Onder het hoofdstuk 'meten is weten' heb ik gisteren de telemetrie eens in de watercar gehangen om vandaag wat metingen te kunnen doen. Doel was tweeledig; 1] ik wou weten wat die Kehrer jet nu eigenlijk doet, en 2] van Unusual RC (uit dit draadje:
http://www.modelbouwforum.nl/thread...xiale-single-stage-jet-drives-project.255343/) heb ik printfiles gekregen voor driebladige impellers, zoals hij die ook gebruikt. Was een test waard om te kijken of dat winst op zou leveren.
Drie verschillende spoed's
v.r.n.r.: 42mm, 37mm, 32mm
De originele impeller blijkt een spoed van 47mm te hebben.
De versies geprint in PETG. De grijze is PLA, testprint voor de maatvoering. De zwarte tweebled is de Kehrer impeller.
Vanochtend dan dus eerst een run met de originele impeller. De resultaten daarvan:
-Topsnelheid 29 km/h. Mooi, snel zat! Optisch realistische schaalsnelheid zit op 20 km/h
-Stroomverbruik op top 32A, op schaal 21.5A
-De snelheid waarmee de romp net in plané blijft is 15 km/h, stroomverbruik daar 10A
Dan het 42mm drieblad exemplaar er in, ook hier een run:
-Topsnelheid 20 km/h. Dat valt vies tegen...
-Stroomverbruik op die 20 km/h blijkt eveneens 32A, net als de Kehrer bij 29 km/h.
-Uitstroom is niet consistent en waaiert uit.
Ik had ook een 32mm exemplaar mee, maar die heb maar overgeslagen gezien het bovenstaande.
De conclusie is snel getrokken; dat blijkt de originele impeller! Ik ben in ieder geval ook blij dat die, in combinatie met de 3553 outrunner met 1800KV, bij schaalsnelheid slechts 20 ampère verstookt, en op top valt het ook reuze mee.
Nog een foto van tijdens de run. De wielen heb ik er niet onder gezet, en voor de oplettende kijkers; dat zwarte en rode draadje achterin is van een extra accu die er als ballas in ligt..