Prins Willem - Corel - 1:100

Ik heb het zelfde pakket van Corel en heb ook kleur verschil zie foto,

full


De berghouten zijn dikker noten en een stuk donkerder dan de 2de beplanking. Het linden hout gebruik je voor de eerste beplanking.

full


Let wel bij het buigen braken ze vrij snel dus heb ze zelf 24 uur in het water laten liggen waarna ik geen problemen meer ondervond.

Hansa is het bij jou dan ook zo dat het onderste berghout het 2x4mm berghout veel donkerder is dan de bovenste berghout 2x3mm ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag ??

Ik heb het voorste deel (geel) opgevuld met balsahout is het nu ook nog nodig om het tussen spant 1 en 2 (groen) ook nog op te vullen?

boeg.jpg
 
Niet nodig, wel raadzaam.
Het kost weinig moeite om balsahout ertussen te lijmen en je hebt er veel plezier van bij het schuren van de juiste ronding, op de flanken is het minder nuttig, maar zeker bij de boeg wel echt een aanrader. Zelfs nog een spant verder naar achteren vullen zou ik aanraden.
 
Daar sluit ik me bij aan. In het groene deel zou ik op zijn minst de onderste helft opvullen. Dan heb je ook wat meer lijmoppervlak voor je planken.
 
Als je zeker wil weten dat de rompbeplanking geen knikken gaat vertonen is het verstandig om die spanten op te vullen dus zeker doen liever nog een spant extra zelfs.

Andy
 
Is het dan nodig tussen het tweede en derde spant geheel op te vullen of alleen het onderste deel zal een foto bij plaatsen met lijnen met kleuren.

Bij de San Fransisco zit vrij dik hout om te beplanken dat alles toch met een plankenbuiger moest doen dat ik daar helemaal geen balsa had geplaatst.

boeg1.jpg
 
Het opvullen is volgens mij zinvol tot de hoogte van de luizenplecht (het kleine dekje bij de boegspriet) omdat de beplanking daaronder een scherpe bocht maakt over de eerste spanten.

Andy
 
Bij de San Fransisco zit vrij dik hout om te beplanken dat alles toch met een plankenbuiger moest doen dat ik daar helemaal geen balsa had geplaatst.

Ik heb ook zo'n plankenbuiger maar persoonlijk werkt voor mij nog het beste om het hout minimaal 24h in water te leggen. Als het echt dik is heb ik het zelfs al eens 3 dagen tot een week gedaan.
Van het ogenblik dat het hout onder gaat in je water gaat het echt het beste om te plooien. Of dit schade aan het hout aanbrengt weet ik niet, maar visueel is er niets aan te zien alvast.
Mijn eerste model is nu meer dan een jaar geleden beplankt denk ik en vervormen of zo is niet gebeurd...
 
Robert, ik zou zeker ook nog wat meer balsa gebruiken, zelf vul ik achter- en voorschip vanaf het punt dat de boot smaller word en gaat "ronden" je boeg en achterschip krijgen door de balsa ook een mooiere vorm en je hebt géén kans op deuken en/of bulten.
 
ik heb alleen ervaren dat het bij balsablokken lastig is om met spelden de latjes te fixeren tijdens het drogen.
mogelijk heeft iemand een tip om dit probleem te voorkomen door het balsa wat steviger te maken
 
ik heb alleen ervaren dat het bij balsablokken lastig is om met spelden de latjes te fixeren tijdens het drogen.
mogelijk heeft iemand een tip om dit probleem te voorkomen door het balsa wat steviger te maken

Een duimspijker onder de geplakte lat om deze op zijn plaats te houden?
Zo deed ik dat toch...
 
Ik werk zelf bij de beplanking nooit met spelden, spijkertjes, elastieken of punaises.
Drupjes 'nexus gel' van bison op de spanten, uhu hart op de balsa en zijkanten van de latten. Het zit door de bison binnen een minuut of twee behoorlijk vast, waarna de 'uhu hart' rustig kan beginnen uit te harden. Uhu maakt in mijn ervaring de beste verbinding tussen balsa en linden.
 
ik heb alleen ervaren dat het bij balsablokken lastig is om met spelden de latjes te fixeren tijdens het drogen.
mogelijk heeft iemand een tip om dit probleem te voorkomen door het balsa wat steviger te maken

balsahout kan je eventueel insmeren met met water verdunde houtlijm type D2

Andy
 
Back
Top