RC/E conversie van primaire VV klassen

Met een 24x24"prop en een 16:1 vertraging met een 3 S pakket heb je een hogere kv nodig.
De berekenng 960x16/11 =1396 levert het belastte kv getal.
Het opgegeven kv getal is het onbelastte, dit ligt hoger dan het belastte.
Je zal bij die DYS D2225 de versie met een kv van 1600 moeten hebben.
Bij 3S zal je volgas ongeveer 4 Amp trekken en bij een rendement van ~70% voor de motor en 75 à 80% van de prop kom je dan met een aerodynamisch vermogen van 22 à 24W met aftrek van de weerstand en 500 gram TOW zal je dan ruwweg 4 m/s stijgen.
Dit zal ongeveer overeen komen met het stijgen net na de burst van het rubber.

Bij een verbrander wordt idd het afgegeven vermogen opgegeven, bij E-motoren is het opgenomen vermogen het gemakkelijkst te bepalen. Afhankelijk van de belasting zal het opgenomen vermogen van een E-motor veranderen, evenals het rendement.
Het rendement van ee modelbouwmotor kan sterk verschillen. Sommige kunnen een maximaal rendement halen van 90+%, maar veel vooral kleinere mag je blij zijn met 70%.
Wanneer je de motor te zwaar óf te licht belast zal het rendement afnemen. De kunst is de accu/motor/vertraging/prop zodanig af te stemmen op het vliegtuig in het gewenste snelheidsgebied dat het rendement van de motor vrijwel op het maximum ligt en dat van de prop eveneens.

Groot verschil bij verbranding en E is dat bij verbranding een grotere prop een lager afgegeven vermogen oplevert, en bij een E-motor levert een grotere prop een hoger opgenomen, en als het goed is ook een hoger afgegeven vermogen.

Meeste E-Wakefields vliegen met 80W motor op 2500kV directdrive, 6” prop. Motor-efficiency 85%. Kies je een 2205 outrunner, dan is dat perfect. Neem 80W niet te letterlijk, want 2205-outrunners zijn tegenwoordig +400Watt-capable. Maar dat is niet van toepassing bij vrije vlucht en een 300mAh LiPo’tje.

Laatst bewerkt:
.Hier de "Electro Rubber" SAM rules, doe er uw voordeel mee.
Toen ik in Brno de SAM EK bezocht vond ik dit de mooisten klasse.

Electrorubber
Entries may be any rubber powered model designed prior to 1951. Model must be in it’s original size (not scale down/up admitted).

The minimum wing loading will be 6.5oz. per sq. ft. (20gr. per sq.dm.) of planform wing area. Propulsion must be:

a) AEO C-20 KV1550 brushless motor with direct drive. Propeller is 8” maximum diameter.
b) Graupner Speed 300 permanent ferrite magnet motor with max. 1:5 reduction gearbox using a 10” (254mm) maximum diameter propeller.
Battery pack may be six NiMh cells or two Lithium chemistry cells of any capacity with manufacturer’s label clearly visible.

Only factory made propellers are allowed, they can be of the folding type. Any BEC-ESC power control system is acceptable.

Model can be ROG or hand launched at pilot’s discretion. Motor can be run only during the first 40 seconds of flight.

The model’s score will be the sum of the best three of four 7 minutes maximum flights.

Ik ben ook al drie dagen achter elkaar aan het vliegen, wat een geweldig weer, mooi weinig wind voor de Cardinal, die is nu eindelijk eens goed afgesteld. Iets meer instelhoek gegeven en wat motordomping. Komt nogal kritisch omdat ik alleen richtingsroer en motortoeren heb, deed me weer denken aan de monowedstrijden van vroeger.

Laatst bewerkt:
Ok..RC/E conversie van de primaire VV klassen.

Al meermaals is de vraag langs gekomen om aandacht te gaan besteden aan RC-E conversie van de primaire VV klassen kisten. In de vintage periode van voor 1951 hadden die de welluidende namen van Nordic/A2, Wakefield en Power en in het aansluitende FAI tijdperk de wat kalere namen F1A, F1B en F1C.

In de afgelopen jaren zijn er op beperkte schaal wat van die kisten gebouwd en er is al behoorlijk ervaring opgedaan wat er zoal kan en moet om ze ook bij een beetje wind te kunnen vliegen.

