Ornithos bouwproject 2017/2018 Hawker Sea Fury

.
Kleine "mijlpaal" in de bouw van de Sea Fury`s, beide vleugels zijn geheel dicht nu! :yes:.

Proficiat!

.Ik zit er over te denken om de ondersteuningslatjes en de zadeltjes op tekening te zetten van de kit versie. Wel een handig extraatje voor het kitje denk ik.

Dat denk ik ook. Zeker voor toekomstige bouwers als ikzelf voor wie dit de eerste kit met washout gaat zijn. :friends:
 
.
Ga ik doen Mark! :friends:

.
De verbinder in / tussen de hoogteroeren gelijmd met 30 minuten epoxy.
Ook het richtingroer aan het kielvalk verlijmd.

Daarna begonnen met de ailerons, eerst het framepje opgezet...
En toen kwam ik iets tegen wat ik geheel vergeten ben op tekening / laserfile! :oops:
Er dient nog een klein triplex plaatje in de aileron verlijmd te worden om de roerhevel in te kunnen schroeven...
Deze van wat afval triplex gemaakt en er alsnog in gelijmd:

full


De neuslijst van de vleugel tegen de "false leading edge" gelijmd.
De vleugels voor het eerst compleet, nu ook met de ailerons.
De achterlijst en neuslijst moeten nog geschaafd/geschuurd worden, oogt een beetje plomp zo:

full


De ailerons heb ik ook bekleedt met tissue:

full


full


Wat light-weight filler gebruikt om speldengaatjes etc. dicht te maken:

full


Morgen kunnen de neus en achterlijst van de vleugels worden geschaafd/geschuurd!
Dan is de vleugel klaar voor de eindafwerking.
Maar eerst verder met de romp...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dat ga ik niet halen heren... helaas... ;)


.
De vleugels geschaafd en geschuurd.
De wash-out zit er in beide vleugels mooi in!
Ook de asymmetrische openingen voor de koelers in de vleugel neuslijst gemaakt.
Dit staat niet op tekening en is op deze schaal wellicht wat overdone...
Maar ik vind het zo`n mooi karakteristiek van dit vliegtuig dat ik ze toch gemaakt heb:

full


full


De achterlijst heel scherp kunnen afschuren dankzij de ingelijmde 0.6mm vliegtuigtriplex achterlijst:

full


De openingen voor de koelers in de vleugel neuslijst.
Aan de onderzijde is de opening groter dan aan de bovenzijde (schuine sparingen):

full


full


De vleugels zijn nu geheel klaar om gegelast te worden:

full


Vanavond geen tijd helaas, morgen weer verder...

Groeten, Ramses
.
 
.
De vleugels bekleden met 25 grams glasweefsel en PU-lak (Glitsa):

full


Na drogen is het overtollige glasweefsel eenvoudig met een fijn schuurpapiertje te verwijderen.
De achterlijst van wortel tot tip, lekker scherp!

full


Ik ga enkele eenvoudige oppervlakte details toevoegen, zodat het niet zo`n glad vleugeltje is.
Een glad vleugeltje is voor pylon racen waarschijnlijk beter, maar het oog wil ook wat... ;)
Hier acht identieke blistertjes schuren uit balsa:

full


Dat viel nog niet mee, ze zijn zo klein dat je ze amper vast kan houden...
Heb meer vingertoppen en nagels geschuurd dan blisters ;)
Daarna de acht balsa blisters gesoaked in dunne CA:

full


De blisters op de vleugel bovenzijde gelijmd en tevens dunne reepjes styreen bij de koelers gemaakt.
Van dezelfde witte 0,3mm styreenplaat wieldeuren en luiken gemaakt:

full


full


full


Het zijn fraaie vleugeltjes geworden, blij mee!
De Sea Fury vleugels hebben een prachtige vorm vind ik.
De dubbele knik in de vleugel en de asymmetrische koelers maken het bijzonder:

full


Even los in elkaar gestoken voor de foto:

full


full


En zover staat het met de bouw van m`n Sea Fury`s nu:

full


De staartvlakken en de vleugels zijn bekleed en klaar voor de kleurlak!
Er moeten alleen nog scharnieren in voor de hoogteroeren en ailerons.

Vandaag is m`n laatste vakantiedag, volgende week zal de bouw heel wat trager gaan...
Verder met de romp.

Groeten, Ramses
.
 
