Prins Willem 17de eeuws VOC schip

De bouw gaat langzaam verder:

full


In overleg met de fysiotherapeut is een een " bouwprogramma " opgesteld dat bestaat uit 3 maal daags knopen van 3 weeflijnen. Langzaamaan dus dan breekt het (weef)lijntje hopelijk niet.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weeflijnen knopen

Man, op therapeutische basis weeflijnen knopen heeft ook wel iets.
Er zijn slechtere bezigheden nietwaar?
Beterschap.
 
Petje af!

Andy,

Ik heb je verslag van de Prins Willem een beetje doorgelezen, maar petje af voor de afwerking en de gedetailleerdheid! Daar kan ik (nee - moet ik) een puntje aan zuigen!
 
De weeflijnen van het wand aan de bakboordzijde (= linker zijde) van de fokkensteng en de grote steng is aangebracht, nu verder met de weeflijnen aan de stuurboordzijde. Met dagelijks een stukje schiet je toch wel op :D .

full


Andy :pim:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Andy,

We hebben elkaar kort gesproken tijdens de open dag op 26 oktober bij de Kombuis in Barneveld. Als recent lid van Modelbouwforum.nl volg ik de bouw van jouw schip met grote belangstelling en ik moet nogmaals zeggen, chapeau. Ik ben na het volbrengen van de Bounty van Constructo en de boeier van Billing Boats sinds enkele dagen begonnen met de H.M.S Prince ook van Constructo. Zoals bekend zit deze boot vol met ornamenten die origineel verguld zullen zijn geweest denk ik. Jouw model heeft ook een aantal ornamenten. Wat me allereerst opvalt (misschien een stomme vraag en al vaak gesteld) is hoe de goudkleurige laag op jouw model zo onvoorstelbaar glanst alsof het echt verguld is. Hoe doe je dat?
 
Jouw model heeft ook een aantal ornamenten. Wat me allereerst opvalt (misschien een stomme vraag en al vaak gesteld) is hoe de goudkleurige laag op jouw model zo onvoorstelbaar glanst alsof het echt verguld is. Hoe doe je dat?


Geen vragen stellen is dommer is veel dommer als vragen stellen Ron ;)

Mijn beelden en andere ornamenten worden door Corel in goudgeel hoogglans geleverd. Ik heb de beelden op de helmen na geschilderd en daarmee dit effect gekregen. Historisch gezien is dat zeer waarschijnlijk niet correct. In verband met de prijs werden de "gouden" onderdelen niet verguld maar met gele oker beschilderd, volgens enkele bronnen werd de gele oker met glanzende blanke lak overschilderd om meer op goud te lijken. In latere jaren werd het hakkebord (bovenstuk van de spiegel) ook niet meer zo uitbundig beschilderd als bij de Prins Willem maar werd alles simpel in de gele oker gezet.
Je zou het met goudverf van Humbrol Enamel 16 (of 91 dat is niet duidelijk omdat het nummer alleen op de deksel staat) kunnen proberen, glimt dat niet genoeg dan kun je er hoogglans blanke lak overheen doen, maar je kunt natuurlijk ook gele oker gebruiken, eventueel ook overschilderd met blanke lak

Andy
 
Dag Andy, hartelijk dank voor jouw reactie.
Ik heb inmiddels geloof ik iets gevonden dat de lading dekt. Het is kleur 792 (old gold) van Vallego. Het zit tussen Humbrol 16 en 54 (brass) in en droogt veel egaler dan de korrelige structuur van Humbrol. En inderdaad een laagje hoogglans lak maakt het af. Ik las ook iets over koper en messing zwarten. Wat gebruik je hiervoor? Ikzelf heb best een goed resultaat door het een paar dagen in de (verdunde) Natrium thyosulfaat. .
Nog een vraag want nou is de beer los natuurlijk. Veel modellen worden onder de waterlijn wit geschilderd zoals ook jouw model. Als we het over authentiek hebben is dit volgens mij onjuist. Wel weet ik dat men de Batavia voorzag met een laag grenen beplanking.
Algen en andere aantastingen vraten zich daar langzaam doorheen waardoor het eikenhout een tijd beschermd bleef. Was het te ver aangetast dan kon men dit naderhand makkelijk vervangen. Verder weet ik alleen dat ze rompen met pek insmeerden dus zou een teerlaag origineler zijn. Wat vind jij?
In ieder geval een fijne jaarwisseling gewenst
 
Zwart koper en een wit onderwaterschip?

