Boutje afgebroken
Gebruik van linkse tappen
Nog een keer dan.
5 bouten (sterkte 12.9) waren afgebroken.
Nu ken ik drie soorten breuk,
Aan de rand van het materiaal,
In het draadgat,
Uitstekend uit het draadgat.
Hier waren alle bouten aan de rand van het materiaal afgebroken.
Boorbussen gemaakt en gecentreerd op de omgeving van de gebroken bout gelast.
Door de boring van de bus midden in de bout een gat geboord.
Boorbus weghalen en de linkse tap in de boring draaien.
Het tapeind komt dan langzaam uit het draadgat naar buiten.
4 Foto's © w.p. 4-2022
Het maakt niet uit welk metaal dat het is, de werkwijze is meestal hetzelfde.
Dit soort karweitjes moet altijd in rust en met beleid gedaan worden.
Breekt de boor, breekt de linkse tap, breekt de tap om de schroefdraad op te schonen, dan ben je verder van huis.
Deze keer had ik een setje linkse tappen van de GAMMA.
Dit waren allemaal blinde gaten, en dat maakt het niet echt gemakkelijker.
Bij aan de rand van het materiaal afgebroken bouten gebruik ik boorbussen.
Bij breuk in het draadgat gebruik ik een bout met boring.
Bij breuk boven het materiaal pak ik een goed grijpende tang
of ik las een boutje in het verlengde van de gebroken bout aan.
Linkse tappen bestaan in veel maten, te koop in kleine of grotere sets.
Inzet bereik is ca. M3- M30.
Als vuistregel voor het boorgat hou ik aan als voorbeeld M10 breuk 5mm hooguit 6mm centrumboring.
De boring moet precies in het centrum van de gebroken bout komen zodat de linkse tap overal gelijk vlees heeft.
Boorkeuze,
De kwaliteit van de boor hoort bij de kwaliteit tapeind dat ingeboord moet worden.
Bout 12.0 boren met HSS Co5 of Co8,
Bout 8.8 boren met HSS of HSS Co5.
Bout messing met HSS.
Bout RVS met HSS Co5 of Co8,
Toerental aanpassen aan metaalsoort en boorgat diameter.
En niet vergeten, boor flink smeren/koelen.
Veel modelbouwplezier,
Willum