Peters hermione la fayette

Baie geluk my vriend. Ik weet hoe dit voel. Met de beplanking van de Willem Barentsz gaan dit nouw bij mij ook zo. Een lat op, stroop twee! :hammer:Wat de flat betref, dit komt nouw aan de licht dat dir net een tijdelijke flat is. Toe heb ik nouw maarre mooi vir hullie meegedeel dat ik dan blij net waar ik blij tot de rechte flat beskikbaar raak.

Een lat op, stroop twee! :hammer:Wat de flat betref, dit komt

Heinrich mijn vriend, Ik ben niet helemaal bij met je Willem Barentsz, maar dat is heel vervelend, ik zal vanavond eens even bijlezen in jouw verslag op SOS, ik heb telkens een klein stukje gelezen, ergens middenin je verslag.
maar je blijft dus zitten waar je zit tot de goede flat klaar is, gelijk heb je, anders blijf je aan het verhuizen.
Even wat anders, heb je nog kans om even bij de Olympische Spelen te gaan kijken?? of is dit te ver weg voor jullie, en wat voor tijdsverschillen heb jij met Nederland?

Groeten Peter en Admiraal Marijke

De Olympische Spelen is oor 39 dae zo dit is net mooi as ik moet begin werk - dit zal dus niet deug. Wat de tijdsverschillen betref - China is 7-uur voor Nederland, zo bij mij is dit nouw net na 11-uur in de aand.

Het is alweer 2,5 week geleden dat ik wat op getikkeld heb, en ik moest das boot al weer van het derde blad afpeuteren. het gaat hier snel momenteel.
Ik ben intussen bezig geweest met de ramen van de kapiteinscabine, en hier zitten ze er dry-fit in.

Ook het roer is aan de beurt gekomen, dit is wat Artesania aangeleverd heeft.

Hier heb ik met een paar zaagsnedes de diverse planken gesimuleerd, het onderste hoekje is weggehaald, zodat hij in de hak van de achtersteven past, en aan de kant van de Hermione is het roer wat schuin weggeschuurd, zodat ze draaien wil.
De roerpennen heb ik in de vingerlingen gesoldeerd, en het geheel heb ik aan het schip gehangen, helaas heb ik geen foto's van dit alles genomen, dit ben ik helaas vergeten

Hierna zijn de versierselen onder de zijgalerij aan de beurt gekomen, de eerste foto hiervan is het houten blokje wat ik ongeveer het model heb gegeven van het zamak onderdeel van Artesania, wat er nog even bijligt

Toen dit geregeld was, moest er natuurlijk ook nog een tweede komen, voor de andere zijde van het schip, en hier is het begin daarvan te zien, voordat ik deze een beetje gelijk had aan de eerste , was ik al weer wat gemopper en gepruts verder trouwens

Zo moet het versiersel ongeveer op de zijgalerij komen,

Maar toen kwam het grootste werk, want op de replica zat hier nog wel wat houtsnijwerk op.
Dit heb ik niet geprobeerd exact te kopiëren, want dat is een onmogelijkheid op 1,5 vierkante centimeter, maar ik ben wel wat met mijn freesje aan het fruttelen geweest, en het ziet er nu zo uit.
Ik heb hem even met een stukje plakband aan de galerij gehangendus hij zit niet helemaal op de juiste positie, maar het gaat even om de gedachte

En omdat het schip nu nog op de kop kan liggen, er moesten nog twee poorten in het verwulf gemaakt worden. Ik heb eerst geprobeerd om ze enkel in te kerven, maar dit vond ik niet een heel groot succes, en aangezien de Admiraal dit ook afkeurend bekeek, heb ik ze er helemaal uit gesneden.
Daar moet nu nog een vervolg met twee poortdeksels op komen natuurlijk

Dit was het weer voor nu, tot de volgende keer

Snotverdulleme die Peter, die is goed bezig geweest zeg, mooi man ook dat snij (frees) werk mag gezien worden hoor :worship:

@Jaques, dank je voor het compliment Koos, ik moet zeggen, dat het sneller even opgetypeld wordt dan dat je die versierselen een beetje symmetrisch hebt maar ik ben hier niet heel ontevreden over

Uitstekende werk met de sijgallerij wat op uitziet. Jij is een dapper man om jouw hand aan de freeswerk te waag - dit is nouw een deel van modelbouw wat een groot raaisel is vir mij. Wat de geschutpoorten betref, ziet ik jij heb dezelfde probleem as ik met de uitkerf van de buitelijne.Jouw keuze om hullie heeltemal uit te snij was ook al uitwecht vir mij.

