Prins Willem - Corel - 1:100

Handig bedacht zo'n bouwplank.

Zit mij af te vragen of het geen idee is om de spanten er ook in te vrezen? Dus ook dwars. Dat zou de stabiliteit toch tegemoet kunnen komen. Denk dat je dan alleen de kiel nog dieper moet maken.

Handig bedacht zo'n bouwplank.

Zit mij af te vragen of het geen idee is om de spanten er ook in te vrezen? Dus ook dwars. Dat zou de stabiliteit toch tegemoet kunnen komen. Denk dat je dan alleen de kiel nog dieper moet maken.

Dat zou misschien wel lukken Rik maar op zich is het best stevig zo, nog een paar hoekjes plaatsen en dan blijft prima op zijn plek.

De spanten pas gemaakt moest nog wel behoorlijk bij geschuurd worden om ze pas te krijgen. Op zich niet zo erg dan kan je het ook goed op maat maken.

Nu eerst maar eens goed op mijn gemak alles eens goed nakijken en meten voordat we dingen vast gaan zetten, ben zelf altijd vrij snel met lijmen en moet eens vaker dingen in het vooruit bekijken. :(

Moet zeggen dat het wel mooi past allemaal, en de kwaliteit van het hout ziet er ook goed uit.

IMG_0225.JPG

IMG_0226.JPG

Laatst bewerkt:
Hoe zien jullie dat dat ze misschien scheef zitten......
Vergeet niet dat de foto vertekend .
Zoals het er nu uit ziet wanneer de foto van de zijkant is genomen of er een ovale vorm in zit.
En dan heb ik het over de eerste foto van de kiel met spanten.

Trouwens Robert.....
Leuk plekkie om te BBQen......

Dat lijkt zo te zijn doordat de spantkoppen wat uitsteken / naar binnenvallen
Als je de spantkoppen bekijkt liggen ze (zo LIJKT het) niet symetrisch.
In de lengte richting gezien dan.

Dat lijkt zo te zijn doordat de spantkoppen wat uitsteken / naar binnenvallen
Als je de spantkoppen bekijkt liggen ze (zo LIJKT het) niet symetrisch.
In de lengte richting gezien dan.

Inderdaad voor de vijfde spant, voor de tweede kijk ik naar de bolling van het dek. Maar daar kan het inderdaad de foto zijn.

Hoe zien jullie dat dat ze misschien scheef zitten......
Vergeet niet dat de foto vertekend .
Zoals het er nu uit ziet wanneer de foto van de zijkant is genomen of er een ovale vorm in zit.
En dan heb ik het over de eerste foto van de kiel met spanten.
.

Robert heeft - als ik het goed zie - de foto recht over de kiel gemaakt. Dan zouden links en rechts dus exact symmetrisch moeten zijn. En dat is niet helemaal zo.

Het zou al verschil kunnen maken wanneer je spant 2 een keer omdraait...

Ik heb de spanten even nagelopen en het 2e spant staat behoorlijk uit het midden, de rest klopt wel aardig goed en worden dan precies in het midden gezet met het verlijmen.

svjbN2hlwK5zXLEg67dNiFFUHnY3zSaw2TMZ1fWy_NCi=w800-h600-no

IMG_0230.JPG

Nog een paar foto's over de lengte.

IMG_0231.JPG

IMG_0232.JPG

IMG_0233.JPG

Mochten er op of aanmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.

En nu uw vierde spant nog 2 mm laten zaken tot gelijk valse kiel.

Wel eerst controleren aan de onderkant dmv een latje dat de spant inderdaad te hoog staat.

De vraagbaak gaat beginnen.

Heb nu alle spanten gecentreerd, kunnen deze nu gelijmd worden? ik heb ook al wat dekken gepast maar deze kunnen volgens mij beter pas gemaakt worden als de spanten vast zitten anders kan je er alle kanten mee op, lijkt mij.

(ik dacht van laat ik de vraag maar stellen, al te vaak gelezen eerst passen,vragen en dan lijmen) :D

Als je de legoblokjes klaar hebt liggen dan lijkt het wat mij betreft tijd om te gaan lijmen :)
Misschien nog even kijken naar de sparing van de grote mast in het betreffende spant. Is misschien al opgelost, maar op de foto lijkt die niet in het hart van de kiel te staan. Is later nog wel te corrigeren, maar nu kan je er nog makkelijk bij.

heb je een voorraadje lego blokjes ter beschikking om alle spanten keurig haaks te lijmen.

zie hier het voorbeeld zoals ik het bij mijn Vasa gedaan heb:

100_7651.jpg

Hierbij weer een paar foto's.

De spanten zijn uitgelijnd en vastgelijmd nu voorzijde van de boeg uitvullen met balsa en de dekken aanbrengen, mochten er dingen zijn die ik over het hoofd zie of niet goed gaan, zeg het nu is het eventueel makkelijk te corrigeren. :confused:

IMG_0286.JPG

IMG_0287.JPG

IMG_0288.JPG

Back