Peter's KJ-66

mag ik een keer komen buurten?

Natuuurlijk ben je van harte welkom,hier in apeldoorn heb ik eigenlijk niet veel staan waar je wat aan hebt om te bekijken , maar mischien wel leuk om eens naar de laserbank te kijken en te zien hoe het allemaal werkt.
moet je een keer afspreken op mijn werk en kan dan gelijk je helpen aan wat rvs plaat.
ook heb ik evt nog wel wat alu voor jouw as tunnel.
wil je wat meer zien van de jet en turbine moeten we naar m,n broer in Doetinghem en daar afspreken.
Maar henk is nu een maand op vakantie naar Portugal.
Het beste is even met pb afspreken voor adressen .
groetjes Rene.

even stilte, maar ik heb net de tunnel los uit de bank. ging goed. Nu de bank iets beter uitlijnen om de laatste 0,02 eruit te krijgen en dan met de doorn aan de slag, zodat ik daarna de lagerpassingen kan draaien. Als ik het gat op strak 17mm heb geboord, moet ik dan de doorn op 17,02 draaien?

@rene; Einde van de maand komt mij slecht uit, maar ik neem half december / eind december even contact op.

Ik ben nog steeds bezig om die 2 honderste eruit te krijgen, maar dat lukt niet. Ik hen de bank nog wel los staan. Zou het daar aan kunnen liggen?

taps draaien of niet rond

Ik ben nog steeds bezig om die 2 honderste eruit te krijgen, maar dat lukt niet. Ik hen de bank nog wel los staan. Zou het daar aan kunnen liggen?

Bedoel je taps draaien of niet rond.
Taps draaien is niet zo erg als het maar niet te veel is een stukje schuur linnen doet wonderen.
Het taps draaien hoeft niet aan je bank te liggen maar de druk van je beitel vering van je materiaal .
Het niet rond draaien is vervelender .

Laatst bewerkt:
0.02

taps draaien. Bij de klauw is hij circa 2/100 ste dikker dan 4 cm verder van de klauw af. En dat krijg ik er niet uit.

Dit onstaat door de druk van de beitel. het werkstuk word hoe verder uit de klauw plaat meer weg gedrukt laatste paar hondersten met fijn schuur linnen weg poetsen.
Voor krimp passingen neem ik als vuist regel 0.01 per centimeter in diameter .
gr GJ

kijk. daar kan ik wat mee. Hartelijk dank! dan kan ik weer met een gerust hart verder draaien. Nu maar eens kijken of ik dan de doorn ga draaien. Nog even een paar proefpassingen voor de lagers draaien en dan de tunnel erop.

Dit onstaat door de druk van de beitel. het werkstuk word hoe verder uit de klauw plaat meer weg gedrukt laatste paar hondersten met fijn schuur linnen weg poetsen.
Voor krimp passingen neem ik als vuist regel 0.01 per centimeter in diameter .
gr GJ

Gerrit Jan, zoals Pieteralje het schrijft maak ik er opuit dat z'n center support niet goed staat omdat z'n werkstuk nu 'dikker' blijft bij de klauw? andersom kan wel met de door jou genoemde beiteldruk, dan zou die bij de klauw dunner zijn en het is andersom.

Ger.

Gerrit Jan, zoals Pieteralje het schrijft maak ik er opuit dat z'n center support niet goed staat omdat z'n werkstuk nu 'dikker' blijft bij de klauw? andersom kan wel met de door jou genoemde beiteldruk, dan zou die bij de klauw dunner zijn en het is andersom.

Ger.

Ger volgens mij bedoeld Gerritjan dat het uiteinde van de as het meest door veert door de beiteldruk en dus meer matr weg draaid en dus dunner wordt.
groetjes Reneetje.

Hoezo meer eraf aan het eind? Als deze meer veert dan dus toch minder eraf? Kan je dat eens goed uitleggen? Ik begrijp dat niet...

0.02

Zonder center neem je bij de klauw plaat het meeste af .
0.02 heb je al gauw in het hobby gebeuren.
Het center uit richten op 0.02 is erg lastig het heeft te maken met je méé draaiend center de druk en je center boring. haal je het center weg is alles weer anders
Om een lang gat zuiver uit te draaien valt niet mee moet je alles zeer stabiel hebben .
Ik maak de as binnen 0.01 wil je het zuiverder moet je het slijppen de passingen zijn niet al te lang dus is de afwijking niet al te groot ,en het midden gedeelte geeft er niet om een paar honderste taps te zijn als het maar niet slingerd , een paar honderste boven de maat maken af laten koelen en met fijn schuur linnen op maat maken de passingen.
vriendelijke groet Gerrit Jan

Ik heb vanavond nogmaals gemeten. Bij de klauw 38.76 en 38 mm verderop richting center is hij 38.77 in diameter. ik zal morgen ff een foto plaatsen.