....
Ik las ook iets over koper en messing zwarten. Wat gebruik je hiervoor? Ikzelf heb best een goed resultaat door het een paar dagen in de (verdunde) Natrium thyosulfaat. .

Ik gebruik daarvoor: "Brünierungsmittel" (van Krick), ook goed resultaten zijn te behalen met "Brass Black" dat sneller werkt. Beide middellen werken goed op geel koper en matig tot slecht op rood koper dat meestal niet zwart maar donkergroen wordt. Met andere middelen heb ik geen ervaring

Nog een vraag want nou is de beer los natuurlijk. Veel modellen worden onder de waterlijn wit geschilderd zoals ook jouw model. Als we het over authentiek hebben is dit volgens mij onjuist. Wel weet ik dat men de Batavia voorzag met een laag grenen beplanking.
Algen en andere aantastingen vraten zich daar langzaam doorheen waardoor het eikenhout een tijd beschermd bleef. Was het te ver aangetast dan kon men dit naderhand makkelijk vervangen. Verder weet ik alleen dat ze rompen met pek insmeerden dus zou een teerlaag origineler zijn. Wat vind jij?
....

Het is helaas iets ingewikkelder.
In de 16e 17e eeuw werden de onderwaterschepen "gezalfd" met een mengsel van zwavel, talk, loodwit, vistraan en plantaardige teer. Hoe lichter de kleur hoe mooier men het vond. (Bron: Oraio Curti: Enzyklopadie des Schifsmodellbaus). Het doel was het voorkomen van het aangroeien van alg, zeewier etc aan de romp (ivm de weerstand die dat oplevert) en het aantasten van het onderwaterschip door de paalworm. De paalworm kwam eerst alleen in tropische wateren voor maar is met de VOC schepen mee naar Nederland gereisd en heeft hier veel van de in die tijd gebruikelijke houten dijkbeschoeiingen opgegeten. In de Oostzee (kouder water) komt de paalworm niet voor en daarom was het ook niet nodig het onderwaterschip van de Wasa te behandelen.
Bij onderzoek van boven water gehaalde scheepswrakken is gebleken dat het onderwaterschip werd eerst ingesmeerd met een mengsel van paardenhaar en houtteer en daaroverheen werd een grenen dubbeling aangebracht die dicht bespijkerd en "gezalfd" werd. Het idee daarbij was dat de "zalf" en de vele spijkers het invreten van de paalworm zouden voorkomen/vertragen en dat teer en paardenhaar het doorvreten naar de eiken rompbeplanking zou voorkomen/vertragen. Bij groot onderhoud werd dan de grenen dubbeling vervangen.
De kleur is het beste te benaderen met gewone witte grondverf met een druppeltje geel erin. Op mijn model is het wit eigenlijk iets te wit en wordt waarschijnlijk nog van een dunne okergele wash voorzien.
De Batavia in Lelystad heeft een grenenhouten dubbeling op het onderwaterschip dat vervolgens in de kleur "vuilwit" geschilderd is (met een moderne verf).
In de 18de eeuw is men het onderwaterschip van eerst loden en later koperen platen gaan voorzien.

Andy
 
Geweldig, wat een verhaal. Wat een kennis! Nog veel te leren begrijp ik. Bedankt voor je waardevol advies.
Misschien is deze link iets voor je
http://www.sciencecompany.com/Do-It-Yourself-Patina-Formulas-W12C672.aspx#24
Maandag eerst eens een bezoek brengen aan het Rijksmuseum en nauurlijk de marine modellenkamer. Ik begrijp dat jij dit recent bezocht hebt. Ben benieuwd. Ter lerinck ende vermaeck, hier is trouwens een schitterend boek van in de handel, "Modellen vertellen" geschreven door de restaurateur Ab Hovink ISBN 978-905194439 6 mocht je dit nog niet weten. Gr. Ron
 
De vlag kan uit !
De weeflijnen op ded hoofdtouwen en het puttingwand zitten erop, Alleen de zwichtingen moet ik nog aanbrengen en dit onderdeel van het staande wand is klaar
full


Op naar de stagen.
Dit zijn de zware touwen die vanaf de marsen naar voren/beneden lopen en de masten in voor/achterwaartse richting op hun plaats houden.
Ik begin met de stag van de blinde steng (=de mast op de boegspriet). Deze stag loopt vanaf de blinde steng naar achteren naar de fokkensteng en splitst zich via een stelsel van blokken in meerdere touwen [ik weet niet goed hoe die heten mogelijk hanenpoot of dirk) .

