RC/E conversie van primaire VV klassen

Het zijn allemaal vervangings delen van rc auto,s

Lijkt er op dat de rondsel van metrische motoren zijn en de tandwielen van engelse of amerikaanse origine.

En 0,5 rondsels en 48 dpi tandwielen worden als sets vekocht.

• Like
Reactions: fbk
ZUIGERKISTEN.

We gaan naar het slotstuk van de voorbeschouwingen, de E-conversie van Zuigerkisten.

Net als bij de Wakefields waren de specs door de jaren heen volop in beweging. Niet zozeer qua model maar wel wat betreft de motorloop.
Hier nog ff een keer het bekende lijstje:

1746698480968.png

Gezien de steeds verdere toename van het motorvermogen door de jaren heen deel ik de zaak in 3 delen:
- de fifties
- de sixties
- de seventies.

Opgenomen vermogen:

Fifties:
Hier neem ik als uitgangspunt de toen veel gebruikte Oliver Tiger.. met een afgegeven vermogen van .30 BHP bij een toerental van 14.000.
1746698427098.png

Het afgegeven vermogen in Watt's is dan .30 x 746= 224 Watt, en het opgenomen vermogen= 224: 0,7= 320 Watt bij 14.000 toeren

Sixties:

De Super Tigre G15, 0.45 BHP en dan komen we op een opgenomen vermogen van 512 Watt bij 21.000 toeren:

1746699138665.png

Seventies:

De Rossi, 0,65 BHP= opgenomen vermogen 693 Watt bij 25.000 toeren.

1746699386406.png

Dat nog een keer op rij:
- fifties, 320 Watt, 14.000 toeren
- sixties, 512 Watt, 21.000 toeren
- seventies, 693 Watt, 25.000 toeren.

Nou..ga er maar aan staan..zijn daar E- motoren bij te vinden die een beetje in de buurt komen en dan ook nog eens qua afmetingen acceptabel zijn en vooral op een relatief kleine lipo kunnen draaien.

Met kisten van de fifties gaat het nog wel lukken. Ik heb een Dream Weaver met een 30x30 motor ( type en KV onbekend) welke loopt op een 8x4 prop en 4S (2 in serie van 2S) , 450 mAh (en ik ga omschakelen op 1 pakket van 4S, 650 mAh welke ook nog gaat passen in de romp). Het stijgbeeld van die kist komt behoorlijk in de buurt van de uitvoering met een Oliver Tiger.

De Oliver Tiger uitvoering:

IMG_20220621_152754.jpg

De E- uitvering:

20240320_163711.jpg

Eerst maar eens ff laten bezinken en dan op "jacht" naar passende E- motoren.

E- motor voor fifties zuigerkisten.

We gaan weer verder met de voorbeschouwingen. Het is nog geen Bouwen en Vliegen want zodra dat aan de orde is moven we naar het daarvoor bestemde topic.

Vandaag prima weertje maar geen vintage..uitschieters tot 6 meter maar geeft niet...heb toch Chateau dienst ..die ik dan wel in de kasteeltuin mag doorbrengen.

Goed...E- zuigerkist motoren, voor mij een lastige zaak omdat ik er nog niet al te veel kennis van heb en er bij de sixties en seventies kisten ook niet al te erg in geloof dat een E- motor met behoud van het klasse gewicht een verbrander kan evenaren.

Eerst eens ff naar de fifties en als voor beeld nemen we de Dream Weaver.

Volgens de tabel was in 1956 het minimale gewicht (waar je graag zo dicht mogelijk bij blijft) 200 gram/cc wat bij een 2,5 cc motor neer komt op 500 gram startgewicht. Dat is verdraaid laag en ik ben er bewust met de Verbrander kist boven gebleven.

1746876079700.png

Mijn Dream Weaver met 2,5 cc Oliver Tiger (gelijk het org) maar natuurlijk met wat Rc aan boord weegt 612 gram.

Nu had ik het liefst gezien dat ik in de E- motor uitvoering daar duidelijk onder kon blijven om dan toch met 15 seconden motorlooptijd het stijgbeeld te evenaren.

Helaas....niet gelukt en de E Dream Weaver weegt startklaar met 4S 450mAh aan boord 680 gram.

Het is dus zaak om nog lichter te bouwen..dat kan..maar dan moet je smokkelen met deels koolstof constructie want mij E- Plurabelle van 1975 zou minimaal 750 gram moeten wegen edoch weegt startklaar 623 gram.

Ok..een paar geschikte motoren voor kisten van de fifties...uitgangspunt 320 watt en 14.000 toeren. En als het ff kan geschikt voor 4 S want ik heb de huidige 2 ook op 4S.

