RC/E conversie van primaire VV klassen

Aan de rondsels en tandwielen is niet gesoldeerd, alles is in elkaar geperst. Hier bv het rondsel op de motor. Aangezien het rondsel los op de motoras zat (ondanks dat de opgave was dat het zou klemmen op een 3,17 as) eerst een bus gedraaid. Persen doe ik met de bankschroef...

Bekijk bijlage 618282

En dan het geheel op de motoras geperst...

Bekijk bijlage 618283

Kun je het even toelichten? Het rondsel zat te ruim op de motoras niet? Dan draai je een bus met flens, diameter groter dan 3,17 mm vermoed ik, boor het rondsel uit tot de juiste diameter en boor de nieuwe bus tot net onder 3.17 mm?

Bij een dubbele persing is het niet duidelijk wat er kan gebeuren..dus niet gelijktijdig doen.

Het 3,2 gat in het rondsel opgebeerd naar 5.

Hoe groot dat exact is weet ik niet..kan het niet meten maar is ook niet belangrijk.

Dus altijd eerst een gat maken.

Toen de flensbus gedraaid.
Daar een gat in gemaakt van in stappen naar 3,1. Dus kleiner dan de as.

De schacht diameter is wel goed te meten tijdens het draaien en op 5,2 gebracht.
Dan stopt het meten.

Nu opletten geblazen en over een lengte van 1 mm 0,025 aanzet op de nonius..dan passen.

Indien het niets doet de hele lengte afdraaien en dat elke keer herhalen totdat het rondsel wel op die 1 mm lengte past.

Nu weten we dat er een persing is van hooguit 0,05 mm en dus niet verder afdraaien.

Nu de bus in het rondsel persen.

Wat dat op het gat doet weet ik niet..kan ik niet meten maar hoeft ook niet.
Had het gat toch aan de kleine kant gemaakt.

Nu met lasg toeren het gat opboren..3 mm

Maar slechts een mm diep.

As passen..gaat er niet in?
Dan hele lengte opboren en daarna een 0,1 mm grotere boor pakken..en weer 1 mm diep boren en passen..totdat dat 1e stukje wel past.

Nu weten we dat we een persing hebben van maximaal 0,1 mm.

Zo kan ik dus de persing bepalen zonder meetgereedschap.

En een persing van 0,05 mm cq 0,1 mm is zeer strak.

In zo,n grote bankschroef moet je knap kracht zetten om eea in elkaar te persen.

Zou dat bv een busje zijn met bv 1 mm wanddikte dan zou het zelfs kunnen scheuren.

De vorige keer zagen we dat ik een nieuwe 2 traps tandwielbak hed gemaakt..met een motor die we gezamenlijk hadden berekend en uitgezocht en met rondsels en tandwielen van Aliexpress.

Eea zit nu in de kist..

Het is dus een "hybride" aandrijving geworden..nou ja..soort van dus.. de E- motor drijft de rubberstreng aan en die de prop. Als rubber heb ik postelastieken gebruikt. Die kwaliteit komt wel zo ongeveer overeen met de vroegere Pirelli kwaliteit die in wakefields gebruikt werd en anders dan nu met 3x1 mm was dat toen 6x1 mm doorsnede. En wat wil het toeval..de postelastieken zijn ook van die maat.

3 stuks achter elkaar geknoopt is precies de lengte die ik nodig ben ( iets ontspannen er in hangen en totaal heb ik er 2x 3 stuks van die aan elkaar geknoopt in zitten dus totaal 18 elastieken. Aan motorzijde en bij de prop zitten ze keurig om delrin bobbins zodat ze niet zichzelf opkronkelen..pff wat een woord..

Het totaal gewicht klopt ook..in deze kist zat vroeger 50 gram ( net na het 80 gram tijdperk) en de lengte is korter dan een volle lengte en met 30 gram klopt het dan precies...

20250522_130836.jpg

Het zwp is natuurlijk belangrijk en de 3S 1000 mAh lipo zit ver naar achter..

