Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Dank dank voor alle lof heren :ooms:

Ik ben druk bezig de stag van de blindsteng aan te brengen:

full

Op de tekening van Corel staat bovenaan fokkenmast-steng en bovenaan de grote steng een pardoen getekend.
Op de tekeningen van H.Ketting en op de modellen in het Rijks Museum en het Tropenmuseum zitten bovenaan de fokkenmast-bramsteng en de grotebram-steng en bovenaan de kruissteng (bezaansmast) ook pardoenen.
Ik heb ook deze pardoens en de bevestigingspunten daarvan op de romp aangebracht.
(foto's volgen later)

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is zeker een juweeltje. En ik blijf de egale lichte kleur van het notenhout mooi vinden. Da's een mooi setje hout geweest. Meestal zie je toch meer kleurverschil.

Tijd voor een tekening?

Zoals beloofd hier eerst een tekening van de stag van de blinde steng:

full

Ik heb de tekening aangepast en deze geeft nu de situatie op het model in het Tropenmuseum weer, H.Ketting heeft dit model gebouwd en beschreven in het boek "Prins Willem" .

Op de volgende tekening staat de bezaanpardoen getekend:

full

Op de tekening van Corel ontbreekt deze pardoen, ze is op het originele model in het Rijks Museum en op het model van H. Ketting in het Tropenmuseum wel aanwezig. De punt van het gele potlood duidt deze pardoen aan.
De punt van het paarse potlood geeft een lijn (waarschijnlijk de grote ra bras) weer die vanaf achteraan de vertuining naar het einde van de grote ra (bovenste hoek grootzeil) loopt, op de tekening van H. Ketting loopt deze veel lager. Ik zal straks de tekening van H. Ketting volgen.

De volgende fase van de bouw bestaat uit het fatsoeneren/op spanning brengen van de verstaging van de blind steng, daarna volgt het maken van de ra's beginnend met de bovenblinde.
De ra's van Corel hebben een andere vorm als die van H.Ketting:

full

De ra's op tekening van Corel (bovenaan) zijn duidelijk eenvoudiger van uitvoering als die H. Ketting getekend heeft. Ik volg hier H.Ketting.

Andy

Na alle detailfoto's nu voor de aardigheid een foto van de Prins Willem in zijn geheel op zijn toekomstige plaats in de vitrine .

full

(de pardoenen en de stagen moeten nog gespannen worden)

Andy

eens en model op zijn eindbestemming staat is dat een goede stimulans om deze sneller af te werken, al dan niet gestuurd door de wederhelft.

Ziet er goed uit Andy.
Zover ben ik nog niet maar ik denk er al wel over na hoe het model te presenteren. Ik zou wel als achtergrond een "zeegezicht" willen hebben. Er zijn schilderijen genoeg die zich daarvoor lenen.
Zoiets zou bij jou ook heel goed kunnen op dat grote witte vlak erachter.
Jan Zwart

@ Jan Zwart
Het voordeel van een witte achtergrond is dat de tuigage goed zichtbaar blijft en het model blijft overdag zonder verlichting goed zichtbaar blijft, de vitrine is namelijk in de boekenkast ingebouwd waardoor zijkanten van de vitrine geen licht doorlaten.

@Jan ZMC
De wederhelft moet ook nog toestemming geven voor het volgende model :-D

Andy

Foutje? bedankt!

Ik werd op een ander forum gewezen op een fout in de tekeningen van de ra's in het boek Prins Willem van H. Ketting :oops:

H.Ketting is de enige die het middenstuk van de ra's 8 kantig tekent alle andere bronnen (o.a. Hollandse Tweedekker - Winter en Zeven Provinciën - Dik) laten ronde ra's zien. Ik zal daarom de ra's rond maken.
Voor het lopend want zal zeker naar de Zeven Provinciën gekeken worden.

Andy

Geen foto's dit keer want er is vooral veel schuurwerk gedaan aan de ra's, met de hand en dat gaat langzaam en er is niet veel aan te zien.
Ook veel gezocht in boeken en op internet naar de juiste kleuren van de ra's en naar welke klampen er op de ra's zitten.