Op 4S lukt (nog) niet en deze Hacker komt dicht bij wat ik wil aan afmetingen/gewicht/Watts/Kv:

1746877616847.png

1746877533241.png

1746877479725.png

Straks verder zoeken..eerst pauze..

Vervolg E- motor voor fifties zuigerkisten.

Aliexpress D2836-6
, 2-4 S, 1500 Kv, kan op 4S en neemt dan 368 Watt op, 9x6 tot 7x3 dus een 8x4 wat vrij standaard is voor de fifties moet dan ook passen.
En de D 2836-7 met 336 Watt en 1120 KV moet het ook prima doen.

1746881679440.png

1746881720012.png

1746881759071.png

E- MOTOR VOOR SIXTIES ZUIGERKISTEN.

Nu gaat het al wat lastiger worden, is het mogelijk met de traditionele bouwwijze het vliegbeeld van een dergelijke kist te krijgen en dat bij 10 seconden motorloop.

Uitgangspunt:
Motor 512 Watt afgegeven vermogen, 21.000 toeren.

Als voorbeeld nemen we de Night Train met een ST G15

Startgewicht moet minimaal 750 gram zijn en mijn kist weegt 811 gram ( vanwege de RC toevoeging).

De motor weegt 168 gram en kunnen we een voldoende krachtige motor vinden welke incl de lipo's niet over de 168 gram gaat?

Bv De Aliexpress D 3536-05

1746899107377.png

35 mm dia kan nog net en deze is 1450 Kv en zal dan met een 4S en een 8x4 prop op rond de 17.000 toeren komen en een afgegeven vermogen van rond de 655x0,7= 460 Watt. Gewicht 102 gram.

Een bijbehorende lipo kan deze 4S zijn met 81 gram en 30x30x 58 mm:

1746899392159.png

Samen 183 gram ( ipv 168 gram) en qua vermogen 460 Watt (ipv 512 Watt) en 17.000 toeren (ipv 21.000).

Dus..om in de buurt te komen van een ST G-15 moet of de motor sterker worden..wat zeker een zwaardere motor oplevert en mogelijk ook weer een zwaardere lipo vraagt en de kist nog verder boven de 800 gram komt of..

Een andere bouwwijze van de kist kiezen nl deels koolstof zodat het startgewicht in de buurt van de 650-700 gram zal komen.

Conclusie: Een E- motor en traditionele bouw en behoud van de klimsnelheid is m.i. niet haalbaar.

E- MOTOR VOOR SEVENTIES ZUIGERKISTEN.
Nu gaat het nog lastiger worden, is het mogelijk met de traditionele bouwwijze het vliegbeeld van een dergelijke kist te krijgen en dat bij 10 seconden motorloop (mid seventies was hey laatste jaar met 10 seconden, toen ging het naar 7 seconden motorloop).

Uitgangspunt: 693 Watt, 25.000 toeren.

Als voorbeeld nemen we de Korla Plankton met een Rossi van 1975

Startgewicht moet minimaal 750 gram zijn en mijn kist weegt 805 gram (vanwege de RC toevoeging).

De motor weegt 175 gram en ook nu is de vraag...kunnen we een voldoende krachtige motor vinden welke incl de lipo's niet over de 175 gram gaat?

Met de D 3536-05 die ik geselecteerd heb voor een sixties kist komen we er bij lange na niet:

460 Watt (ipv 693 Watt) en 17.000 toeren (ipv 25.000).

We zullen dus naar een ander type moeten met meer vermogen en een hoger KV.

Mogelijk is dit geschikt echter geen gegevens over het wattage.

1746986245126.png

1746986266598.png

of deze: maar ook nu weer geen wattage opgave:
1746986464374.png

1746986488112.png

Hier van deze motor iets meer gegevens:

1746986698563.png

Martijn, ken jij deze Mega motor en zou ik hiermee op een 7x3,5 prop richting de 25.000 toeren kunnen halen? (F1C glasvezelprop).

En wat zou dan de kleins mogelijke lipo kunnen zijn en bij hoeveel S? Motor gaat 10 sec lopen en dan moet de kist boven zijn.

Hallo Henk, Ik heb helaas geen ervaring met dat soort berekeningen....
Dus ik ben bang dat ik je niet kan helpen.
In mijn pylonracertjes gebruik ik een 16/15/3 met een 4.7*4.7 propje. maar dit lever weinig trekkracht. Toerental en stroom weet ik ook niet.

Met deze wetenschap (of onwetendheid) gaan we naar het laatste item in de Zuiger/F1C voorbeschouwing.

Elders hadden we het over wat classic kan zijn...wel...