Ik kan soms ook 3x meten en drie verschillende waardes hebben... (met micrometer)

schuurlinnen is inderdaad een goed plan.
Dank voor de reacties!

Zonder center neem je bij de klauw plaat het meeste af .
0.02 heb je al gauw in het hobby gebeuren.
Het center uit richten op 0.02 is erg lastig het heeft te maken met je méé draaiend center de druk en je center boring. haal je het center weg is alles weer anders
Om een lang gat zuiver uit te draaien valt niet mee moet je alles zeer stabiel hebben .
Ik maak de as binnen 0.01 wil je het zuiverder moet je het slijppen de passingen zijn niet al te lang dus is de afwijking niet al te groot ,en het midden gedeelte geeft er niet om een paar honderste taps te zijn als het maar niet slingerd , een paar honderste boven de maat maken af laten koelen en met fijn schuur linnen op maat maken de passingen.
vriendelijke groet Gerrit Jan

Hoi Gerrit Jan.

Voor de turbine as nabewerken gebruik ik een doodsimpel dremeltje gemonteerd op het dwars support, voor de allerlaatste honderdste, heb hierdoor geen schuurlinnen meer nodig gehad.
Voor de laatste tunnel bewerking 'voor' de lagerpassing, dus doorlaat tunnel gebruik ik voor de laatste bewerking een ruimer die maar 0.05 mm hoeft te doen, zodat de doorn er zuiver passend/klemmend ingaat.

Ger.

:DToch moet het lukken om die laatste 0,02 mm. er uit te krijgen. :D

Er zijn een aantal factoren die meespelen bij het langsdraaien van assen:

De opstelling van de draaibank. Los staan is nooit goed, al was het maar uit oogpunt van veiligheid. Daarnaast veroorzaakt het telkens op een andere plaats staan variaties in het bed van de draaibank. Een draaibank lijkt een solide klomp staal maar je vervormd het bed heel makkelijk en dat uit zich met name bij langsdraaien. Dus op een stalen tafel (hout is eigenlijk ongeschikt omdat dit werkt) vastbouten en met een bedwaterpas de boel waterpas zetten. En met vulplaatjes op de hoeken er eventueel voor zorgen dat het bed "recht" is (vanaf de zijkant gezien niet getordeerd!)

De losse kop moet goed gecentreert staan, hierbij is de hoogte iets minder kritisch maar zijdelings moet hij perfect zijn. Hierbij een linkje naar een handige methode om dit te bereiken en te testen: http://igor.chudov.com/manuals/Rollies-Dads-Method-of-Lathe-Alignment.pdf

Het argument van "wegdrukken" van materiaal is eigenlijk niet goed. Als je echt nauwkeurig de laatste hondertsten wil weghalen (de Duitsers noemen dit heel mooi Schlichten) moet je beitel werkelijk vlijmscherp zijn. Ik heb hiervoor een aantal beitels geslepen met veel grotere top en vrijloophoeken dan normaal die ik alleen maar hiervoor gebruik. Bij een hele kleine aanzet kun je echt minimale spaantjes afnemen. Eigenlijk is het meer stof....

Tenslotte moet je draaibank natuurlijk in perfecte conditie zijn. Speling op geleidingen en lagers is natuurlijk uit de boze (open deur, ik weet het :D)

Succes!

bedankt voor de link. Als ik mijjn uiteindelijk tafel klaar heb, dan zal ik hem zeker gebruiken.
ik heb vanavond een proef passing gedraaid. het lager past precies. 21,99 mm en het lagers is 22,02. direct na het draaien ging het lager en strak in, maar na even ging hij er natuurlijk niet meer uit... brandertje erbij en maar weer beetje opwarmen. dan valt hij er weer makkelijk uit.

Alleen vraag ik me nu af, dat als de turbine draait, alles warm wordt en het lager gaat meedraaien in de tunnel?

mee draaien

bedankt voor de link. Als ik mijjn uiteindelijk tafel klaar heb, dan zal ik hem zeker gebruiken.
ik heb vanavond een proef passing gedraaid. het lager past precies. 21,99 mm en het lagers is 22,02. direct na het draaien ging het lager en strak in, maar na even ging hij er natuurlijk niet meer uit... brandertje erbij en maar weer beetje opwarmen. dan valt hij er weer makkelijk uit.

Alleen vraag ik me nu af, dat als de turbine draait, alles warm wordt en het lager gaat meedraaien in de tunnel?

Het lager word axiaal vast gehouden zie je op je lager sporen van mee draaien .
Dan zitten je boringen niet in lijn en of je as .

Ik kom er niet aan toe... Balen, maar ik heb alles te koop staan voor de kj-66. Bij belangstelling een pb of kijk in het te koop - overig gedeelte

Back