20250522_130953.jpg

Om dat zwp goed vast te stellen maak ik altijd gebruik van de zwp bok..met arm en mm verdeling zodat ik exact kan aflezen waar het zwp ligt en het % weet.

20250522_131309.jpg

Het vermogen van de rubberstreng moet natuurlijk ook kloppen..een paar dunne elastiekjes gaat niet werken..en te veel is ook niet goed want dan lijkt het wel een starre verbinding. Na het stoppen van de motor moet de streng langzaam afdraaien en vooral ontspannen zodat de propkop naar voren gaat en de stop inkomt. Wel met een giga terugsag..dat was toen zo bij die fifties propkoppen. Tekeningen er van vindt je plenty in het topic B%V magazine.

Het vermogen van die rubberstreng is goed in te schatten..we draaien op een kruistoerental en wel boven in dat gebied..dus niet op maximaal rubberstreng vermogen..de zgn burst. Het is de bedoeling dat de kist met ongeveer 1,5 tot 2 m/sec stijgt en na rond de 50 seconden ( de motorlooptijd die zo ongeveer gehaald werd) moet je dan op 75 tot 100 meter hoogte komen..net als toen. Indien de rubberstreng na het plots uitzetten ongeveer 30 seconden door loopt en de originele volle lengte zou hebben dan zit je op kruis vermogen. Maar de rubberstreng heeft niet de volle lengte maar 3/5e er van dus iets van 15 tot 18 seconden doordraaien is representatief.

Ik heb div testruns gedaan en filmpjes geschoten en na wat terug nemen van het gas werkt eea het best door vanaf 3/4 gas de motor plots uit te zetten. Dan volgt die 15-18 seconden nadraaien en de stop. Die is dan altijd perfect..de bladen vouwen keurig op.

Bij dit filmpje heb ik het gas langzaam terug genomen en dan is er bijna geen uitloop en zie daar..de prop klapt static niet helemaal goed in maar hoogstwaarschijnlijk zal die dat wel doen bij het vliegen door het aanblazen er van.

Hou je vast..daar gaat de giga prop van 600 mm..

Ziet er goed uit Henk, ben benieuwd of de trekkracht met de nieuwe motor en vertraging nu wel voldoende is. Kun je het toerental van de prop meten?

Laatst bewerkt:
Nee Frank, helaas niet maar het ziet er wel erg wakefield achtig uit qua toerental. Ik wil nog wel de statische trekkracht gaan meten om meer gegevens te hebben bij de ontwikkeling van een volgende kist. Het startgewicht is nu 630 gram (met die dikke 1000 mAh 3S aan boord) en dat had theoretisch 500 moeten zijn indien het de zelfde eigenschappen als de org afmeting met 250 gram moest hebben.

Echter ook bij de factor 1,25 vergroot (dus 2x zo zwaar) en een vlak profiel blijf het een trage kist en mogelijk is 630 gram helemaal niet verkeerd en komt er wat meer vliegsnelheid in zodat de kist ook bij 3 meter wind nog terug te vliegen is.

Wanneer ik het zo hoor draaien dan lijkt het er op dat de motor er geen enkel probleem mee heeft om de prop op dit toerental rond te slingeren. Dat betekend dat de spoed van de prop desnoods nog wat vergroot kan worden. Ben op een wat lagere hoek begonnen als wat er voor staat.

Bladen maken is simpel en nu is het 3 lagen 1,5 mm balsa. Ik zou nog terug kunnen naar 3 lagen 1 mm en dan tevens de 1000 lipo vervangen door een 500-600. Dat scheelt zeker 50 tot 70 gram. Bij een volgende kist smokkel ik ook een beetje met de vleugelkoorde..komt 15% bij.

Ontwikkelen van iets nieuws (ik heb nog nooit een hybride wakefield gezien) kost altijd ff tijd en het is zoeken naar de juiste opzet en balans tussen RC vliegbaarheid (snelheid) en prestaties.

