Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Na een paar weken fysiotherapie komt er hopelijk weer wat tempo in de bouw :)

Ik heb inmiddels besloten alle masten en stengen toch maar van weeflijnen te voorzien, ik kan geen bewijs vinden dat ze er waren maar ook niet dat ze er niet waren dus kan ik dat als bouwer naar eigen inzicht doen.

Andy

De weeflijnen van de fokkenmast en de blinde steng zitten erop :D
Ik ga nu verder met de weeflijnen van de kruissteng

full

De bouw schiet nu weer lekker op, de eerste passagiers staan op de achtergrond al vol ongeduld te wachten.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Humor! Niks humor !!
Te water met die roeiboot, duizend bommem en granaten nog aan toe, en ik ga mee!!

full

Hihihi Ik kon het wéér even niet laten;)

Humor! Niks humor !!
Te water met die roeiboot, duizend bommen en granaten nog aan toe, en ik ga mee

Dat weet je nooit met Andy, vandaag of morgen is hij weer niet tevreden en dan gaat de schaar er weer in :bye:. Of is er al een feestje gepland voor de "te water lating"? :proost:

De tewaterlating staat gepland voor 27 oktober 2014 (de derde verjaardag van De Prins) :pim:

(bij deze planning is het tussentijds afbreken van onderdelen of afknippen van tuigage niet meegerekend);)

Andy

Laatst bewerkt:
De weeflijnen op de bezaansmast zijn klaar, vooral bovenaan de hoofdtouwen van het wand van de kruissteng was het lastig werken, door de kleine schaal komen de weeflijnen en de knopen wel erg dicht op elkaar te zitten.

Ik ben begonnen met het aanbrengen van de weeflijnen bij de fokkensteng.

full

Omdat Sinterklaas en Zwarte Piet niet meer veilig schijnen te zijn tussen de Hollanders staat er nu ook bewaking bij het schip

Andy

gaat een rare combinatie worden op je schip andy een britse soldaat een spaanse sinterklaas en een zwarte piet uit afrika hopelijk is de stuurman een NL anders ga je u schip niet meer terug zien als de sint terug vertrekt.

zou tog wachten met zeilen hangen tot 7 december :murder:

vreemde combinaties

gaat een rare combinatie worden op je schip andy een britse soldaat een spaanse sinterklaas en een zwarte piet uit afrika hopelijk is de stuurman een NL anders ga je u schip niet meer terug zien als de sint terug vertrekt.

zou tog wachten met zeilen hangen tot 7 december :murder:

Om de combinatie nog vreemder te maken werd de Prins Willem ook nog door Zeeuwen gebouwd en werd zij zowel als vrachtschip (VOC) als als oorlogschip (Witte de With) gebruikt :puppydogeyes:

Andy

De echte Prins Willem!

Ik ben deze week naar het Rijks Museum in Amsterdam geweest en daar opeens stond ik oog in oog met:

full

De Prins Willem!
Ik had op de site van het Rijks Museum niet gevonden dat hij te zien was.

(tip: ga net als ik op een maandag buiten de schoolvakanties want dan is het daar het rustigst)

Andy

Omdat mijn schouderblessure mijn nog steeds dwars zit bij het aanbrengen van de tuigage ga ik volgende week beginnen met het maken van de ra's.

scheepsbouwer meld zich weer

Na een langdurige bouwpauze door een schouderblessure is de bouw weer voorzichtig van start gegaan:

full

Ik ben begonnen met de weeflijnen onderaan de fokkensteng omdat het werk daaraan minder belastend voor mijn schouder is als het verder gaan met het aanbrengen van de bovenste weeflijnen van de grotesteng.

Andy :pim:

Fijn te zien dat je weer verder kunt knopen, begon de PW al te missen.
Ik zie wel dat de werf steeds meer onder Brits bewind komt te staan :morning::onweer:
Ik zou zeggen dat "blijf effe rustig en drink een bakkie pleur" meer op z'n plaats zou zijn...

De Prins Willem heeft een Engelse connectie;):
ze heeft dienst gedaan als oorlogsschip voor de "Staten Generaal" in de zeeoorlog tegen Engeland als vlaggenschip voor Admiraal Witte de Witt, ze heeft deelgenomen aan de zeeslag bij Duins in 1652 waarbij het zwaar beschadigd raakte.

Andy

Scheepsbouwer meld zich weer.

Na een langdurige bouwpauze door een schouderblessure is de bouw weer voorzichtig van start gegaan:
Ik ben begonnen met de weeflijnen onderaan de fokkensteng omdat het werk daaraan minder belastend voor mijn schouder is als het verder gaan met het aanbrengen van de bovenste weeflijnen van de grotesteng.
Andy :pim:
Mooi dat je weer in de touwen kunt klimmen Andy.

Fantastisch

Fantastisch ik heb dit bouwverslag op mijn favorieten staan, gewoonweg geweldig. Ben net nieuw aangemeld op het forum en was opzoek naar een backup voor eventueel wat hulp voor de bouw van mijn eigen model "De Prins Willem". Denk niet dat ik nu veel te vragen zal hebben :) geweldig ga a.u.b. door.

Met vriendelijke groet,

Hans(a)

Back