Prins Willem 17de eeuws VOC schip

ik heb het mogelijk even gemist, maar welke knoop gebruik je, de standaard paalsteek of simpel een enkele knoop. zeker op deze schaal zou ik voor de enkele knoop kiezen.

heb indertijd bij de doorsnede van de Victory het model dmv boeken op een stoel iedere keer op een goede hoogte gezet zodat ik recht kon werken zonder al te veel last te krijgen van schouders en rug.

heb indertijd bij de doorsnede van de Victory het model dmv boeken op een stoel iedere keer op een goede hoogte gezet zodat ik recht kon werken zonder al te veel last te krijgen van schouders en rug.

http://s914.photobucket.com/user/JanV_ZMC/media/victory/100_7719.jpg.html

Ja, ik loop zo langzaam maar zeker ook richting die fase:D
Ik heb daarvoor een tafel met verdiepingen gemaakt om met een rechte rug te kunnen knopen:)

Moet wel zeggen dat je er veel aandacht aan besteedt Andy, en het resultaat mag er wezen hoor.
Ook het kartonnen hulpmiddel is een aanrader:cool:

ik heb het mogelijk even gemist, maar welke knoop gebruik je, de standaard paalsteek of simpel een enkele knoop. zeker op deze schaal zou ik voor de enkele knoop kiezen.

Het is inderdaad een enkele knoop (ook wel een zoeteliefje genoemd *) andere knopen worden het veel te groot voor de schaal.

Ik zet mijn model al op de juiste hoogte, mijn schouder probleem heeft echter vooral met beperkte belastbaarheid door reuma te maken en de beste oplossing is dan vooral niet forceren dus ga ik in een rustig tempo verder.

Andy

* Schiemanswerk J.H.Coolhaas 14de druk ANWB 1976 blz 52

foutje

Op een ander forum werd ik op een fout gewezen, er zit een bocht in de voorste en achterste hoofdtouw, de weeflijnen trekken de hoofdtouwen inderdaad naar binnen hoewel ik heb geprobeerd de weeflijnen spanningsvrij aan te brengen. Dit is me bij het knopen niet opgevallen waarschijnlijk omdat ik daarbij mijn bril niet op heb bij het knopen omdat ik anders de knopen niet kan zien.
Door het oprekken van de weeflijnen (in zijwaartse richting) heb ik de bochten er vrijwel geheel uit gekregen. Nu nog het strakker trekken van de voorste en achterste hoofdtouwen. Een lastige klus omdat bij het strakker trekken de knoop iedere keer door de oog van het juffersblok trok met een dubbele knoop en een druppeltje houtlijm erop lukte het uiteindelijk wel.

want.jpg

Op deze foto is het probleem (voor het herstel) duidelijk te zien

Andy

Ik heb het voorste en achterste hoofdtouw losgehaald en strakker gespannen en daarmee het grootste deel van het naar binnen doorbuigen ervan kunnen oplossen.
Na een dagje stevig doorwerken is nu een kant van het wand van de grote mast klaar.

full

Nu dit naar tevredenheid gelukt is ga ik opgewekt verder met de andere kant van de grote mast ;)

De stag van de kruissteng (bovenste deel bezaansmast) en de stag van de grote steng eindigen beide op de Prins Willem boven respectievelijk de grote mars en de fokkemars. Dit staat zo op de tekeningen van Ketting in het boek Prins Willen en is ook zo op het model in het Rijks Museum en op het nieuwere model in het Tropenmuseum. Ik heb ervoor gekozen dit ook te doen ondanks dat de meeste andere bronnen deze beide verstagingen onder deze marsen laten eindigen.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Andy. Je moet wel voor je het stengewant aanspant eigenlijk eerst de zwichtingen aanbrengen, want nu zit er een knik in het hoofdwant bij de spreeworst. Dit komt door de spanning van putting- en stengewant. Op deze foto kun je goed zien dat de zwichting er voor zorgt dat het want mooi recht naar de onderkant mars toe loopt. Zonder de zwichting krijg je een knik door de spanning van het stengewant welke aan de jufferblokken trekt en dus ook aan je puttingwant.
full

Je hebt gelijk Piet, Ik heb dit ook overwogen maar niet gedaan omdat ik vrees ruimte tekort te komen bij het bevestigen van de ra (een probleempje van de schaal 1:100 en handen maat XL)

Andy

Je hebt gelijk Piet, Ik heb dit ook overwogen maar niet gedaan omdat ik vrees ruimte tekort te komen bij het bevestigen van de ra (een probleempje van de schaal 1:100 en handen maat XL)

Andy

Ok, dat begrijp ik. Maar een zwichting hoeft niet groot te zijn hoor, twee draadjes is vaak al voldoende om de knik tegen te gaan.

Ok, dat begrijp ik. Maar een zwichting hoeft niet groot te zijn hoor, twee draadjes is vaak al voldoende om de knik tegen te gaan.

Nu ik er nog eens goed over nadenk kan ik ook tijdelijke zwichtingen aanbrengen die ik verwijder op het moment dat ik de ra's aanbreng. Mijn spreeworsten zijn van gezwart messing en daartussen is snel een dubbel draadje getrokken dat later eenvoudig door te knippen is en te vervangen door de definitieve zwichting.Andy

Laatst bewerkt:
Vandaag begonnen met het aanbrengen van de weefljnen aan de stuurboord kant van de grote mast. Eerst de hoofdtouwen nagespannen, het touw lijkt behoorlijk uit te rekken.

full

Nee er mankeert niets aan je computer, door een computerprobleem kan ik momenteel mijn foto's niet draaien of bewerken.

Andy

Vandaag begonnen met het aanbrengen van de weefljnen aan de stuurboord kant van de grote mast. Eerst de hoofdtouwen nagespannen, het touw lijkt behoorlijk uit te rekken.

Je had het touw even nat moeten maken en 'n tijdje uit moeten hangen met wat gewicht eraan en je bent van het na spannen af.
Tenminste zo doe ik het altijd en nooit geen last.

@ Dick
Helaas is nat ophangen en voorrekken niet meer mogelijk want dan zou ik alle tuigage er weer af moeten halen.

Het wand van de grote mast is klaar (alleen nog bijknippen)

full

Nu door naar de fokkenmast

Andy

Nu gaat dat idd. niet meer lukken maar misschien om te onthouden voor de volgend keer?

Is inderdaad een tip om te onthouden

maar:

na een dagje knopen overweeg ik voortaan allen nog maar Admiraliteitsmodellen te gaan bouwen ;)
(of de WASA in winterberging = met allen dee onder masten)

Andy

...maar:

na een dagje knopen overweeg ik voortaan allen nog maar Admiraliteitsmodellen te gaan bouwen ;)
(of de WASA in winterberging = met allen dee onder masten)

Andy

Of een onderwaterdiorama van het scheepswrak van de Wasa maken: 3/4 romp bouwen, slijk uit de sloot erover en klaar is kees :D

Back