Voor diegenen die nog nooit een VV kist hebben zien vliegen, de snelheden zijn uiterst laag en bij lekker VV vliegweer met bv een zuchtje wind van 3 m/sec gaat de kist tov de grond tegen de wind in nauwelijks vooruit of zelfs helemaal niet. En dan is zoiets niet RC te vliegen bij enige wind. Bv mij Aquita A2 kist heeft het org gewicht (neuslood is er uit en daar zit de E motor) en het dobbert gelijk een echte VV kist. Geeft nix..ik kan hier om de hoek vliegen en zie ik geen zuchtje wind..dan ben ik 5 minuten later aan het vliegen..en man man..wat leuk..kist naar 80 meter hoogte..motor uit..nix nie sturen en met de zender in de hand mee wandelen tot het niet verder kan en dan DT.

Dat heet op zijn Engels RT...en dat staat voor Radio Trim. Je mag niet sturen maar wel RC de vlucht beëindigen cq aan de rand van het veld de kist naar beneden sturen. Maar ja..dat was op Old Warden het geijkte spelletje voor de semi VV vliegers en je weet het ze hebben de deur dicht gedaan. Hier kan het nog steeds..op OHA en dat is groter dan Old Warden.

Ik gebruik al jaren deze RC200 om rpm van props te meten, best handig, het lijkt er op dat deze nu niet meer te koop is.
Maar er zijn wel meer van die goedkope apparaatjes te koop.
Ben benieuwd hoe het straks gaat vliegen, nadeel is natuurlijk dat het snelheidsbereik van zo'n grote relatief langzaam draaiende prop beperkt is, dus je moet de spoed inderdaad goed kiezen.
Ik heb zelf wel zin om ooit nog eens zoiets te bouwen als jouw Dreamweaver met E-motor, wel met richting en hoogte assist, ik heb op mijn "prive" veld beperkt ruimte.

Laatst bewerkt:
Hou dan het topic zuigerkisten in de gaten.
In deze deel 2 serie ga ik de kisten ook voorzien van hoogte sturing...met behoud van de DT functie.

En de Dream Weaver is een fantastische kist.

Ik heb er meerdere en ze hebben allemaal een 30 mm verlengde neus. Anders moet je wel uiters licht bouwen van alles achter het zwp.

Mocht je er een keer aan beginnen..trek dan aan de bel dan zal ik de mods die ik heb doorgevoerd voor beter rc te vliegen weer in beeld brengen.

• Like
Reactions: fbk
Ja en was direct hands free..moest ook wel anders kon ik niet filmen. Na die 5 minuten zakte die door het grondeffect en moest ik tijdens het filmen snel het gas dicht doen ..zender stond op de grond. Zit een 3S 1000 in.

Aanpassings mogelijkheden:
- eerst de bladen lossnijden van de scharnier klos en een wat grotere spoed geven ( malletje er bij en bv 5 graden extra)
- geeft dat geen verbetering dan een gokje en 4 S 500 er aan hangen ( heb ik liggen voor de nostalgia zuigerkisten)
- brand de paar tientjes motor door jammer dan en dan komt er een slag grotere in.

We hebben het vermogen berekend maar moeilijk niet voldoende rekening houden met de verliezen van de 2 traps vertraging. De bedoeling was heel rustig stijgen en een motorloop van 50-60 seconden....en ik zit er al heel dicht bij. 100 gram meer trekkracht of een paar honderd toeren meer en hoppa..

Jongens..beste rekenaars..ik heb de bladen 5 graden meer hoek gegeven en zodra het weer vliegweer is kan die weer.

20250610_111844.jpg

De motor is dus een D 2225 van Ali met max 90 Watt.

Hoe heb ik die motor gisteren belast???

Hoeveel Watt heb ik getrokken?? Ik kan geen ampèrage meten maar wat ik weet:
3 S 1000
5 minuten gevlogen op vol vermogen
lipo geladen en er ging 600 mAh in.

Kunnen jullie daar wat mee??

