Prins Willem - Corel - 1:100

Wow Robert, gaat lekker zo te zien.
Kan er geen kritiek op leveren. Blijf gewoon goed kijken en meten... Enne... Je bent al verder dan mij... Ik zit nog in de reken modus. :-?

Op de foto's zie ik niets wat problemen op zou kunnen leveren. Touwtje over de valse kiel laat ook zien dat deze mooi recht staat.

:help:

Is er hier een goede houtsnuiver die mij kan vertellen wat voor een houtsoort het is op de onderstaande foto met het vraagteken.

Dit zit ook in de kit maar meer houtsoortnamen kan ik niet vinden in de bouwbeschrijving.

Als ik het vergelijk met het hout uit de andere Kits lijkt het wel Peren of appel hout.

IMG_0334.JPG

Zou het kunnen dat de bovenste noten hout is en de andere walnoten hout. dat kom ik ook nog een keer tegen in een nederlandse vertaling.

De derde lijkt mij ook notenhout. Daar kan vrij veel kleurverschil in zitten. Als ik het goed heb komt het donkere noten meer uit de kern en het lichtere van de buitenkant van een stam. Ik heb me wijs laten maken dat het lichtere noten beter te buigen is dan het donkere, maar die ervaring heb ik er zelf niet mee. Soms boog het lichtere beter, soms het donkere.

Ik heb het zelfde pakket van Corel en heb ook kleur verschil zie foto,

full

De berghouten zijn dikker noten en een stuk donkerder dan de 2de beplanking. Het linden hout gebruik je voor de eerste beplanking.

full

Let wel bij het buigen braken ze vrij snel dus heb ze zelf 24 uur in het water laten liggen waarna ik geen problemen meer ondervond.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is ???? noten .
Ook in mijn kit zat kleurverschil, ik had verwacht dat het noten met het ouder worden zou verdonkeren maar het is tijdens de bouw juist lichter geworden.

full

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag dat er op de dekken 2 kleuren beplanking op komen maar de meeste gebruiken 1 kleur en lees dat dit vaak met linde word gedaan,
Ik moet vanmiddag nog even naar Barneveld en kan dan eventueel het hout hiervoor meenemen?

Het meegeleverde hout wordt meestal te donker gevonden. Met name door het argument dat het dek vaak geschrobd wordt op oorlogsschepen. Zelf ben ik ook voor linden gegaan. Dan heb je de keuze nog om het eventueel te verouderen/ wat donkerder te lakken.

Ik zelf heb niet gekozen voor de 2 kleuren, had nog wat perenhout liggen en heb dat gebruikt. Vele gebruiken idd lindehout welke ook mooi licht van kleur is. Volgens mij is dit een persoonlijke keuze. :)

Robert, Barneveld is tegenwoordig alleen maar op donderdag, vrijdag en zaterdag open, kijk maar op de site.

Back