Al die vintage VV kisten dreven dus al cirkelend met de wind mee en zodra ze met de neus tegen de wind in hingen was er nauwelijks of helemaal geen grondsnelheid meer te bekennen en dan is RC terugvliegen naar de startplaats alleen mogelijk bij zeer stil weer.

Door de aanpassing van de profielen naar een vlakke onderzijde ipv een sterke welving en de instelhoeken niet tot het uiterste tav minimale daalsnelheid in te stellen komen er wat m/sec vliegsnelheid bij maar het blijven "mooi weer" kisten en bij een zwakke wind is het heerlijk semi VV vliegen.

Bij het afstellen is het wel zaak dat er net genoeg roeruitslag is om de kist in een spiraal te brengen want eenmaal in een bel heb je weinig meer in te brengen en ben je blij wanneer je al spiralend de kist een paar honderd meter lager kunt krijgen.

Hoewel nog fff meer dan genoeg werk met de 2 TAM-5 kisten (zie betreffende topic) is nu toch de cirkel rond. Ooit in de fifties begonnen met dit soort VV kisten ..en alles gedaan hebbende wat er maar te bedenken valt... komt toch de drang weer boven om nog eens wat meer van dat VV gebeuren van weleer te maken en er lekker mee te vliegen.

Tja..A2's, Wakefields en zuigerkisten met een E- motor....het moet niet gekker worden maar..het heeft zo zijn voordelen...indien je verstand van E- motoren hebt maar het begint te dagen.

Waarom nu plotsklaps die belangstelling?

Nou het is zeker niet plotsklaps en ik "verlang" al een tijdje naar modelvliegen zoals ik dat deed zo ongeveer vanaf mijn 11e jaar tot 20e jaar. Nu zie ik me niet meer rennen met een kist aan de lijn..en geklooi met rubber...nee dat is een hele klus en draai je een paar toeren te ver dan pats boem. En zuigerkisten met een verbrander er op? Ik heb er een hele wand vol van hangen en voor dit moment mag dat fff pauzeren.

Maar er is nog een belangrijke ontwikkeling/verandering..de No Fly zone van ons Isala ziekenhuis is sterk verkleind en ik kan weer (net als van rond 2000 tot 2018) in de weilanden naast ons huis gaan vliegen. Dat is niet al te ver van de bewoonde wereld en je moet de kat niet op het spek binden dus daar niet met dieseltjes en glows gaan lawaai maken.

Hier een plaatje van de situatie en de blauwe cirkel was de onbenullig grote No Fly en die is volgens de nieuwste drone kaart nu van "normale" afmeting (gele cirkel):

1746256621686.png

Zo..nu eerst weer ff aan de TAM's plakken en dan eens verder kletsen over hoe dat soort VV kisten goed aan de praat te krijgen met RC en een E motor er in.

Vanmorgen gevlogen..vanmiddag gevlogen..hier om de hoek..uh..hoe ga ik dat noemen? ChateauB Aerodrome (CBA) ..ja..dat doen we.

Nu de accu's leeg maar ik ben weer helemaal opgeladen..Vanavond eens een paar leuke Nordics/A2's opzoeken.

Hier kunnen we gerust met meerdere Sammers ad hoc gaan vliegen..Electro..dat wel..

1746274020671.png

Zeker Ton!!

NORDIC/A2

Ik heb eens gekeken naar wat specifieke kisten. Een wel heel mooi voorbeeld van de Nordic trend zetters dus net voor 1951 is deze Nordic Tern.

Nordic Tern https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8394

1746279951375.png

En bij de elliptische tippen kisten bv:

De Sans Egal uit de regio waar de Nordic vandaan komt: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9202:

1746280024486.png

De Lucifer van Bob Amor , was ik in de sixties niet aan toe gekomen maar stond toen wel op de club to do lijst: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=6197

1746280539696.png

De Talon van de bekende powervlieger Reid Simpsons: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=13311

1746280732854.png

Een wel heel iconische kist is de Spinne van Rudolf Lindner..(heb er een replica van zien vliegen op de Eifelpokal en een ieder stopte met wat die aan het doen was en we zagen de kist bij windstil weer langzaam in een bel stijgen..10 minuten lang..en de landing op hooguit 200 meter van de startplaats..in een 10 meter hoge boom, en ik kreeg hem er met mijn hengel zonder schrammetje voor de blije eigenaar uit)

1746338744954.png

En de wat latere waar wel iets in de neus kan:

1746338840084.png

Maar we mogen de Nederlanse natuurlijk niet overslaan...