5 minuten is 1/12 uur, Je hebt dus met een 90% aan laadrendement en 600 mAh lading gemiddeld 0.9 x 0.6 x 12 = 6.5 A aan stroom getrokken. Dit komt met 3x 3.7 V maal 6.5 A op ongeveer 72 Watt. Netjes dus.
Met een extra 5° spoed zou je wel over de 90 Watt kunnen komen. Voor 5 minuten is dat misschien wat veel voor de motor. Het is te proberen.

Een grove benadering: 600mAh geladen, dan zal je iets minder verbruikt hebben ivm verlies bij laden, stel dat het 10% minder is, dus ca. 540mAh. Verbruikt in 5min. Dan heeft er ongeveer een stroom gelopen van 60/5x0,54=6,5A.
Opgenomen vermogen van de motor dan ca. 11Vx6,5A=71,5W
Kan er wat naast zitten, maar zoiets zou het moeten zijn.
4S zou ik mee oppassen, de spanning is 33% meer, maar ook de stroom wordt hoger, je zou dan zomaar boven de 100W kunnen komen.

Grappig Rick, ik was gelijktijdig met jou aan het typen blijkbaar, we komen op hetzelfde uit dus :)

Laatst bewerkt:
Mooooi mooooiii !!

Daar kan ik wat mee en het klopt met het onderbuik gevoel. want ik heb die motor onbelast laten lopen tw de bladen van de propkop af en luisteren naar het motor/bak geluid. Toen de bladen er op en ik kreeg de indruk dat de motor het op zijn sloffies deed. Ik hoorde geen verschil in het geluid.

We gaan het dus weer proberen en indien het wil klimmen naar iets van bv 80 meter..en rond de 50 tot 60 seconden ( de tijd dat zo'n rubberstreng toen liep) dan zijn we er.

Maar er is nog iets..ik had 1 lipo mee en de ander lag thuis (zijn nieuwe paar weken geleden voor dit doel bij Ali gekocht) ..ik dacht dat ze vol waren..,maar de ongebruikte ging ook 300 mA in..dus mogelijk had ik ze in de store stand liggen of helemaal nog niet geladen? Ach ja alzheimer light..

Het zou dus best kunnen zijn dat ik maar 600-300 is 300 mA verstookt heb.

Laat ik beginnen met..ik ga vanavond weer..

Zo..eerst de stroom huishouding:2 vluchten met 1 minuut motorloop, 1 met 1,5 minuut en 1 met 5 minuten maar na 1 minuut het gas
bijna dicht en nadat die gezakt was naar 50 meter daar de rest van de tijd blijven hangen.
Accu geladen..377 mAh dus zeg maar 6 minuten totaal indien ik die laatste ..dat op hoogte blijven met "half gas" ...voor 1,5 minuut vol gas reken

Vanmorgen:
1e vlucht ging dik over de 100 meter echter te veel instelhooek en pompte met de motor uit dus ik moest bochten vliegen om niet te pompen en een DT landing gemaakt.

Toen iets het stabilo boutje ingedraaid..ging minder hoog (denk ik) en zweefde al bijna goed.. nog een slagje boutje naar beneden en ok. Ik merk dat het zwp toch behoorlijk naar voren loopt met de bladen uit en die moeten lichter.

Het lijkt niet op te schieten met de klim omdat er geen burst is maar na 1 minuut zit die toch op dik 100 meter.

Oh ja..ik heb het in een filmpje over zender uitzetten..dan komt de fale safe in en klapt het srabilo op.

De klap van het stoppen van de prop is heftig..veel massa in de bladen..ik heb voor nu de dwarspen er ff uit gehaald dus zal die niet exact stoppen en zou er een blad onderuit hangen dan heel ff gas en kijken of die beter inklapt. Maar eens nadenken over een stop pen die wat kan veren..bv 3/4 omwenteling zodra de pen van de prop er tegenaan komt.
Goed..bladen hebben nog een graadje meer instelhoek gekregen en vanavond gaan we het weer proberen..met meer elastieken op het stabilo...:p:p

Back