Oldtimer
Geert heeft een oldtimer.
De remvoeringen waren op.
Daar moesten nieuwe opgelijmd worden.
Alle scharnierpunten waren gaar.
Te veel speling in de boringen, afgelopen asjes.
De wangen waarop alles scharnierde vlak gevijld.
Ook dit droeg bij aan de gammele scharniering.
Foto's w.p. 8-2022 Kladschets van de asjes en de sluitring. Eerste asje klaar, afsteken met een beetje olie erbij, toerental was ca. 700 tpm.
Boringen opruimen naar een aanvaardbare maat.
Voor deze maat nieuwe asjes maken.
De oude waren geklonken.
Ik kan dat niet klinken, te grof, staal te hard.
Dikke sluitring om het asjes te borgen met een elektroden las.
Een remschoen had slijtage en moest opgewerkt worden.
Ondersteunen en vollassen. aansluitend aan de maat slijpen.
Sodeju wat was dat hard, vijl kan in de schrootbak.
Foto's w.p. 8-2022
Links, Schoen op een chamottesteen geschroefd. Midden, Afdekken met plaatje messing en daarna vollassen. Rechts het resultaat.
Foto's w.p. 8-2022
Foto links, links een oude schoen, rechts ervan een nieuwe proefpassing.
Het scharnieren en de gewenste speling is zoals gewenst.
Geert was tevreden.
Blij dat ik het juiste gereedschap had, vaste en verstelbare ruimers, boor 12,3 etc.
Het afsteken, als een warm mes in de boter. Hiervoor had ik zelfgemaakte afsteekbeitels voor gebruikt.
Beitels gemaakt uit een widia tanden cirkelzaagblad voor spijkerhout. Super kwaliteit.
Het staal voor de asjes was ook hier aangeleverd.
Er waren in dit werk nog enkele sprongetjes te maken,
om vreemde dingen probleemloos op te lossen.
Veel modelbouwplezier,
Willum