Probeersel: bouw Taling 32

Na de halve stormen en het regenwater van afgelopen week vanmiddag nog een paar uurtjes gezeild; de windkracht zakte wat af, zoals voorspeld, dus het was bijzonder aangenaam zeilen op de gracht.
Als je morgen soortgelijke omstandigheden treft, moet er gezeild kunnen worden.

Camera mee voor de filmpjes en een telefooncamera horizontaal houden ter vermijding van het VVS!

Groeten, Jan.

Vandaag de maiden trip op redelijk open water! Bij de Blocq van Kuffeler gevaren onder zeer lichte condities. 1-2bft
Maar hij doet 't en is ook nog eens prima op 't roer. Had ik niet verwacht
De genua is niet zo mooi, die ga ik nog eens maken

Youtube filmpje

Filmen en sturen is best lastig

Ziet er goed uit!
De boot oogt (in deze omstandigheden) best wel ondertuigd en zeilt daardoor erg stijf. Eens kijken hoe dat er met meer wind uit ziet.

De plooi in de genua zou je kunnen proberen te strekken (de naad vastpakken bij de voorstag) en kijken of de plooi er uit getrokken kan worden. Anders het stikwerk lostornen en hetzelfde proberen.

De naden zijn wat te strak gemaakt, de dubbelzijdige tape is uitgerekt bij het aanbrengen en wil nu terug naar z'n uitgangspositie.

Geslaagde maiden, zou ik zeggen, niks gezonken of gekapzeisd!

Als je niet hoeft te sturen, omdat de boot goed getrimd is, is het filmen gemakkelijker...

Groeten, Jan.

Ziet er goed uit!
De boot oogt (in deze omstandigheden) best wel ondertuigd en zeilt daardoor erg stijf. Eens kijken hoe dat er met meer wind uit ziet.

Groeten, Jan.
Eigenlijk ziet het eruit zoals de 1:1 boot ook zou zeilen nu :) rustig en rechtop.
Genua kan evt nog een tandje groter voor 1-2bft.
De mast is 90% van werkelijke grootte. Die heb ik op basis van tips wat korter gemaakt. Dat geeft nu wat te weinig zeiloppervlak.
Maar morgen gaat 't stevig waaien. Ik weet niet of ik het aandurft dan ook 't grote water op te gaan. Ik kijk wel even.

Mooi, semi ghosting....

Morgen inderdaad iets van 4Bft; als je boot dicht is en je zeilt niet met de giek midden boven de boot, dan zou ik gewoon proberen, na de eerste slag weet je gelijk of het vertrouwd is om door te zeilen.

Ik ga morgen en maandag ook weer zeilen, geen probleem.

Groeten, Jan.

Back