Piper Seneca met spanwijdte van 216 cm

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door hugo, 27 nov 2021.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.030
    Locatie:
    groningen

    jan.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  2. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat ik begrepen heb is dat de tekenaar van de oorspronkelijke tekening de blueprints heeft gebruikt als uitgangspunt en die spanten zitten dus ook zo in het origineel. Ik kan natuurlijk weglaten wat ik teveel vind maar ik kan ze ook heel dun maken door alleen de buitenste rand van 5mm uit te snijden.

    Wat ik nog niet weet is of ik die 3mm beplanking met de spanten mee rond moet buigen of dat ik allemaal smalle stroken moet nemen, die ik dan tegen elkaar aan lijm. Over die beplanking komt nog een dunne laag glasvezel met epoxy en een laag lak. Ik vraag me af hoe dik dat wordt: 3mm balsa, porievuller, epoxy met 25 grams glasvezel, spuitplamuur en een paar lagen lak.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.030
    Locatie:
    groningen
    Ah!

    Je refereerde aan de tekening uit post #1!

    Ja, dat zijn heel wat spanten . . .


    jan.
     
  4. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    Dit is de tekening in pdf. Ik heb hem ooit als papieren tekening gekocht maar hij is vrij ruim beschikbaar op internet als pdf op verschillende fora. Nu ik de tekening aan het overzetten ben naar SketchUp merk ik wel hoe schots en scheef alles zit en ook links en rechts is niet hetzelfde. Het kan zijn dat dat allemaal niet zo precies komt als je het van de tekening uit hout uitzaagt maar in SketchUp vallen de verschillen veel meer op en vind ik het toch prettig als alles goed uitgelijnd is. Zo gauw ik het goed genoeg vind, zal ik mijn SketchUp bestanden posten.

    Ik moet nu ook binnenkort gaan beslissen of ik de vleugel in één geheel doe of in twee helften die dan tegen de zijkant van de romp komen. Dat laatste is voor het vervoer wel prettiger denk ik.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.030
    Locatie:
    groningen
    Lijkt me een bijzonder onprettig idee, te weten dat het in de basis al schots en scheef was.

    (Bij mij komt dat vanzelf tijdens het bouwen . . . ;) )


    jan.
     
    Bruno van Hoek en hugo vinden dit leuk.
  6. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    Unusual RC vindt dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.030
    Locatie:
    groningen
    Het 'construction article' ziet er ook zeer lezenswaardig uit!


    jan.
     
    hugo vindt dit leuk.
  8. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    De twee motorgondels wil ik met vacuüm van abs maken en daarvoor heb ik een mal nodig. Eerst maar van hout en dan later een laag epoxy erover.

    20230331_131450.jpg 20230331_131529.jpg 20230331_130820.jpg 20230331_131323.jpg
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  9. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    De mal voor de motorgondel begint steeds meer vorm te krijgen. Het is nu belangrijk dat de hoek tussen het motor gedeelte en het vleugel gedeelte de juiste hoek met elkaar maken. Zo de te zien komt de hoek overeen met de dwarsdoorsnee tekening, die ik uit karton gesneden heb.

    20230418_092031.jpg 20230418_092100.jpg 20230418_091126.jpg
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waar ik me bij deze methode wel ernstig zorgen over zou maken is al dat toegevoegde gewicht.
    Het is niet voor niets dat schaalmodellen een reputatie hebben met als hoofdeigenschap hopeloze vliegeigenschappen (o.a. 200% schaalsnelheid en meer)...
    Dat komt dus voor een deel door genoemde overkill aan afwerking waardoor het geheel meer een vliegbeeld krijgt van een F-35. Langzaam vliegen wordt dan een hachelijke onderneming.

    Hier zie je hoe je uit 3 mm balsa een gekromd rompdeel maakt.
    Komt geen poriënvuller aan te pas. Gewoon gladschuren, laagje celluloselak (is het lichtst) om intrekken van de epoxy (gewicht!) tegen te gaan, dan het glas er op en vervolgens kleur plus transparante toplaag ( die ook een belangrijke fillerwerking heeft).
    Dit rompneusje is 3D gekromd, maar op dezelfde manier gemaakt.:
    Karken   05-07-2015 2.jpg
    En motorkappen maak ik altijd meteen uit balsa, in plaats van een tijdrovend proces met mallen.
    Remember? ;)
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Hij is een mal aan het maken om een kunststof kapje van te trekken. Geen massief houten motorgondel..
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, dat is precies wat ik bedoel. ;) Waarom zo omslachtig?
    Waarom al die extra moeite als je meteen in balsa kunt bouwen, dat bij hetzelfde gewicht ook nog eens constructieve sterkte levert?
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  13. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    Helemaal van balsa maken is een prachtige manier van bouwen en heeft ook mijn voorkeur. Het vorige vliegtuig dat ik bouwde was ook helemaal van balsa. De rede dat ik deze keer plastic motorkappen wil is omdat ik meerdere vliegtuig van dit model wil maken. Tweemotorige vliegtuigen zijn kritisch om mee te vliegen en ik wil dus snel een volgende in elkaar kunnen zetten als hij crashed. Ook wil ik eerst een hele lichte versie maken met een vast landingsgestel en alles zo licht en simpel mogelijk om te ervaren hoe hij vliegt voor ik het allemaal wat ingewikkelder en zwaarder ga proberen. Misschien ook wel een van schuimplastic met elektrische aandrijving.
     
    ISOLA2, Bruno van Hoek en freekt vinden dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat verklaart een hoop, zo niet alles!
     
  15. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    Prachtig vliegtuig trouwens. Die overgang van romp naar vleugel is mooi en de romp loopt ook heel precies over in de propeller.
     
  16. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    Het vleugel gedeelte van de mal was krom in elkaar gelijmd dus die moest opnieuw. Nu kan ik weer eindelijk verder waar ik gebleven was.
     
  17. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    Ondertussen ben ik ook een vleugel aan het maken voor een Piper Tomahawk. Alle ribben zijn met de lasersnijder gesneden en naar de tip toe hebben ze 1,5 graden tipverdraaiïng. Ze liggen op een bed van laser gesneden vormen waar de tipverdraaiïng ook in verwerkt zit. Misschien ga ik deze techniek ook bij de vleugel voor de Piper Seneca toepassen.

    20230523_185619.jpg


    20230523_185750(2).jpg


    20230523_185624.jpg
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  18. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    Vooral het voorste plankje van de mal moet natuurlijk in lijn staan met de vleugel. Dat was niet zo makkelijk maar ik geloof dat het redelijk is gelukt.

    20230830_113904R.jpg 20230830_113923R.jpg 20230830_114013 R.jpg
     
  19. hugo

    hugo

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Nijmegen
    Nog verder gewerkt aan de tekening. Rechts de oorspronkelijke spanten en links bewerkt tot alles netjes uit gelijnd is. Alleen de uitsparingen voor de zijlatjes moeten nog op een lijn komen.

    Uitlijnplaatje.jpg
     
    jan brilman, AHoogendijk en ISOLA2 vinden dit leuk.
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooie bouw!
    Waarom heb je er voor gekozen om de roeren vanuit de romp aan te sturen met omlenkhevels (speling) ipv direct door servo's in de vleugel?
     

Deel Deze Pagina