Ik volg hier de constructie die H.Ketting gebruikt heeft op zijn model van de Prins Willem in het Tropenmuseum Deze constructie wijkt af van die op de "Zeven Provinciën" van Dik en lijkt meer op die op de Batavia inLelystad. Ik heb voldoende foto's van dat onderdeel van het model van Ketting en kan dus ieder touw volgen, het grote voordeel van de constructie van Ketting is dat er een constructie ontstaat die zo inderdaad in de praktijk zou hebben kunnen werken.

full


Voorbeeld Batavia Lelystad

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op naar de stagen.
Dit zijn de zware touwen die vanaf de marsen naar voren/beneden lopen en de masten in voor/achterwaartse richting op hun plaats houden.
Ik begin met de stag van de blinde steng (=de mast op de boegspriet). Deze stag loopt vanaf de blinde steng naar achteren naar de fokkensteng en splitst zich via een stelsel van blokken in meerdere touwen [ik weet niet goed hoe die heten mogelijk hanenpoot of dirk) .



Voorbeeld Batavia Lelystad

Andy
Andy, de verstaging van de blinde steng worden eigenlijk pardoens genoemd. en de meerdere touwen heten "spinneweb"
De pardoen word aan de zaling vast gezet en loopt tussen de langszaling naar achteren, het halende part loopt via een geleidingsblok of omloopschijf op de boegspriet naar een klamp op de mars van de blinde steng. Sommige Engelse schepen uit de 17e eeuw hadden wel tot vier pardoerns met evenzoveel spinnewebben.
De spinnewebben werden vast gezet op de fokke- of fokkestengenstag.
 
Dank voor je aanvulling Piet, ik ben inmiddels doorgegaan met uitzoeken en kwam het volgende plaatje tegen in "Batavia Cahiers 2"
full



De stag van de Prins Willem komt aardig overeen met de stag 004-005-006 op de tekening

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Andy even een vraagje :confused: klopt het dat je aan de nagels van het dek niets gedaan hebt of heb ik dat stukje gemist.:!: Ik heb wat kleine testjes gedaan maar vindt zelf dat de verhouding op dek planken van 3mm breed een beetje buiten proporties is. Dus wel of niet doen :confused::confused:
 
Hi Andy even een vraagje :confused: klopt het dat je aan de nagels van het dek niets gedaan hebt of heb ik dat stukje gemist.:!: Ik heb wat kleine testjes gedaan maar vindt zelf dat de verhouding op dek planken van 3mm breed een beetje buiten proporties is. Dus wel of niet doen :confused::confused:


Ik heb geen nagels op de dekplanken aangebracht omdat de nagels buiten proportie groot zouden worden mede omdat de verf erg in het hout trek en de nagel daardoor uitloopt na het schilderen. Daarnaast wordt het dek dan ook wel erg druk, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Zou je het wel willen dan moet je de breeuwnaden en de nagels met een hard potlood aanbrengen met maar 1 nagel aan het einde van de plank, wel uitkijken met schuren voor het lakken omdat potlood dan makkelijk uitveegt.

Andy
 
Reactie

Ik heb geen nagels op de dekplanken aangebracht omdat de nagels buiten proportie groot zouden worden mede omdat de verf erg in het hout trek en de nagel daardoor uitloopt na het schilderen. Daarnaast wordt het dek dan ook wel erg druk, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Zou je het wel willen dan moet je de breeuwnaden en de nagels met een hard potlood aanbrengen met maar 1 nagel aan het einde van de plank, wel uitkijken met schuren voor het lakken omdat potlood dan makkelijk uitveegt.
Andy

Deze informatie/uitleg heb ik maar even opgeslagen in mijn document voor het dek van de HMS Hood.
Daarom is zo’n forum zo informatief.
Bedankt.
 
Back
Top