Plaats hier je "Mooiste zweefvlieg filmpjes"

Dat is inderdaad toevallig. Wat denk je Dirk, zou de rest van het land nog willen weten hoe wij hier op uitkwamen? :)
Jazeker
Het lijkt me inderdaad bijzonder Justus om dat in het echt te hebben kunnen aanschouwen.
Lijkt me ook super om te zien, spectaculairder dan de pelikanen die ik 'gewoon' op de golven heb zien hellingzweven.
Als ik Wikipedia goed heb gelezen zijn het nog best zware vogels ook.

Het zijn grote zware vogels met weinig weerstand, dus gewoon goede DS vliegtuigen waar je veel energie in de vlucht hebt en weinig verliezen.
Ze hebben de maat van een F3B/F3F model met een slankheid van ongeveer 16 en een vleugelbelasting tot zeker 150 gr/dm2.

Een mooi paper is hier te vinden.
http://esm.rkriz.net//classes/ESM2304/DynamicSoar/DynamicSoaring.pdf

Rick

Jan van Genten doen trouwens hetzelfde maar dan 2 keer zo snel en maximaal 2 meter boven de golftoppen......dat zijn echt scheurijzers!

Als ik toen (9 jaar geleden toen ik nog op de grote vaart zat) in dit stadium van mijn modelvliegcarriere had gezeten dan had ik hele mooie videoopnames kunnen maken van hoe de echte jongens vliegen.....

Jan van Genten doen trouwens hetzelfde maar dan 2 keer zo snel en maximaal 2 meter boven de golftoppen......dat zijn echt scheurijzers!

Als ik toen (9 jaar geleden toen ik nog op de grote vaart zat) in dit stadium van mijn modelvliegcarriere had gezeten dan had ik hele mooie videoopnames kunnen maken van hoe de echte jongens vliegen.....

Dat moet gaaf geweest zijn Justus!

Rick

Laatst liep ik met harde wind door de duinen achter Zandvoort.
Ik kwam net langs een hoge en steile duin toen er een reiger, wind mee met grote snelheid mijn richting op kwam.
Hij vloog doelbewust rechtsom om dat duin om vervolgens in een steile bocht in de luwte omhoog te vliegen waarna hij, eenmaal boven het duin, zo'n 25 meter de lucht in gelanceerd werd.
En toen ging ie weer verder, wind mee. Geen vleugelklapje gedaan!

Echt prachtig om te zien dat ook een reiger dat trucje kent.

Ben ik heerlijk aan het zweven met m'n vogeltje op 600 meter hoogte en dan telkens komt er een valk die zonodig alles moet verpesten. Uiterst beangstigend om dan uit haar klauwen te blijven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch niet helemaal gelukt om uit die klauwen te blijven.
Schade?

N.B.
De meeste van onze zwevers doorstaan zo'n duikvlucht niet, en desintegreren al in de lucht zonder hulp van zo'n valkje! Toch wel een stevige kist dus ... :thumbsup:

Nee geen schade. Maar deze modellen zijn ook eigenlijk bedoeld om gevangen te worden. Hiermee trainen we roofvogels en met name valken. Ze weerstaan beten, klauwen en harde klappen.

Originele start methode van een 1:1 kist.
Ook nog eens een van de oldtimers, die ik erg mooi vindt

Op deze helling wordt ook veel met modelzwevers gevlogen, het is alleen jammer dat het redelijk ver rijden is.

In de FMT wordt deze maand de Allusive 2.2 besproken.
Daar hoort een mooi filmpje bij vanuit het Tannheimer Tal, ziet er mooi uit daar.

En de Energija V2 ook in deze FMT uitgave getest:

Hier een fascinerend filmpje van Le Fish op Picasim.

Vliegen op Picasim kan ik nauwelijks, maar dit is super jaloersmakend.

De (virtuele?) helling ook trouwens.

Daarna kwam bij mijn pc deze op het scherm. 1:1 maar ook heel fraai.

Rick

Helaas crasht PicaSim op mijn iPhone 6 :(
Ik vind het een geweldige simulator. En dat voor die prijs :)
Wachten op de update...

Dat is wel een vreemde manier om dit probleem op te lossen :hammer:
Ik heb de iPhone nodig voor mijn werk. Ik heb niets tegen Android overigens.

Back