Piper Seneca met spanwijdte van 216 cm

Ik ben ook helemaal geen vlotte bouwer maar ik schat dat ik in de tijd, die je nu bezig bent geweest met een semi-industrieel proces, al deze delen probleemloos had kunnen maken uit balsa (zie mijn vorige bijdragen).
En dan voor zeker twee kisten.
Passend.....
 
Hugo kiest voor deze weg en daarvoor verdient hij lof, voor z'n vaardigheden (al gaat er wel eens wat mis) en het getoonde doorzettingsvermogen.

Zet 'm op! :thumbsup:


jan.
 
Ik ben ook helemaal geen vlotte bouwer maar ik schat dat ik in de tijd, die je nu bezig bent geweest met een semi-industrieel proces, al deze delen probleemloos had kunnen maken uit balsa (zie mijn vorige bijdragen).
En dan voor zeker twee kisten.
Passend.....
Ik heb ook een keer een piper twin comanche helemaal uit balsa gemaakt. Vond ik ook leuk om te doen en nu wilde ik het een keer op daze manier proberen. Dus ik ga vrolijk verder en erken dat jou manier van bouwen ook grote voordelen heeft. Alle kunststoffen ten spijt vind ik balsa altijd nog het mooiste materiaal om me te werken. Ik heb net een de beplanking voor de romp gebogen (zie volgende bericht met foto's) en dan merk je weer hoe geweldig balsa is om mee te werken.
 
Vandaag een deel van de beplanking van de romp gebogen. Altijd weer een vreugde te merken hoe goed balsa hout zich laat bewerken. Van buiten nat houden en van binnen heet stoken.

buigen 1.jpg
buigen 2.jpg
buigen 3.jpg
Buigen 6.jpg
buigen 7.jpg
buigen 9.jpg
buigen 10.jpg
 
Mooi.

Sluit de huid overal mooi aan?

Om 'm beter op de spanten aan te drukken zou ik er elastieken overheen spannen (met daar latten onder).

Succes!
 
Mooi.

Sluit de huid overal mooi aan?

Om 'm beter op de spanten aan te drukken zou ik er elastieken overheen spannen (met daar latten onder).

Succes!
Heb ik ook aan gedacht maar het kan ook zijn dat je dat blijft zien. Dat die mooi rond en glad is, is eigenlijk belangrijker dan dat hij overal goed aansluit. Deze spanten zijn van iets zwaarder hout gemaakt dan wat ik in het uiteindelijke vliegtuig wil gebruiken en ik wil dan ook veel minder spanten nemen om gewicht te sparen.
 
Ik zou het dan wel vast lijmen met erg ingedikte epoxy.
Want er zitten nu echt flinke kieren tussen.
 
Volgens mij is dit alleen het voorvormen van het balsa toch? Die stingers en een perfecte passing zijn voor de uiteindelijke romp met de uiteindelijke spanten en het voor tijdens het werkelijk verlijmen van de huid.
 
Ik reageerde op Hugo als hij zegt de ronding belangrijker te vinden dan de aansluiting.;)
 
oh ja precies, dat snap ik Bertus, ik zou aansluiting wel belangrijk vinden, maar lees ook dat Hugo schrijft dat dit niet de uiteindelijke spanten zijn, vandaar mijn gokje / aanname
 
Ik heb in het verleden diverse rompen met een ronde rug gemaakt. Ik had alleen aan beide kanten een spant zitten met in het midden een rechte lat van spant tot spant.
Met het lijmem van de rug kwam er op de lat een stale strip te liggen zoals hier ook gebeurt.
Aan de twee lange kanten had ik ook stalen strippen bevestigd die zwaar genoeg waren op de beplanking op hun plaats houden.
Hierdoor krijg je een mooie rechte romp. Of de zijkanten van de romp moeten gebogen zijn.
 
Uitkijken voor het 'starved horse syndrome' . . .
Ja zeker. Ik heb de neiging om voor stevigheid te gaan maar daar worden ze toch meestal te zwaar van. Deze wil ik eigenlijk zo licht mogelijk maken. Met twee motoren is een vliegtuig zo wie zo al wat zwaarder en het vleugeloppervlak wat minder. Maar dat hij bij de eerste bocht uit elkaar valt wil je ook niet. Wat me ook opvalt is dat vliegtuigen in de loop van de jaren steeds lichter zijn geworden. Als je bijvoorbeeld de Piper Cherokee van Graupner vergelijkt met huidige arf vliegtuigen van Pilot dan is het verschil in bouwwijze enorm. Maar je kunt idd te ver gaan. Op de club was laatst iemand die met zo'n modern arf vliegtuig weg vloog, nou ja, de motor vloog weg maar het vliegtuig bleef staan.
 
Volgens mij is dit alleen het voorvormen van het balsa toch? Die stingers en een perfecte passing zijn voor de uiteindelijke romp met de uiteindelijke spanten en het voor tijdens het werkelijk verlijmen van de huid.
Dit is inderdaad voorvormen. Door het spuiten met water is het hout heel zacht. Als ik het nu met elastieken zou aantrekken krijg je overal deuken. Straks bij het lijmen op de uiteindelijke spanten ga ik wel proberen dat alles aansluit.
 
Het landingsgestel dat straks in de vleugel komt heb ik net in elkaar gezet. Ik ben van plan meerdere versies van dit vliegtuig te maken en de eerste wordt zo simpel en licht mogelijk gehouden dus geen intrekbaar landingsgestel. De nylon plaatjes zijn met de lasersnijder gemaakt en nylon kan je dus goed snijden gelukkig.

Landingsgestel.jpg
 
De vorige keer dat ik een vleugel bouwde had ik met de lasersnijder een rig gemaakt, zodat de vorm meteen goed vastligt. Dat was me goed bevallen en dus doe ik dat hier weer.
Het toevoegen van foto's lukt even niet dus die komen hopelijk later.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top