Oke. dat van het turbine wiel ga ik nog eens onderzoeken dan. Bedankt voor de foto's allebei!
Ik heb een micrometer gekocht en de as-tunnel eens na gemeten. Nu zit op het stuk waar straks het lager in komt, een verschil van 0.02 mm over circa 30mm. Dat wil dus zeggen dat de tunnel een fractie conisch is. Aan de buitenkant is hij dus 0.04 mm dikker.
Voor de buitenkant valt dit niet op, maar straks met de lagering zou het problematisch kunnen zijn. Alleen als ik nu mijn draaibank nog iets ga verstellen (mijn center verzet) om die 0.02 mm eruit te krijgen, wordt het allemaal ook niet beter op waarschijnlijk.
Wat zouden jullie doen? gewoon erin draaien, en als het past is het fijn, en past het niet ,dan draaien ik een nieuwe? (dat denk ik namelijk ;-) )
Wat ik zou doen is het volgende Peter.
Ik zou de astunnel gewoon af maken,maar zorg dat het gat in de astunnel honderd procent nul is.
Maak de lagerpassingen ondermaat
Dan maak je een mooie doorn, en als je dit niet recht kunt draaien ,vanwege het iets conische wat je nu ook hebt.
dan maak je twee schijven op die doorn ,zodat je elke schijf nul kan maken.
die moet heel zwaar in je astunnel gaan , nou ja zwaar , je moet als je een beetje door drukt , de doorn voelen schuiven in de astunnel
maak de astunnel warm en schuif het er netjes strak op.
zorg wel dat ie er ook weer af kan, want je moet twee kanten doen hee.
je hebt twee lager passingen.
zorg ook dat als je de doorn gedraaid hebt ,hem niet meer uit de draaibank haalt .
Meet desnoods alles nog eens extra na.
Hoe mooier je lagers zitten ,hoe stiller de motor loopt.
Mvg,
Martin.