Een zuigerkist van 2000 is naar de huidige maatstaven zeker een classic kist. Er is vanaf het moment dat de volgende kist ten tonele verscheen zo veel gewijzigd dat je indien je er toen al niet bang van zou worden dat zeker wordt indien je een hedendaagse F1C met 4 seconden motorloop en verticale start gevolgd door een BUNT omhoog ziet schieten.

We gaan eens kijken naar in mijn optiek het eest spectaculaire wat er op VV gebied te zien is.. De Folder!!

Gelijk maar een filmpje van een hedendaagse Folder?

Hou je vast:

En in slow mo:

In 2000 zagen we voor het eerst deze Folder:
F1C_Plan Fuzeyev.jpg

Nu loop ik al jaren rond met het idee om ook een Folder te bouwen maar met een E motor.

Wat is nu het voordeel van een Folder? Wel..bij een vaste vleugel moet er een compromis gemaakt worden tussen goed stijgen en goed zweven en in bovenstaande maatschets zie je een sterk hol en dragend profiel. Dat zweeft gelijk een F1A..wat zeg ik..met de gemiddelde span van 2600 mm zweeft een Folder beter dan een F1A en in opgevouwen toestand klimt het met een hoge snelheid vanwege het symmetrisch geworden profiel.

Waar ik naar toe wil is toch een vlak profiel want ander kom ik niet terug van downwind ( dus Rc gestuurd) en dan is er geen ruimte om dat tipdeel binnen in de andere vleugeldelen te vouwen. Dus ik moet naar een andere vleugelpanelen verdeling zoals bv in de slow mo..

De romp en met name het voorstuk zijn wel weer ideaal voor E/RC conversie, plenty ruimte.

Het zal dus een mix moeten gaan worden van de 2000 kist en een huidige verdeling.

Zoiets dus:
1747055342130.png

De Mega 16/25/2 zou dus mooi kunnen en er mag zelfs een vertraging op zitten...hebben ze tegenwoordig ook vaak.

Nu is het niet zo dat ik een minder snelle stijgvlucht met 4 seconden qua hoogte kan evenaren met een lagere snelheid en dan een langere motorloop. Die Folders raken in vrij korte tijd uit de baan en na 10 seconden ( hebben we wel eens gezien bij een weigering van de timer) ligt de kist mogelijk al plat. Maar goed..er is ook nog wat tussenin en het uitvouwen van de vleugels is wat het interessant maakt om eens zoiets te gaan maken.

1747055767195.png

1747055792941.png

Goed..we zijn aan het einde gekomen van deze verkenning naar motoren voor de E/RC conversie van Primaire klassen VV modellen.

Nu nog de tijd vrij maken om er wat invulling aan te geven maar..komt tijd..komt raad..

Wanneer ik E-calc mag geleoven, en dat doe ik meestal zou de MEGA ACn 16/25/2 met een 7x3.5 prop afhankelijk van joe de spanning van de accu het uithoudt wel aan je eisen voldoen.
Met de 4S tattu accu die je in post 46 laat zien, of met een andere heel goede 4S racedrone accu zou het voor de paar seconden die je nodig hebt moeten kunnen lukken, mits je de accu op 40 à 45°C voorverwarmd. Zo niet komt er minder vermogen uit én gaat de acuu heel snel kapot.

Dank Rick. En ik kan natuurlijk eerst op 3S beginnen.
Kisten met een stabiele klim..dus kurkentrekker patroon ..mogen best wat seconden meer lopen dan het verbrander equivalent. En licht houden scheelt aanzienlijk in de klimsnelheid en hoogte.

Ik moet bekennen dat e zuiger wel wat heeft.

Weinig mee te nemen..start altijd direct..kan ook met wat nettere kleding aan..en vooral..kan hier om de hoek op 5 minuten lopen afstand.

Het is een leuke afwisseling met verbranders..dan weer een middag OHA met de schreeuwlelijkers..en dan weer hier om de hoek met de fluisteraars.

Bij deze combi met 4S wel een heaterbox maken en meenemen. Echt geen luxe maar noodzaak. En je hebt een 65 tot 80A regelaar nodig. Geweld met verbranding of Electro blijft geweld, dat heeft haar aandacht nodig.
Bij 3S zou het eventueel zonder heaterbox kunnen.

RC/E conversie van primaire VV klassen, deel 2, het bouwen van- en vliegen met deze kisten.​

We gaan naar deel 2 maar eerst ff een verplaatsing van het topic van algemeen naar het sub Bouwen & Vliegen

XXL- 58-C

Deze kist van de fifties heb ik een factor 1,25 vergroot want wakefields zijn relatief klein. Hierdoor is het startgewicht van 250 gram naar rond de 500 gegaan en ik heb de profielen vlak gemaakt aan de onderzijde. Door deze 2 wijzigingen komt er meer vliegsnelheid in en is die geschikt geworden voor enige RC aan boord en een beetje meer wind kan die dan aan.