1746338933872.png

En wat te denken van bv een iets vergrote Oberon...dan heb je een klassieker van de lage Landen:

1746339255030.png

Wel de profielen aanpassen en een vlakke onderzijde en dan een iets lagere hoogte toepassen voor een tikkie meer vliegsnelheid. De motorisering van een Nordic of A2 is simpel..de Hacker A10-7L met 1:4,4 vertraging. Zo klein past in elke neus en met een 12 x 6 prop op slechts 2 S 450 mAh of zelfs 300mAh gaat dat prima naar boven. Ik heb deze motoren veel gebruikt in de period dat de F1Q wat uitontwikkeld was en nog net voor dat met met nog grotere vertragingen en F1B props er op ging werken.

En ja..ik heb er ook nog 1 liggen..nieuw..

1746339491586.png

Volgende keer gaan we naar wat soorten wakefields kijken.

Wakefields.

Er is geen klasse zo spec verandelijker geweest dan de Wakefield klasse. Het begon met een startgewicht van maximaal 240 gram inclusief rubber en de modellen waren geen zwevers maar motorkisten. Vervolgens werden het totaal gewicht en motorgewicht gescheiden en ontstond de 80 gram rubber maximaal spec waarbij de kist een minimum gewicht moest hebben van 230 gram. Die hoeelheid rubber zakte steeds verder af..naar 50 gram..toen 40 gram en heden ten dage nog maar 30 gram waarbij het totaal gewicht op 230 gram stond.

Uit die periode waar er een totaal gewicht was voor alles en je dus net zoveel rubber aan boord mocht doen als je wilde een paar voorbeelden en vaak, meestal, waren het cabin kisten:

Natuurlijk..de onovertroffen Aristocrat:

Aristocat.jpg

En de wat kleinere Keil Kraft Contestor, met een direct drive dus kleine prop wat veel....alles van de typische wakefield uitstraling weg neemt:

4448.jpg

In de mid fifties was de rompdoorsnede eis behoorlijk afgezwakt en ontstonden bij 80 gram rubber enorm lange rompen.

De meest beroemde kisten waren deze 2 en er ontstonden allerhande varianten op deze vormgeving:

Natuurlijk waren het de Tsjechen die de toon aangaven..
1746353078401.png

Wereldberoemd..Radoslav Cizek:

1746353125056.png

Een wakefield is relatief klein en licht..1300 mm span was al heel wat en met 230 gram vliegt het zeer langzaam.

Het advies is dan ook wegen te bewandelen om de vliegsnelheid een paar m/sec hoger te krijgen. Dan kom je in een RC uitvoering weer terug naar de startplek (bij rustig weer want bij meer dan 3 meter wind kun je dat vergeten).

Vlakke profielen is een must..haal de welving er uit..echt doen. En een factor 1,25 vergroten is ook te adviseren..het gewicht komt dan op 500 gram en je hebt dan wat meer in te brengen.

We zijn momenteel zoekende naar geschikte motoren en vertragingen om bij een vergrote uitvoering een 600 mm dia prop rond te krijgen. Op dit moment experimenteer ik met home build vertragingen van rond de 1:16. een een 1600 Kv motor van rond de 110 watt.

Ik heb nog geen betaalbare motoren met reductie kunnen vinden die in deze buurt komen. Ali heeft veel maar goed uitkijken want voor je het weet zit je naar een motor en ban van 350 gram te kijken.

Mocht je iets tegenkomen van max 100 gram..laat het weten. ( al of niet borstelloos).

Oh ja..en die grote propbladen maken..is heel simpel!!

20250429_111250.jpg

Het knutselen met eigenbouw reducties is leuk en nostalgisch echter niet praktisch en oplossingen vinden met kant en klare motoren met een reductie zou beter zijn.

Een beetje hulp bij het zoeken naar wat geschikts is welkom en zullen van het volgende uitgaan?

1. Wakefield org afmeting
2. Wakefield vergroot 1,25 factor.

Binnen het tijdvak waarin wij opereren maakt het net zoveel uit naar wat voor een type of ontwerpjaar de belangstelling uit gaat. Het vermogen van de rubberstreng was aardig constant alleen de motorloop was door het steeds verder afnemende gewicht korter.

1. Wakefield org afmeting:
Gewicht 230 gram en zonder rubber cq een hybride aandrijving maar met RC en lipo zal dat rond de 250 gram zijn.

