Prins Willem - Corel - 1:100

Sommige hebben tussen elke spant balsa blokken geplaatst maar dat vind ik zelf een beetje teveel van het goede.
Zowel bij de boeg als de steven heb ik tussen de eerste 2 spanten balsa geplaatst.
Goede geleiding voor de romp beplanking.
Hoe verder je naar het midden komt, hoe makkelijker de planken tegen de spanten komen.
Ik kijk over je schouder mee Robert !

Is het nu de bedoeling om ook de spanten nu zo ver mee af te schuinen dat het 1 geheel wordt?

IMG_0374.JPG

Normaal gesproken zou ik zeggen dat dit de bedoeling is. Maar dan krijg je in jouw geval problemen met de boog die tegen de kiel aan zit. In dit geval lijkt het me beter om die boog aan te houden. Met het balsa heb je genoeg lijm oppervlak dus lijkt het me geen probleem dat de spanten niet mee afgeschuind zijn.

Normaal gesproken zou ik zeggen dat dit de bedoeling is. Maar dan krijg je in jouw geval problemen met de boog die tegen de kiel aan zit. In dit geval lijkt het me beter om die boog aan te houden. Met het balsa heb je genoeg lijm oppervlak dus lijkt het me geen probleem dat de spanten niet mee afgeschuind zijn.

Dat idee had ik ook al Erik omdat je inderdaad met de boog zit.

Ik zal proberen zo dicht mogelijk bij de spanten te komen en de boog intact laten, of iets smaller te maken.

Kijk even met een latje of de ronding klopt. Dit kun je doen door een stukje perelaar of gelijke te nemen en er overheen te houden. Wanneer dit mooi overal aansluit en je ziet dat de bolling van de boeg goed mee loopt is het theoretisch goed. En zal dit mij jou model goed uitkomen.

Alles nog een beetje afgeschuurd en heb het idee dat het nu wel goed is het sluit allemaal goed aan.

Mocht het niet goed zijn hoor ik dat uiteraard graag..

IMG_0376.JPG

IMG_0379.JPG

IMG_0377.JPG

IMG_0377.JPG

IMG_0378.JPG

Wat ik wel zie is dat het balsahout te recht is. Tussen de spanten zie je dat de lat iets rechtdoor gaat. Niet zoals een knik maar wel dat een ronding dan iets vlak en weer een ronding om maar te zeggen. Dit is ook te zien aan de ruimte tussen de lat. De rechte stukken sluit dit aan.

Wat ik wel zie is dat het balsahout te recht is. Tussen de spanten zie je dat de lat iets rechtdoor gaat. Niet zoals een knik maar wel dat een ronding dan iets vlak en weer een ronding om maar te zeggen. Dit is ook te zien aan de ruimte tussen de lat. De rechte stukken sluit dit aan.

Ik weet niet precies wat je bedoeld maar het fineer buigt ook niet helemaal strak nu omdat ook maar op 2 punten vast zit.

Zal een foto bijplaatsen met de geodriehoek er over dan zie dat het volgens mij wel goed aansluit. :rolleyes:

IMG_0381.JPG

Heb even je foto geleend om duidelijk te maken wat ik zie. Kan ook aan de foto zelf liggen dat deze onvoordelig genomen is of de hoek waarin.

IMG_0381.JPG

De rode delen geven aan de plaatsen waarbij ik zie dat de ronding minder is dan dat zou moeten zijn. Hierdoor lijkt dit rechter te zijn.

Heb even je foto geleend om duidelijk te maken wat ik zie. Kan ook aan de foto zelf liggen dat deze onvoordelig genomen is of de hoek waarin.

De rode delen geven aan de plaatsen waarbij ik zie dat de ronding minder is dan dat zou moeten zijn. Hierdoor lijkt dit rechter te zijn.

Rik ik toch dat het wel meevalt voor nu laat ik het maar even kan het altijd nog iets aanpassen.

Ga nu eerst de bakjes plaatsen achter t.b.v. de kanonnen, echt iets om te vergeten als je gaat beplanken. :D

Rik ik toch dat het wel meevalt voor nu laat ik het maar even kan het altijd nog iets aanpassen.

Ga nu eerst de bakjes plaatsen achter t.b.v. de kanonnen, echt iets om te vergeten als je gaat beplanken. :D

Niet vergeten dat je met het schuurwerk ook nog heel veel kan goedmaken na je eerste huidlaag... Die is 2mm dik toch?

Back