Piper Seneca met spanwijdte van 216 cm

IMG_8550.JPG
IMG_8551.JPG

Met de laser snijder een mal gemaakt om de gaten voor de propeller in de spinners te maken.

Ben nu een klei model van de voorruit aan het maken. Valt nog niet mee om het glad te krijgen. Volgende stap is gips erover gieten en dan met de gips mal een epoxy afdruk maken om daarmee de voorruit er met vacuüm overheen te trekken.

Bijlagen

• IMG_8973.JPG
    IMG_8973.JPG
    276,8 KB · Weergaven: 134
Waarom kan je niet direct over je huidige positief vorm de kap trekken?
Het is klei en klei is daar niet stevig genoeg voor. Bovendien maak ik er meer dan één voorruit en het losmaken van de voorruit van de mal gaat de klei zeker niet overleven.

Volgende stap is gips erover gieten en dan met de gips mal een epoxy afdruk maken om daarmee de voorruit er met vacuüm overheen te trekken.

Hoi Hugo,

Je zou ook direct over het gips de canopy kunnen trekken.
Scheelt een epoxy afdruk maken, en ik dacht zelfs dat bijvoorbeeld Hobby-In bij voorkeur een gipsen mal gebruikt.
Zelf heb ik ook al behoorlijk wat gipsen mallen gemaakt en gebruikt om canopy`s over te trekken, dat gaat perfect!

Hier een voorbeeldje, wat in dit voorbeeld de roofmate plug is zou jouw klei plug kunnen zijn:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/fokker-t-viii-w-g-⇨-r-6-marine-luchtvaart-dienst.231654/page-13#post-4098929

of deze:

https://www.modelbouwforum.nl/threads/messerschmitt-me-163-komet-2-jg-400-weiße-18.269164/page-2#post-4005534

Met de laser snijder een mal gemaakt om de gaten voor de propeller in de spinners te maken.

Ingenieus! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Hoi Hugo,
Je zou ook direct over het gips de canopy kunnen trekken...

.
Hoi Ramses,

Bedankt voor de tip en de linkjes. Heel inspirerend. Ga ik zeker een keer proberen. Gips is natuurlijk een stuk goedkoper. Ik doe dit voor het eerst dus het is nog zoeken wat werkt. Ik heb wel eerder met houten vormen vacuüm getrokken en daar zag je nog heel veel van de hout structuur in terug. Ik had voor epoxy gekozen, omdat je dat nog kunt polijsten na het gieten. Voor de kapjes van de motoren moet ik ook nog een methode bedenken. Glasvezel met polyester of epoxy of vacuüm trekken met ABS, ik weet het nog niet.

Groeten, Hugo

20220901_115754.jpg 20220905_115537.jpg
Nu de mal klaar maken om er epoxy in te gieten. Ben nog aan het testen hoe ik de gips bewerken moet, zodat de epoxy niet hecht. Een aantal keer met polyvinylalcohol insmeren en dan nog een wax laag lijkt voldoende te zijn. Al het gips moet dus wel glad genoeg zijn om het te kunnen insmeren, ook de opgevulde randjes. Deze techniek is voor mij ook nieuw dus ik ben benieuwd.

Voor de kapjes van de motoren moet ik ook nog een methode bedenken. Glasvezel met polyester of epoxy of vacuüm trekken met ABS, ik weet het nog niet.
Hoezo?
Gewoon uit balsa opbouwen, uithollen en aan het eind 25 grams glas erover ( altijd je gebruikte stuk glas wegen en dan evenveel epoxy aanmaken, dat geeft de beste sterkte/gewichts combinatie).
full
full

full

Op dezelfde manier maak je sloffen (of wat voor andere voorwerpen uit balsa dan ook):
full

full

full

full

Een paar honderd landingen later:
full

full

20220916_105641.jpg
Epoxy erin gegoten. Nog een beetje opgevuld met stukjes hout zodat minder epoxy nodig was. Ik zag al dat de wax een beetje onder de epoxy is gaan verlopen dus ik zal het oppervlak later nog moeten schuren of bij lakken.
(Weet iemand hoe ik die foto's er rechtop in krijg want bij mij zijn ze altijd verdraaid.)

Bekijk bijlage 510507..... (Weet iemand hoe ik die foto's er rechtop in krijg want bij mij zijn ze altijd verdraaid.)
Er zijn diverse programma's waarmee dat kan. Zelf gebruik ik bijna altijd IRFANVIEW. Dit is een gratis programma waarmee je toch heel veel kan. Het is erg simpel waardoor je het gebruik ook snel door hebt. Langzaam maar zeker kom je er dan achter dat het veel meer kan dan je denkt en ga je het steeds vaker gebruiken. Tenminste zo is het bij mij gegaan. ;)
Je kan elke foto heel simpel draaien naar elke positie die je wilt en daarna opnieuw opslaan. Als je die foto dan gebruikt staat hij netjes rechtop, tenminste als je hem als zodanig hebt opgeslagen. :rolleyes:

In Windows 10 lukt het met Paint en foto editor ook.
De exif informatie over de rotatie van een foto tijdens het maken wordt niet ondersteund door het forum, vandaar dat dit gebeurd.
Dus fysiek roteren en saven is de enige optie!

Back