Propdia rond de 480 tot 500 mm en met een beetje smokkelen 450 mm als minumum.

Toerental 1000.

E- motor vermogen bij de 85 Watt/kilo regel= ~25 Watt voor net kunnen vliegen en voor leuk stijgen 35 Watt.

Op 2S = 1000: 7,4= 135 Kv x de reductie..dus bv bij 1:10 = 1350 Kv gedeeld door de factor voor belast draaien van 0,7= 1900 Kv

Samen gevat een reductie motor van 1:10 met 35 Watt en 1900 Kv.

2. Vergrote Wakefield factor 1,25

Start gewicht 550 gram
Propdia 600 mm
Toerental 1000

E motor vermogen 600/1000 x 85= 51 Watt voor horizontale vlucht en voor leuk klimmen 85 watt.

Op 2S komt dat ook nu op rond de 135 Kv/0,7 x de reductie.

Bv een reductie motor van 1:10 met 85 Watt en 1900 Kv.

Tot zover wat ik van de recente "cursus" heb opgestoken, en nu eens zoeken bij Hobby King of Aiexpress wat ze daar zoal hebben wat een beetje betaalbaar is.

Borstelloos of borstelmotor..moet denk ik beide kunnen..voor die weinige draaiuurtjes die wij er mee maken.

Ik heb geen betaalbare reductie motoren kunnen vinden van bovenstaand wattage en met een vertraging tussen de 10-16.

Dus het moet anders...tw motoren kopen en de reductie zelf maken. Plenty tandwielen bij Ali en heel wat geschikt spul gevonden. Kom er later op terug.

Er komen 2 soorten motoren aan..12 V met 2 mm as en dus als proef vervanger voor de doorgebrande...maar of die genoeg vermogen heeft..zien we wel.

En de borstelloze D 2225 komt er ook aan. Die heeft een as van 3,17 mm en daar ga ik niet aan slijpen.

Ik heb leuke tandwielen besteld om weer een bak te maken..iets robuster dan dat indoor heli spul.

bv ( en voor 2 vertragingssets)

2 stuks aluminium met gat 3,17 voor op de motor

1746526209689.png

4 stuks tussenwielen alu
1746523717456.png

10 stuks van deze messing rondsels met 21 tanden en een gat van 2 mm wat ik op kan boren naar 3 ook als tussenwiel

1746523140884.png

en voor proef nog een grote maar dan in kunststof als tussenwiel

1746524202248.png

Bijlagen

• 1746523893012.png
    1746523893012.png
    125,5 KB · Weergaven: 13
  • 1746523470467.png
    1746523470467.png
    118,7 KB · Weergaven: 9
Met deze tandwielen kan ik dus 2 sets maken met 2 traps vertraging..

Van de motor met een rondsel naar een groot tussenwiel..daar aan vast weer een rondsel en dan naar het 2e grote wiel.

Per overbrenging ongeveer 1:4 en 2 stuks achter elkaar is dan 1:16.

Het module van de tandwielen is 0,5 mm dus bv 80 tanden geeft een steekcirkel van 40 mm diameter. ( is het huidige indoor heli spul ook ongeveer).

Niet te priegelig..niet te groot en met deze maten is het goed te doen de kast van triplex platen te maken en daar de lagerbussen in aan te brengen..

De huidige is op het grensje wat robuustheid betreft, Deze heeft ook 2 trappen maar een klein rondsel dan naar een tussenwiel en dan naar de grote..dus 2 niet gelijke vertragingen maar samen 1:16.

Nu ga ik dus 2 gelijke trappen maken.

20250506_115039.jpg

Goed..einde van de Wakefield beschouwingen (de testen met de huidige bak en een 12 v borstelmotortje zien we later evenals de bouw van de nieuwe bak met de borselloze D2225).

We kunnen naar de algemene beschouwingen van E- Zuigerkisten..

En dan hebben we het niet over een specifieke motor, goed voor alle sorten kisten, maar ~ per decennia kist een bepaalde E- motor corresponderend met het gemiddelde vermogen van dat tijdperk.

Ik zie dat je 48DPI en 0.5Mod hebt besteld, dat is niet helemaal hetzelfde, zit een klein verschil in. Ben daar ook eens tegen aangelopen.
Het "lijkt" op elkaar te passen, maar je krijgt te maken met snellere slijtage van de tandwielen.

Laatst bewerkt:
Back