We lopen snel door de bouw, latjes plakken kunnen we allemaal wel..

20250127_115156.jpg

20250127_115201.jpg

Span 1500 mm...

20250429_111250.jpg

Een 600 mm prop..

20250429_111309.jpg

Sturing met een servo die in de timer verwerkt is en bij extreem uitslag ( fale safe) komt de DT in...

20250429_111316.jpg

De aandrijving gaat via de motor met 1:16 vertraging naar een korte rubberstreng en dan naar de prop.

Door het opdraaien van het rubber komt er een trekspanning op de propkop en komt die vrij en gaat draaien. Zodra de motor stopt ontspant de rubberstreng en gaat de arretering in de propkop naar voren en stop die zodanig dat de bladen weer keurig langs de romp vouwen...

20250506_115039.jpg

Maar, de gebruikte borstelmotor uit een indoor heli waar de tandwielen ook uit afkomstig waren is een 6V motor en niet sterk genoeg. Op 12 V draait de prop wel het gewnste toerental maar dat kan de motor niet hebben..is doorgebrand.

Voor de lol nog ff een vintage Monoperm motor in in gezet, loopt mooi maar levert geen vermogen..

20250512_172059.jpg

In deel 1 zagen we de zoektocht naar een passende motor en deze D2225 komt net als de tandwielen van Aliexpress.

Rondsels en tandwielen zijn mooi van kwaliteit en gemaakt van Alu 7075. Rondsels 20T en tandwielen 80T ( 43 mm buitendia, module 0,5)...

20250512_172106.jpg

Nu een nieuwe tandwiel bak maken. Chassis is van 2 kruislings op elkaar geplakte 1,2 mm triplex plaatjes.. Nu eerst wat naven etc draaien en dan de hartafstanden van de 2 trappen in de platen maken...

20250513_182130.jpg

Aan de rondsels en tandwielen is niet gesoldeerd, alles is in elkaar geperst. Hier bv het rondsel op de motor. Aangezien het rondsel los op de motoras zat (ondanks dat de opgave was dat het zou klemmen op een 3,17 as) eerst een bus gedraaid. Persen doe ik met de bankschroef...

20250516_151724.jpg

En dan het geheel op de motoras geperst...

20250516_152150.jpg

De hartafstanden zoek ik tijdens het werk..zo goed mogelijk gaatjes boren en klein beginnen. Zit ik er wat naast dan gat uitvijlen busje er in en weer proberen. Na een paar keer zit die dan op zijn plek en kan het opgeboord worden en de gedraaide messing lagerbusjes in het hout persen en lijmen met cyano.

De 2 traps bak met 1:16 is klaar en kan ingebouwd worden. Zie je hoe ik de motor er aan gezet heb? Motor aan een schijf gezet en dan de positie zoeken en de boutgaten in samenstelling boren:

20250516_161340.jpg

Een wakefield weegt rond de 250 gram en door de vergroting factor 1,25 kom je dan theoretisch op 500 gram echter mede door de Rc en de lipo zit ik nu tegen de 600 gram. Een meer dan mooi gewicht.

Oh ja..ik hoop niet dat jullie er stil van zijn want tegen een muur praten is niet leuk. Net een hele discussie met Ton en Harry gehad over dat het hier zo stil is..dus... Hallo?? Is daar iemand??

Natuurlijk Henk!! Lees je posts vrijwel elke dag met plezier en ben sprakeloos van je vernuft, wat een snelheid van bouwen en oplossingen bedenken, zou alleen zinloze commentaren kunnen schrijven. Zelf op dit moment geen projecten dus daarover schrijven kan ook al niet......

Hans..er bestaan geen zinlose commentaren noch domme vragen. Het is voor de posters o zo belangrijk dat ze een weerwoord krijgen..weten dat je leest en het leuk vindt.

In het oude MBF konden we nog zien wie er keek..en bv als vriend van het forum had je dan ook nog een extra balk waar je kon zien wie er allemaal op bezoek geweest waren. ( en als moderator kon ik nog het eea zien wat er aan bezoekers waren).

Nu in deze nieuwe opzet zien we dat ook niet meer..we praten tegen de spreekwoordelijke muur...

Dus..laat de die-hards die nog wat posten weten dat er iemand aan de andere kant van de lijn is..het is van levensbelang voor de motivatie en het V&C forum.

Back