Peter's KJ-66

@Gerald, jij had de ringen van rvs buis gedraaid toch? En zoals jij en Rik beschrijven, om de bladen door de ring heen te halen en dann aan de buitenkant te puntlassen, ga je volgens mij de originele KJ-66 NGV bouwen. Daar gaan ze namelijk ook door de ring heen.

Klopt, gewoon naadgelaste rvs buizen dikwandig. Beetje zoeken welke het beste zijn voor de juiste afmetingen. Je moet ze dan nog wél na gloeien voordat de turbine passing gedraaid wordt zodat je niet voor onverwachtse kromtrekkingen staat. Die JM wielen ken ik niet en heb er helaas ook geen liggen

Groetjes,
Gerald
GroteFoto-TAZVCFHR.jpg

Klopt, gewoon naadgelaste rvs buizen dikwandig. Beetje zoeken welke het beste zijn voor de juiste afmetingen. Je moet ze dan nog wél na gloeien voordat de turbine passing gedraaid wordt zodat je niet voor onverwachtse kromtrekkingen staat. Die JM wielen ken ik niet en heb er helaas ook geen liggen

Groetjes,
Gerald

Hallo, mocht het niet lukken kan ik evt kijken of ik wat heb liggen ,ben zelf ook weer eens aan het nadenken een turbine low buget te bouwen.
zo heb ik hier een aantal wieltjes gesneden op de plasma snij bank ,de nvg werkte prima en ga er weer een maken .
het wieltje op foto is dus plasma gesneden maar de volgende serie wil ik op de laserbank snijden,wil nog een goede tool maken om de schoepen in de juiste hoek te draaien.
veel werk dus maar wel leuk bezig zijn.
het matr is van 310 rvs en 321 rvs en nu maar hopen dat ik het voormekaar krijg.
gr rene.
foto 66mm testweel volgen.

Laatst bewerkt:
huh, maak je die zelf... gouden vingertjes?

ja ik heb een makkelijk baasje met wat hulp kan je veel matr krijgen, gewoon beginnen met verzamelen, turbine weel is afwachten ,maar nvg heb ik zelf gemaakt ,omdat ik kan tig lassen is het een stuk makkelijker.
zie foto een aantal jaren geleden gemaakt.
en werkte goed.
zal m,n eerste turbine laten zien , draaide ook nog wel aanloop problemen hoor ,maar weet nu wat de oorzaak was .
Gerritjan broekhuizen heeft me vaak bijgestaan voor draai en frees werk, moet wel even vermeld worden natuurlijk.
hier de nvg op foto.
rimg0139difusri.jpg

By rmt at 2010-10-24

hier zie je hem draaien ,zie text [media=youtube]77YGcLFW7pM[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
@ rik, Was ik inderdaad mee begonnen. Tijdje opzij gelegd en toen VIA eBay een aantal kj onderdelen gekocht. Martin heeft nu die compressor.
Ook omdat de kj iets minder kritsch schijnt dan een wren. Wil nog wel een keer een wren, maar dan met turbo-prop (2x en dan op een grote beechcraft king air... bla bla droom droom...:-)

voor de turbo prop, working on that ;)
ik begrijp dat als het zo ver is jij interesse hebt in elk 2 stuks? :p (turbine, NGV, spider)

Gr. Rik

huh, maak je die zelf... gouden vingertjes?

Dat is niks nieuws hoor ,doe ik al jaren, zelf turbine wielen maken.
geen probleem ,als maar weet hoe het moet , das meestal het probleem

en ook het goeie materiaal , inconel ,en geen rvs.

zeker niet met hoge toerentallen.

P10101752-1.jpg

P1010181-1.jpg

P1010187-1.jpg

P1010270-1.jpg

P1010273-1.jpg

P1010291-2.jpg

P1010297-1.jpg

P1010299-1.jpg

P1010302-1.jpg

P1010304-1.jpg

P10103022-1.jpg

P1010332-2.jpg

P1010320-1.jpg

P1010059-1.jpg

P1010338-2.jpg

Zo ,en klaar is Martin.
dit is 1 van de wieltjes van de 40rs ,die nog steeds super draaien .
max toerental 225.000 , en het wieltje is 40mm .