De voorlopige conclusie is dat:
- de ra's voorzien waren van 1 raklamp in het midden waarmee de kardeel of (ra)reep op zijn plaats gehouden werd en aan ieder uiteinde 2 nokklampen om te voorkomen dat de touwen die aan het einde van de ra's zitten naar binnen kunnen schuiven.
- de uiteinde van de ra's en de nokklampen zwart waren geschilderd

Ook vond ik dat de vlaggenmasten zwart geschilderd waren (en dat moet ik nog doen).

Otto Blom heeft erg goede tekeningen van (o.a. de tuigage van) de Zeven Provinciën gemaakt:
TEKENINGEN
Zijn teksten zijn te vinden op:
ISSUU - De zeven provincien | Otte Blom by Harmkedien Brevoort

- volgens O. Blom zitten op de ra's krammen met ringen, ik ga uitzoeken of deze ook op de Prins Willem horen.

Andy

de ra's zijn geschuurd

De ra's zijn op maat geschuurd. Ik heb daarvoor gebruik gemaakt van het diameter profiel dat W. zu Mondfeld in "Historische Scheepsmodellen" op blz 122 tekent. Voor de bazaansroede tekent hij op blz 126een wat afwijkend profiel (de bovenzijde wat dunner als de onderzijde).

full

Van links naar rechts:
- de ra's van de boegspriet
- de ra's van de fokkenmast
- de ra's van de grote mast
- de ra's van de bezaansmast en de bezaansroede

In de volgende stap ga ik alle klampen blokken en lijzeilspierbeugels aanbrengen en de ra's schilderen.

Andy

Witte onderkant romp

Dag Andy, hartelijk dank voor jouw reactie.
Ik heb inmiddels geloof ik iets gevonden dat de lading dekt. Het is kleur 792 (old gold) van Vallego. Het zit tussen Humbrol 16 en 54 (brass) in en droogt veel egaler dan de korrelige structuur van Humbrol. En inderdaad een laagje hoogglans lak maakt het af. Ik las ook iets over koper en messing zwarten. Wat gebruik je hiervoor? Ikzelf heb best een goed resultaat door het een paar dagen in de (verdunde) Natrium thyosulfaat. .
Nog een vraag want nou is de beer los natuurlijk. Veel modellen worden onder de waterlijn wit geschilderd zoals ook jouw model. Als we het over authentiek hebben is dit volgens mij onjuist. Wel weet ik dat men de Batavia voorzag met een laag grenen beplanking.
Algen en andere aantastingen vraten zich daar langzaam doorheen waardoor het eikenhout een tijd beschermd bleef. Was het te ver aangetast dan kon men dit naderhand makkelijk vervangen. Verder weet ik alleen dat ze rompen met pek insmeerden dus zou een teerlaag origineler zijn. Wat vind jij?
In ieder geval een fijne jaarwisseling gewenst

Ik denk dat dit juist is. Men gebruikte namelijk loodwit (Loodoxide) om het onderschip te witten. Als lid van de zware metalen is het giftig als de pest,
maar wel bijzonder effectief om aangroei van organismes als mosselen,zeepokken, de gevreesde kokerworm die zich door de scheepswand
vreet en wieren en algen te vermijden. Allemaal hadden ze een nadelige invloed op de snelheid van een schip, daarom was het de gewoonte om het
schip regelmatig op het strand te zetten en het onderwaterschip volledig te
reinigen van de onderwatertuinen die het meesleepte na maar een paar weken
op zee.
Later, ergens na 1700 werd het de gewoonte het onderwaterschip te bekoperen. Dat leverde echter zijn eigen problemen op, de koperplaten bleken
onder invloed van zout water de ijzeren nagels die de boot bijeen hielden op te
vreten. De Britten hebben zo een kapitale driedekker, halfbroer van HMS Victory verloren. Op een nacht is HMS Weetikniemeer, liggend voor anker op de rede bij kalme zee opeens uit elkaar gevallen en naar de kelder gegaan.
Shit happens.

Back