De vorige keer zagen we dat ik een nieuwe 2 traps tandwielbak hed gemaakt..met een motor die we gezamenlijk hadden berekend en uitgezocht en met rondsels en tandwielen van Aliexpress.
Eea zit nu in de kist..
Het is dus een "hybride" aandrijving geworden..nou ja..soort van dus.. de E- motor drijft de rubberstreng aan en die de prop. Als rubber heb ik postelastieken gebruikt. Die kwaliteit komt wel zo ongeveer overeen met de vroegere Pirelli kwaliteit die in wakefields gebruikt werd en anders dan nu met 3x1 mm was dat toen 6x1 mm doorsnede. En wat wil het toeval..de postelastieken zijn ook van die maat.
3 stuks achter elkaar geknoopt is precies de lengte die ik nodig ben ( iets ontspannen er in hangen en totaal heb ik er 2x 3 stuks van die aan elkaar geknoopt in zitten dus totaal 18 elastieken. Aan motorzijde en bij de prop zitten ze keurig om delrin bobbins zodat ze niet zichzelf opkronkelen..pff wat een woord..
Het totaal gewicht klopt ook..in deze kist zat vroeger 50 gram ( net na het 80 gram tijdperk) en de lengte is korter dan een volle lengte en met 30 gram klopt het dan precies...
Het zwp is natuurlijk belangrijk en de 3S 1000 mAh lipo zit ver naar achter..
Om dat zwp goed vast te stellen maak ik altijd gebruik van de zwp bok..met arm en mm verdeling zodat ik exact kan aflezen waar het zwp ligt en het % weet.
Het vermogen van de rubberstreng moet natuurlijk ook kloppen..een paar dunne elastiekjes gaat niet werken..en te veel is ook niet goed want dan lijkt het wel een starre verbinding. Na het stoppen van de motor moet de streng langzaam afdraaien en vooral ontspannen zodat de propkop naar voren gaat en de stop inkomt. Wel met een giga terugsag..dat was toen zo bij die fifties propkoppen. Tekeningen er van vindt je plenty in het topic B%V magazine.
Het vermogen van die rubberstreng is goed in te schatten..we draaien op een kruistoerental en wel boven in dat gebied..dus niet op maximaal rubberstreng vermogen..de zgn burst. Het is de bedoeling dat de kist met ongeveer 1,5 tot 2 m/sec stijgt en na rond de 50 seconden ( de motorlooptijd die zo ongeveer gehaald werd) moet je dan op 75 tot 100 meter hoogte komen..net als toen. Indien de rubberstreng na het plots uitzetten ongeveer 30 seconden door loopt en de originele volle lengte zou hebben dan zit je op kruis vermogen. Maar de rubberstreng heeft niet de volle lengte maar 3/5e er van dus iets van 15 tot 18 seconden doordraaien is representatief.
Ik heb div testruns gedaan en filmpjes geschoten en na wat terug nemen van het gas werkt eea het best door vanaf 3/4 gas de motor plots uit te zetten. Dan volgt die 15-18 seconden nadraaien en de stop. Die is dan altijd perfect..de bladen vouwen keurig op.
Bij dit filmpje heb ik het gas langzaam terug genomen en dan is er bijna geen uitloop en zie daar..de prop klapt static niet helemaal goed in maar hoogstwaarschijnlijk zal die dat wel doen bij het vliegen door het aanblazen er van.
Hou je vast..daar gaat de giga prop van 600 mm..