@Herby63 Bedankt voor het compliment Herman, dit was inderdaad even door knutselen voor min doen:):)

@pietsan ,dat klopt helemaal Piet, ik zag er al een poosje tegenop voordat ik de stoute schoenen aantrok om het blokje hout te pakken, maar dit is heel aardig gegaan vind ik zelf.

@TIMBERWOLF bedankt voor de buiging Tim :):)

@Heinrich ik snap je helemaal Heinrich, het echte houtsnijden is voor mij ook nog steeds een raadsel hoor, dit wil ik ook nog geen hoogdravend snijwerk noemen, dan moet er toch iets van een andere kwaliteit liggen.:rolleyes::rolleyes:

Laatst bewerkt:
Lekker bezig Peter!

Dit antwoord heeft lang op zich laten wachten Hans, maar dank je wel, ik knutsel heel rustig verder, dan kom ik er ook wel.

Voor nu is het zo, dat alles op een laag pitje heeft gestaan omdat zowel de Admiraal als ikzelf wat in de lappenmand hebben gezeten, maar ik heb wat frutseldingetjes gedaan.
De geschuts poorten bij het roer en bij de boeg heb ik van een kozijntje voorzien, en daarna heb ik de luiken erin geplakt, aangezien deze poorten dicht blijven.

Verder ben ik bezig om de spantdelen die als dekknie gebruikt worden te voorzien van een laagje sapellie.
Of het straks nog zichtbaar is??? best kans dat je enkel de kopse kant van de knie straks nog ziet, maar ik weet dan in elk geval dat de triplex kantjes weg zijn:D:D:D

En ik ben er een paar dagen geleden achter gekomen dat ik de stander ook repareren moet.

Oorzaak is dit grote wit-grijze zeeduiveltje van 7,5 kilogram die vond dat hij zijn kakement maar eens moest uitproberen op een stukje hout.
hier zit hij hartstikke liefjes naast das boot, maar je moet hem dus wel wat in de peiling houden als ie in de buurt komt.( de scheg heb ik ook al een paar keer moeten redden ).

Tot de volgende keer.

Mooie vooruitgang weer Peter :thumbsup::thumbsup: en tja wat moet je met zo'n poezebeest??? in jou geval héééél goed in de gaten houden denk ik :rofl::rofl:

Yup, heel herkenbaar, dat harde werk eventjes wordt “gekeurd” op hardheid door je” salonpanter(s) en je dan wordt aangekeken van “ja en ?? Waar maak je je druk om”
Daarvoor laat ik het poeze gezelschap nooit alleen in mijn kamer.
Wel jammer, maar het is gelukkig wel weer te herstellen.

Goed bezig zo, Peter. De spanten bedek met sapele is wel ekstra werk, maar nouw weet jij = hoe jij ook al kijk, dit gaat mooi lijk. Enne, wat Clyde betref. Ik denk jij moet een erstige gesprek met hom voer en verduidelijk dat hij niet een hond is! :rofl:

Mooie vorderingen, Peter. En scratch iets toevoegen is wat eigenlijk het meeste voldoening geeft.
Enne ….. ik heb o.a. een rode variant die af en toe komt ‘keuren’. En houdt er ook van om over een toetsenbord te lopen :)
Gr. Peter.

@Jaques, heb je volkomen gelijk in, gelukkig slapen de zee duivels ook een hoop:p:p

Waar maak je je druk om”
,

Dat klopt, ik maak me er dan ook niet heel druk om, het meeste kan wel weer hersteld worden.:yes::yes:

@Heinrich, ja, dat gesprek heb ik al een paar keer met hem gehad, en de betadine kan nu gelukkig in de ehbotas blijven zitten, maar een stukje hout is nog steeds niet te versmaden. :D:D

En houdt er ook van om over een toetsenbord te lopen
,

Ja, dat is inderdaad heel erg leuk, en we hebben verscheidene laptops naar de reparateur toe moeten sturen om nieuwe toetsen te plaatsen. vandaar dat we nu weer bakbeesten hebben staan met losse toetsenborden. Die flikker je weg en voor een paar stuivers haal je een nieuw toetsenbordje:rolleyes::rolleyes:

Back