ZUIGERKISTEN.
We gaan naar het slotstuk van de voorbeschouwingen, de E-conversie van Zuigerkisten.
Net als bij de Wakefields waren de specs door de jaren heen volop in beweging. Niet zozeer qua model maar wel wat betreft de motorloop.
Hier nog ff een keer het bekende lijstje:
Gezien de steeds verdere toename van het motorvermogen door de jaren heen deel ik de zaak in 3 delen:
- de fifties
- de sixties
- de seventies.
Opgenomen vermogen:
Fifties:
Hier neem ik als uitgangspunt de toen veel gebruikte Oliver Tiger.. met een afgegeven vermogen van .30 BHP bij een toerental van 14.000.
Het afgegeven vermogen in Watt's is dan .30 x 746= 224 Watt, en het opgenomen vermogen= 224: 0,7= 320 Watt bij 14.000 toeren
Sixties:
De Super Tigre G15, 0.45 BHP en dan komen we op een opgenomen vermogen van 512 Watt bij 21.000 toeren:
Seventies:
De Rossi, 0,65 BHP= opgenomen vermogen 693 Watt bij 25.000 toeren.
Dat nog een keer op rij:
- fifties, 320 Watt, 14.000 toeren
- sixties, 512 Watt, 21.000 toeren
- seventies, 693 Watt, 25.000 toeren.
Nou..ga er maar aan staan..zijn daar E- motoren bij te vinden die een beetje in de buurt komen en dan ook nog eens qua afmetingen acceptabel zijn en vooral op een relatief kleine lipo kunnen draaien.
Met kisten van de fifties gaat het nog wel lukken. Ik heb een Dream Weaver met een 30x30 motor ( type en KV onbekend) welke loopt op een 8x4 prop en 4S (2 in serie van 2S) , 450 mAh (en ik ga omschakelen op 1 pakket van 4S, 650 mAh welke ook nog gaat passen in de romp). Het stijgbeeld van die kist komt behoorlijk in de buurt van de uitvoering met een Oliver Tiger.
De Oliver Tiger uitvoering:
De E- uitvering:
Eerst maar eens ff laten bezinken en dan op "jacht" naar passende E- motoren.