Probeersel: bouw Taling 32

Na de halve stormen en het regenwater van afgelopen week vanmiddag nog een paar uurtjes gezeild; de windkracht zakte wat af, zoals voorspeld, dus het was bijzonder aangenaam zeilen op de gracht.
Als je morgen soortgelijke omstandigheden treft, moet er gezeild kunnen worden.

Camera mee voor de filmpjes en een telefooncamera horizontaal houden ter vermijding van het VVS!

Groeten, Jan.
 
Vandaag de maiden trip op redelijk open water! Bij de Blocq van Kuffeler gevaren onder zeer lichte condities. 1-2bft
Maar hij doet 't en is ook nog eens prima op 't roer. Had ik niet verwacht
De genua is niet zo mooi, die ga ik nog eens maken

Youtube filmpje

Filmen en sturen is best lastig
 
Ziet er goed uit!
De boot oogt (in deze omstandigheden) best wel ondertuigd en zeilt daardoor erg stijf. Eens kijken hoe dat er met meer wind uit ziet.

De plooi in de genua zou je kunnen proberen te strekken (de naad vastpakken bij de voorstag) en kijken of de plooi er uit getrokken kan worden. Anders het stikwerk lostornen en hetzelfde proberen.

De naden zijn wat te strak gemaakt, de dubbelzijdige tape is uitgerekt bij het aanbrengen en wil nu terug naar z'n uitgangspositie.

Geslaagde maiden, zou ik zeggen, niks gezonken of gekapzeisd!

Als je niet hoeft te sturen, omdat de boot goed getrimd is, is het filmen gemakkelijker...

Groeten, Jan.
 
Ziet er goed uit!
De boot oogt (in deze omstandigheden) best wel ondertuigd en zeilt daardoor erg stijf. Eens kijken hoe dat er met meer wind uit ziet.

Groeten, Jan.
Eigenlijk ziet het eruit zoals de 1:1 boot ook zou zeilen nu :) rustig en rechtop.
Genua kan evt nog een tandje groter voor 1-2bft.
De mast is 90% van werkelijke grootte. Die heb ik op basis van tips wat korter gemaakt. Dat geeft nu wat te weinig zeiloppervlak.
Maar morgen gaat 't stevig waaien. Ik weet niet of ik het aandurft dan ook 't grote water op te gaan. Ik kijk wel even.
 
Mooi, semi ghosting....

Morgen inderdaad iets van 4Bft; als je boot dicht is en je zeilt niet met de giek midden boven de boot, dan zou ik gewoon proberen, na de eerste slag weet je gelijk of het vertrouwd is om door te zeilen.

Ik ga morgen en maandag ook weer zeilen, geen probleem.

Groeten, Jan.
 
Vandaag gezeild met 10-14 kts wind in de vluchthaven aan het markermeer. Best knobbelig water en vlagerige wind. Genua vervangen door fok (die is wel goed gelukt) en deed het prima. Net geen water door de gangboorden en vaak rompsnelheid gehaald. Ligt heel prima op t roer.
En geen water binnen na afloop! Dus heel tevreden :-)
Ik vind alleen de servo voor de genua wat traag. Die doet 6 rondjes in 5 seconden. Er zijn vast snellere op de markt...

 
Laatst bewerkt:
Prachtig vaarbeeld!
En de fok staat er inderdaad mooi op.

Ik ben vanmiddag een paar uurtjes wezen zeilen op de Looxmagracht met m'n 12M; over het algemeen stond de wind er mooi strak in, maar was ook wat wisselvallig qua sterkte. Geen duikbootacties vóór de wind gehad, maar het ging wel hard zo nu en dan...

Wat betreft de snelheid van de zeilwinch, daar kun je verschillende oplossingen op loslaten:
1) Als de schoten geen neiging tot haken hebben, kun je vóór de wending al beginnen met vieren en over de andere boeg halen. Ik doe dit ook bij m'n SeaWind, waar een Hitec winch in zit, die ook relatief traag is, als ik dan goed time, blijft de fok mooi gevuld.
2) De schootvoering aanpassen, met het toevoegen van een katrol/oog, zodat je de dubbele hoeveelheid lijn verplaatst, heb je alleen aan een lier met 3 omwentelingen genoeg.
3) Een snellere lier plaatsen, met wat zoekwerk zal er wel iets rapper draaiends te vinden zijn.

Groeten, Jan.
 
Hoi Jan
Hoe werkt optie 2)?

schootsysteem.jpg


Zo dan denk ik, waarbij de arm dan een liertje is, met het katrol op de rondgaande lijn, maar hoe houdt je die dan strak zonder dat ie in de knoop raakt?
1) heb ik geprobeerd en werkt redelijk.
Alleen met een hand is dat lastig als je filmt
 
Laatst bewerkt:
Nummer twee heeft elastiek aan dek nodig, zodat de schoot strak gehouden wordt bij het vieren, anders krijg je spaghetti/chaos.
Je zou de snelheid van b.v deze Kingmax eens moeten vergelijken met je huidige lier: https://nl.aliexpress.com/item/1005003780844878.html?spm=a2g0o.productlist.main.4.4dc33d39rkwjbm&algo_pvid=15ed1d94-4c28-408f-87aa-8e0b7d1e6569&algo_exp_id=15ed1d94-4c28-408f-87aa-8e0b7d1e6569-3&pdp_ext_f={"order":"25","eval":"1"}&pdp_npi=4@dis!EUR!8.89!8.89!!!9.86!9.86!@210390b817487952233486767e5d55!12000027145454414!sea!NL!161642597!X&curPageLogUid=lDZppgqTCT8H&utparam-url=scene:search|query_from:
Hoe minder zooi aan dek, hoe minderkans op storingen...

Groeten, Jan.
Ik zie dat die op 7.2v (mijn boordspanning) 2 x zo snel is, dus dat is mooi. Alleen mijn ontvanger die de servo aanstuurt werkt op 5 volt. Kan ik dan de rode draad doorknippen op de servo en dan direct vanaf de plus van 't accupack naar de rode draad van de servo doorlussen? Dus de plus direct pakken vanaf de accu ipv vanaf de ESC.
 
Dat denk ik wel.
Dan gebruik je de BEC van je regelaar om de ontvanger en servo te voorzien van 5V (of hoeveel de BEC van je regelaar maar ter beschikking stelt).
Als de trommel van de Kingmax dan ook nog groter is dan die van je huidige winch, win je ook weer snelheid.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik wel.
Dan gebruik je de BEC van je regelaar om de ontvanger en servo te voorzien van 5V (of hoeveel de BEC van je regelaar maar ter beschikking stelt).
Als de trommel van de Kingmaxdan ook nog groter is dan die ven je huidige winch, win je ook weer snelheid.

Groeten, Jan.
Nou ik dacht dus gewoon op't rode draadje vna de winch 7.2 volt te zetten. Volgens de specs kan en mag dat. Daar gaat ie sneller van lopen.
 
Back
Top