Veel succes

Martin.

ja zeker prachtig.
alleen het word erg moeilijk als je naar wieltjes gaat van 33 en 32 mm
dat gaat gewoon niet meer.

ik laat ze nu maken in China.

Oke. dat van het turbine wiel ga ik nog eens onderzoeken dan. Bedankt voor de foto's allebei!

Ik heb een micrometer gekocht en de as-tunnel eens na gemeten. Nu zit op het stuk waar straks het lager in komt, een verschil van 0.02 mm over circa 30mm. Dat wil dus zeggen dat de tunnel een fractie conisch is. Aan de buitenkant is hij dus 0.04 mm dikker.

Voor de buitenkant valt dit niet op, maar straks met de lagering zou het problematisch kunnen zijn. Alleen als ik nu mijn draaibank nog iets ga verstellen (mijn center verzet) om die 0.02 mm eruit te krijgen, wordt het allemaal ook niet beter op waarschijnlijk.
Wat zouden jullie doen? gewoon erin draaien, en als het past is het fijn, en past het niet ,dan draaien ik een nieuwe? (dat denk ik namelijk ;-) )

KLopt Martin , maar ik wil eerst een aantal maken van rvs om te kijken hoe het maken gaat met tools ed.
Het is zonde om m,n strip inconel Alloy 617 - te snijden en te bewerken de strip is 8mm dik dus kan met tig apparaat de flensjes lassen.
ik wil het gat gelijk mee laseren.
de tekening heb ik nu in autocad en moet het bestand laten aanpassen op laserbank.
het zelfde geld voor de verbrandings kamer .
heb ook daar de plaat 0.4 dik 316 ti in m,n bezit.
best leuk eens te proberen, is echt weer een uitdaging zo iets te doen in de wintermaanden.
gr Rene.

Oke. dat van het turbine wiel ga ik nog eens onderzoeken dan. Bedankt voor de foto's allebei!

Ik heb een micrometer gekocht en de as-tunnel eens na gemeten. Nu zit op het stuk waar straks het lager in komt, een verschil van 0.02 mm over circa 30mm. Dat wil dus zeggen dat de tunnel een fractie conisch is. Aan de buitenkant is hij dus 0.04 mm dikker.

Voor de buitenkant valt dit niet op, maar straks met de lagering zou het problematisch kunnen zijn. Alleen als ik nu mijn draaibank nog iets ga verstellen (mijn center verzet) om die 0.02 mm eruit te krijgen, wordt het allemaal ook niet beter op waarschijnlijk.
Wat zouden jullie doen? gewoon erin draaien, en als het past is het fijn, en past het niet ,dan draaien ik een nieuwe? (dat denk ik namelijk ;-) )

Wat ik zou doen is het volgende Peter.
Ik zou de astunnel gewoon af maken,maar zorg dat het gat in de astunnel honderd procent nul is.
Maak de lagerpassingen ondermaat
Dan maak je een mooie doorn, en als je dit niet recht kunt draaien ,vanwege het iets conische wat je nu ook hebt.
dan maak je twee schijven op die doorn ,zodat je elke schijf nul kan maken.
die moet heel zwaar in je astunnel gaan , nou ja zwaar , je moet als je een beetje door drukt , de doorn voelen schuiven in de astunnel
maak de astunnel warm en schuif het er netjes strak op.
zorg wel dat ie er ook weer af kan, want je moet twee kanten doen hee.
je hebt twee lager passingen.
zorg ook dat als je de doorn gedraaid hebt ,hem niet meer uit de draaibank haalt .
Meet desnoods alles nog eens extra na.
Hoe mooier je lagers zitten ,hoe stiller de motor loopt.

Mvg,

Martin.

Hallo, mocht het niet lukken kan ik evt kijken of ik wat heb liggen ,ben zelf ook weer eens aan het nadenken een turbine low buget te bouwen.
zo heb ik hier een aantal wieltjes gesneden op de plasma snij bank ,de nvg werkte prima en ga er weer een maken .
het wieltje op foto is dus plasma gesneden maar de volgende serie wil ik op de laserbank snijden,wil nog een goede tool maken om de schoepen in de juiste hoek te draaien.
veel werk dus maar wel leuk bezig zijn.
het matr is van 310 rvs en 321 rvs en nu maar hopen dat ik het voormekaar krijg.
gr rene.
foto 66mm testweel volgen

mag ik een keer komen buurten?

Back