolletje draait op een messing scharnier pen die ik ooit een keer over had.


Ik weet het, ik mag de veters niet strikken van alle bouwers hier maar ik vind het wel erg leuk om te doen.

Nogmaals bedankt!
Ruud
 
Strikdiploma.
Voor mij heb jij dit verdiend Ruud.

Dat is toch weer mooi gelukt.
Het scharnieroog is zo te zien gemaakt van een harder metaal.
Netjes.
Het rolletje is van nylon.
Lekker stroperig om te draaien.
Met een scherpe beitel gaat dit prima.
En netjes een halfrond groefje ingedraaid.

Met nylon draaien onderbreek ik vaak de draaiactie
om geen oneindige spaan te maken
die zich ergens in kan vangen of erger.

Gewoon zo verder Ruud.
Komt goed.
Willum
 
Van dikte

Om deze kadertjes van esdoorn op dikte te kunnen maken heb ik eerst lange stroken gezaagd van 1,5 mm.
Om deze stroken naar 1,0 mm te brengen heb ik deze gezaagde stroken op een MDF plaat geplakt met dik dubbelzijdig plakband.
Deze tijdelijke sandwich door de van dikte bank laten lopen.
Eerste gang ca.1,25.
Loshalen en de ongeschaafde kant boven.
Tweede schaafgang naar 1,0 mm.
Stoken loshalen en in parten zagen.
upload_2024-1-27_14-45-17.png
upload_2024-1-27_14-45-27.png

Geschaaft links. Gezaagd rechts.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Van dikte

Om deze kadertjes van esdoorn op dikte te kunnen maken heb ik eerst lange stroken gezaagd van 1,5 mm.
Om deze stroken naar 1,0 mm te brengen heb ik deze gezaagde stroken op een MDF plaat geplakt met dik dubbelzijdig plakband.
Deze tijdelijke sandwich door de van dikte bank laten lopen.
Eerste gang ca.1,25.
Loshalen en de ongeschaafde kant boven.
Tweede schaafgang naar 1,0 mm.
Stoken loshalen en in parten zagen.
Bekijk bijlage 568577 Bekijk bijlage 568578
Geschaaft links. Gezaagd rechts.

Alles voor modelbouw,
Willum
Dan heb je heeeeel scherp beitels gehad, 9 van de 10 keer vreet de schaaf het op, ik heb een van dikte schuurmachine daar gaat het beter mee.
 
Deze van dikte bank was ca. 70cm breed.
Ze had meerdere messen.
Alle waren schadevrij en echt scherp.
En,
De te schaven esdoorn stroken waren op een MDF plaat geplakt.
Dat schaaft alsof het een volle plank is.

Maar inderdaad,
Als je een van dikte schuurmachine hebt heb je ook weer gelijk een glad resultaat.

Goed bezig OZY

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Schaven moet toch eigenlijk een heel glad en vlak oppervlak afleveren? Mijn ervaring is dat je met een vandiktebank eigenlijk niet hoeft te schuren, dat komt er ape strak uit! Zeker met de oplossing die ik laatste heb gemaakt voor mijn elektrische handschaaf gaat het zodanig dat ik niet meer hoef te schuren na het op dikte schaven.
 
Eigenlijk.

In mijn geval,
Zeker de geschaafde kant is mooi glad.
Maar de kant die geplakt is trekt bij het strippen van de MDF plaat vezel omhoog.
Die moet ik dan schuren.
Hierna zijn beide kanten glad.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Duidelijk! Ja tape kan soms gedoe geven. Het helpt al als je weet welke kant de nerf loopt zodat je de juiste richting op de tape er af kan trekken maar zeker bij dun materiaal, of als het licht van kleur is, is dat lang niet altijd goed te zien.
 
Dubbelzijdig plakband
Van dikte

Och, gedoe, niet echt.
Uiteindelijk heb ik twee geschaafde kanten.
De laatst geschaafde is direct bruikbaar.
De eerst geschaafde kant krijgt dubbelzijdige plak om de tweede te kunnen schaven.

Er zijn heftig klevende en minder heftig klevende plakfolies.
De ene trekt harder de andere minder hard aan het vers geschaafde oppervlak bij het loshalen.
Bij het loshalen trekt de plakfolie de vleug uit het gladde oppervlak.
En dat is wat ik moet gladschuren.

Het valt allemaal wel mee.
Het eindresultaat is steeds goed geweest.

Veel beter dan alleen zagen en glad schuren.
Het product is net als bij jouw ook echt aan de maat.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
schilders tape met secondelijm ertussen

Dan koop je de secondelijm bij een euroshopper?
Ander is dit een dure grap.
Twee keer schilder tape, krep plakband aan elkaar geplakt met dubbelzijdig tape.
Krep is meestal mild klevend.

Komt allemaal goed.
Willum
 
Dynamo

Ik was op bezoek in een werkplaats.
Daar was iemand bezig met een dynamo van een oldtimer auto.
Een ander had deze voor hem afgedraaid.
upload_2024-2-9_9-47-30.png

Ik had vooraf al aangegeven,
neem een vlijmscherpe draaibeitel.
Dat was dus niet gebeurt.
Aansluitend alles met fijn schuurlinnen na geschuurd.
En de tussenruimte open gezaagd.
Er waren teveel raakpunten tussen de koperplaatjes.
Raken betekend sluiting maken.

Alles weer samengebouwd en laten lopen zonder regelaar.
Mooi hoog voltage.
Met regelaar een super laadspanning.
Deze dynamo kan weer jaren meedraaien.

De eigenaar had het eigenlijk al opgegeven met het ding.
En dan zie je dat er vaak toch nog mogelijkheden zijn.
Ik heb daar plezier aan.

Ook in modelbouw,
Willum
 
Deze was niet meer nieuw te koop.
2e hands moeilijk te vinden en dan echt duur.
Er was een hoofdaannemer voor dit project en twee onderaannemers.
Ieder droeg zijn steentje bij.
De eigenaar is weer echt blij.
Ik had er plezier aan.
Op naar de volgende dynamo.

Ook in modelbouw,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Collector

Deze collector op een anker van een startmotor is extreem afgedraaid.
Na het afdraaien heeft deze nog een tijdje gelopen.
Dat is te zien aan de sleepsporen op de koperen lamellen.
upload_2024-2-10_16-42-24.png
upload_2024-2-10_16-42-39.png
upload_2024-2-10_16-42-49.png

Foto w.p. 2-2024

De forse wikkeldraden zijn mooi in het kopse koper geknepen.
Hierbij (ik heb ze niet gezien) zullen de koolborstelhouders ook lager geplaatst zijn geweest.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top