Panther Watercar

Ook de stringers op de hoeken van de bovenzijde zitten er nu aan. De volgende stap zijn de zijkanten.... Daar ga ik nog even over slapen hoe dat het beste te doen is.[/QUOTE]

Nu dat ik zie hoeveel hoogte je nog over hebt,. Is het een idee om de motor van de jet met een transfercase of Vdrive boven achter de jet opte bouwen?
 
Hallo Tug,

Dat zou een optie kunnen zijn, maar voor nu niet meer. Ik heb alles al op het differentieel boven de jet outrunner afgestemd. Ik wil de jet aandrijving, waar het meeste vermogen mee gemoeid is, goed solide en dus origineel hebben. De wielen worden nu via een tandwieltrein aangedreven met het diff boven de jet. Toch dank voor het meedenken!
 
Weer even bezig geweest met wat ontwerp werk. Na het plaatsen van gedeelten van de zijkanten bleek dat ik eerst de spatborden moest hebben om daarna de binnenkanten van de wielkasten te kunnen bekleden. Dus maar weer even achter de computer gekropen en het volgende getekend:

Achterspatbord


Voor spatbord


Achter moest in twee delen geprint worden, voor past net op het 15x15 cm printbed.


En dan krijg je dit


Bij het passen van de voorspatborden bleek dat ook de neus nodig was om de spatborden te kunnen plaatsen, die steken iets over.


De neus wordt nu geprint 'as I type', duurt een uurtje of 7 :eek: Maar past wel net in één deel op het printbed. :koud:
 
De neus is ook klaar. Even de koplampen er gezet in voor het gezicht.


En dan moeten ze natuurlijk ook even aan ....


Zonder lasbril kun je er niet recht in kijken! Het zijn LED landingslichten van 3 Watt per stuk ... :D Extra weerstandje zal wonderen doen om het wat realistisch te krijgen. Ze geven wel heel mooi gebundeld licht.
 
Weer wat bouw stapjes achter de rug:

De achter spatborden zitten er tegenaan. Daarna de wielkasten binnen dicht gemaakt.


Ook hier weer 3D geprinte stringers, zowel als verstevigingen voor de spatschermen als voor de overgang naar de achterbumper. Hier wel makkelijk dat het PLA al bij lage temperaturen weer zacht wordt. Beetje warm maken en je kunt het zo tegen de gewelfde zijkant in vorm drukken, en als het weer koud is vastlijmen.


De overgang bekleed


En het huidige zicht van boven.


Nu verder aan de boeg. Of is het neus? Ach, onbelangrijk detail ... :D
 
Laatst bewerkt:
De voorste wielkasten zijn nu halverwege.


De 'voorbumper' annex boeg heeft ook vorm gekregen. Lijkt van onderaf een beetje de kop van een hamerkop-haai....


Van bovenaf:


Het middelste verzonken deel kan bekleed worden als het front er op gelijmd is. Ook dan kunnen pas de beide voorsta spatborden er tegenaan gelijmd worden omdat die over dit front oversteken.

Het front ligt nu te drogen in de derde laag spuitplamuur, na de eerste geschuurd te hebben zag het er zo uit:


Nadeeltje van de print oriëntatie, de printlijnen blijken nog wat hardnekkig door de primer heen te komen, ondanks een print op 0,15mm laagdikte.
 
Kan je ook niet beter in de lengte printen? Het overgrote gedeelte van de gril bestaat uit horizontale lijnen; print je ook langs die horizontale as dan lopen de printlijnen evenwijdig en vallen ze veel minder op dan dat je er haaks op print.
 
Ik had de keuze uit liggend op de achterkant printen en staand op de onderkant. Bij allebei krijg je dan problemen, de eerste met de lagen, de tweede met veel steunmateriaal in de grill openingen en bij de koplampen. Ik heb voor op de rug gekozen omdat dat mij leek dat dat beter glad af te werken zou zijn met wat plamuur. Dat gaat ook wel lukken, kost alleen meerdere lagen spuitplamuur.
 
Tussen het feestgedruis van Kerst toch nog wat kunnen doen. Omdat nu voor het vastlijmen van het front de bovenkant van de romp bereikbaar moest zijn heb ik die losgezaagd van de bouwplank. Altijd een leuke klus, daarna heb je immers voor het eerst de romp los in je handen! Leek me wel wat voor eerste Kerstdag .. :D

Voor het eerst dus foto's van de binnenkant:




Het front is nu ook zover klaar dat het er tegenaan kan. Hier in de grondverf na uiteindelijk vier lagen spuitplammuur met tussentijds schuren.



O ja; zoals de romp er nu bij ligt weegt hij 1,2 kg. Ik had op minder gehoopt, maar dit is het nu eenmaal.
 
Net ben ik een ontwerpfoutje tegengekomen. De achterste wielkasten had ik 'recht' gelaten en die zouden straks het plaatsen van de achterbank zeer moeilijk maken. Die zou bijna pal tegen de voorstoelen aan moeten komen, en dan zou Vin zijn vrienden alleen met hun benen in de nek niet mee kunnen nemen. Gelukkig is het nog op tijd, dus heb ik die hoeken er af gezaagd, en gaan de ontstane gaten met een schuin plaatje weer afgedicht worden.


Daar tegenaan kan dan de iets rond lopende leuning van de achterbank geplaatst worden, en kunnen de matties toch nog goed zitten.
 
Back
Top