Panther Watercar

Hello Lex,
Can you tell me the dimension between the 2 keels. I need this dimension to calculate an enlargement coefficient of your drawings. I found a lot of photos of the water car, but no drawings. I must use yours only for my personal use.
Thank you
 
Weer tijd voor een update. Ik heb vast wat poolnoodle geplaatst op straks on toegangkelijke plaatsen, als eerste 'negative buoyancy' beveiliging...


Daarna een begin van de bekleding van de binnenzijde


En de motorkap verder geschuurd. Daar is nog wat plamuur nodig.


De onderkant is in de grondverf gespoten. Dan kun je pas goed zien waar er nog kiertjes en naden zijn, elke keer weer meer als je verwacht.


Verder weer wat CAD-tijd gemaakt met het stuur. eerst origineel


ontwerp


en uiteindelijk de print


Verder maar weer met schuren en plamuren.
 
Goed bezig, ook slim om toch wat extra nood-drijfvermogen in te bouwen. Met al dat werk wat erin is gegaan, en nog zal gaan, wil je niet dat bij een ongelukje het geheel gelijk afzinkt naar de bodem.
 
Het is al weer even geleden, hier weer een update. Inmiddels zijn er een hoop kleine dingetjes gedaan die het mogelijk moesten maken om de Panther eindelijk eens in het water te krijgen.

Hiervoor is de onderzijde nu klaar en in de grondverf. Ben alleen de kleppen voor de achterwielen vergeten in de Motip te spuiten ..


Let ook op de vier stabilisatie vinnen, twee voor de achterwielen, twee naast de jet inlaat, conform origineel.

Toen mocht het model eindelijk nat worden!!!



Ze is hier geballast op 200 gram meer dan het beoogde gewicht, alle nu nog losse en te plaatsen delen zijn meegewogen. Tot mijn verbazing blijkt de romp nog te hoog op het water te liggen, hij zou nog een centimeter mogen zakken. Daarmee heb ik een gewichtsreserve van 500 tot 800 gram. Een dat is meer dan genoeg, ze gaat straks waarschijnlijk minder dan het schaalgewicht wegen, alleen maar mooi!

De jet heeft meer dan genoeg power:


Daarmee gaat ze zeker moeiteloos in plané. De hond vind het maar vreemd, al dat witte water ... :D

Ook is de printer weer aan het werk


Dat wordt de ene helft van de achterbank


En de luchters op de achterkant zijn gedaan, inklusief bekleding er onder. Die valt ook mooi over de schokdemperkappen achter, die zie je straks dus helemaal niet.


Nu verder met het aansluiten en afregelen van het intrekmechaniek, dan kan er een echter eerste proefvaart plaatsvinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag het youtube filmpje al voorbij komen! Absoluut voldoende vermogen om dit model in plane te krijgen!

De maiden zal niet lang meer op zich laten wachten zo te zien!
 
Zojuist het laatste bericht gelezen met voorgaand het hele verslag.
Gewoonweg schitterend.
En een mooi verslag.
Schitterend plaatje.
Afwachtend tot de maiden.
 
Zo ... morgen wordt het spannend, dan is de eerste water proefvaart gepland! Heb er alleen gemengde gevoelens bij. Het berekende gewicht zou 3.8 kg moeten zijn. Het model weegt nu 4.8 kg, dat is inclusief extra lood voor de nog toe te voegen delen. Daarmee drijft hij echter nog steeds boven de waterlijn van het origineel. Ik ga er voor nu van uit dat die leidend is en het gewicht daarmee nog in het groen zit. Morgen weet ik meer ...

De vering kan het allemaal prima aan, al zit achter wel aan de max, en daar zal ook wat dikkere olie in moeten om het deinen weg te krijgen.

Nu ziet hij er zo uit:


Ik heb ook een 'beetje' extra drijfvermogen toegevoegd, zou zonde zijn als hij bij de eerste vaart meteen afzinkt mocht er iets mis gaan...

De machinekamer:


Hier is alles alleen 'functioneel' aan elkaar geknoopt, optisch valt er nog wat te verbeteren ... :rolleyes: Eerst morgen maar even afwachtten, fingers crossed .. :D
 
Laatst bewerkt:
Hoe laat ga je varen ben morgen bij je woonplaats in de buurt. Mogelijk kan ik er zijn als je dat op prijs stelt.

Mocht ik er niet kunnen dan wens ik je een behouden maiden en dat alles naar wens verloopt.

Gr eddy
 
Net terug van het water, en heb het filmpje wat zitten edditen. En ja, hij doet het goed! Zeer goed zelfs, hier zit momenteel een heel tevreden modelbouwer achter het toetsenbord. De voorbereidingen:


Hij drijft!


Maar dat willen jullie natuurlijk niet, jullie willen dit:


Kort resumé na de proefvaart:

- Rijden OK, check! Misschien nog een kleiner pignion op de motor om iets meer torque aan de wielen te krijgen, maar verder afblijven.
- Transitie land-water; even wennen aan wanneer op de Jet omschakelen en op welk moment de wielen ingetrokken worden. Hele proces werkt verder prima.
- Transitie water-land: beetje snelheid houden, jet meteen uit als de wielen pakken anders jankt hij er op los. Ook hier werkt het volgens plan.
- Varen: prachtig, boven verwachting, ziet er exact zo uit als op video's van het origineel! Jet heeft totaal geen moeite, even een dot gas en dan op halfgas cruisen. Stroomverbruik valt klaarblijkelijk mee zolang er niet veel volgas gevaren wordt. Vastgehouden volgas is 45 ampere, kruissnelheid schat ik op 25 ampere. (meting volgt nog als ook GPS)
- Trimkleppen: midden achter en de flaps voor de achterwielen stonden op nul graden. Misschien de achterste een tikje naar beneden om het wippen er uit te krijgen, verder lijkt het me zo goed.

Ik ben erg blij met deze proefvaart. Geen problemen, hij doet het boven verwachting! :banana::yes: Nu verder met de afbouw... :thumbsup:

Met dank aan Jaap voor het filmwerk en komments!
 
Laatst bewerkt:
Wow!
Wat vliegt hij over het water!
Echt heel realistisch, daar het origineel ook erg hard kan.
Die KMB jet blijft een topper!

Een erg geslaagde maiden!
Een super resultaat na al die pioniersinspanningen!
 
Back
Top