.
Thanks Bart! :)

Het worden beiden door Fokker gebouwde F.B. Mk.51 Sea Fury`s.
Had "toevallig" al een mooi boekje liggen over Sea Fury`s in dienst van de Marine Luchtvaart Dienst:

full


Enkele schema`s gebruikt door de MLD (op de bovenste na uiteraard):

full


Geheel donkerblauw aan de bovenzijde is erg mooi:

full


Maar onderstaande kleurstelling vind ik persoonlijk het aller mooiste.
Dan alleen niet de oranje motorkappen van het demoteam o_O:

full


Dit schema gaat het worden voor beide Sea Fury`s.
Allebei wel een eigen registratie uit hetzelfde squadron:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Bedankt voor de leuke reacties! :)

Ik had voor de blistertjes een malletje van balsa gemaakt en ze van vivak gemaakt.

Ja! Daar had ik ook aan gedacht.
Maar vond dit tijdens het maken ervan toch eenvoudiger.
Ook zijn deze eenvoudiger te verlijmen op de vleugel omdat ze massief zijn.

Groeten, Ramses
.
 
.
Begonnen met het indekken van de romp met 2mm balsa.

Voor elk deel maak ik eerst een papieren sjabloon, op de romp uitgemeten.
Deze stukjes balsa t.p.v. de vleugelfairing lopen van vlak naar rond...
De nerf richting is dus belangrijk bij het uitsnijden van de stukjes balsa:

full


De plaatstukjes t.p.v. de vleugelfairing gelijmd en vastgezet tijdens het drogen met spelden.
Daarna een nieuw sjabloontje gemaakt en deze overgezet op de 2mm balsa plaat.
De vier stukken t.p.v. de rompzijkant boven de vleugel uitgesneden:

full


Ook deze bekledingsstukjes gelijmd en vastgezet tijdens het drogen met spelden.
Verder met de sjabloon voor de neusbekleding aan de bovenzijde.
Na de sjabloon overgezet te hebben op 2mm balsa deze uitgesneden.
Daarna deze delen goed natgemaakt met water, op de romp getaped en laten drogen buiten in de zon:

full


Wanneer de delen weer droog zijn kan de tape en de plaatdelen verwijderd worden.
Deze neusbekleding houdt nu redelijk zijn vorm en alle spanning is eruit als het verlijmd wordt:

full


De neusbekleding gelijmd en de cockpit vast voorzien van Humbrol "cockpit green".
Als de turtledeck bekleding eroverheen gaat kan je hier namelijk niet goed meer bij:

full


Verder met de lange delen voor het turtledeck.
Ook hier eerst een papieren sjabloon voor gemaakt en overgezet op 2mm balsa:

full


Ook weer flink natgemaakt, vastgetaped en in de zon buiten laten drogen.
De delen klaar voor verlijming:

full


En de romp is dicht aan de bovenzijde.
Cockpit uitgesneden aan de hand van de tekening.
Ik heb de cockpitrand iets naar binnen gelegd t.o.v. de tekening zodat er straks vlees is om de cockpitkap op te verlijmen:

full


full


Verder met de onderzijde...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dat nog niemand het door had...?
Ik ben natuurlijk stiekem een Twin Sea Fury aan het maken!

full


full


Clublid Frans heeft namelijk een schaal 1/12 Twin Mustang, welke ook echt bestaan heeft (hier in actie in Korea):

82b8d9f51f27607b0542258694eba257.jpg


En deze Pond Racer is speciaal voor (pylon)races ontwikkeld:

640d3f7d59790a97cb0c887a9da66d52.jpg


Dan kan ik natuurlijk niet achter blijven met de Sea Fury`s...

.
:D:D:D:p;)

Groeten, Ramses
.
 
.
Verder met de onderzijde van de romp van de Sea Fury`s.
Wat werkt dat toch mooi met die "rompschalen"! :)
Hier de schaal voor de onderzijde:

full


De laatst houtjes uit het kitje.
De delen voor de wingfairing:

full


Eerst de 0.6mm vliegtuigtriplex plaatjes voor de vleugelfairings met 30 minuten epoxy in de vleugelzadel gelijmd.
Uiteraard met een plasticzakje ertussen zodat de vleugel niet vast aan de romp gelijmd wordt...
Tevens wat driehoekslatjes klaar gelegd om in de vleugelfairings te plakken:

full


Daarna de laatst houtjes uit het kitje, de balsa driehoekige "achterstukjes" van de vleugelfairing op hun plek gelijmd.
De vorm zoals ik had getekend was niet correct, ik heb deze nieuw gesneden en zal dat meenemen in het kitje.
Ik had de zijde van de driehoekjes bij de romp recht getekend, maar deze heeft een curve voor een mooie aansluiting:

full


Verschillende stukjes driehoekslatjes in de vleugelfairing plakken:

full


En daarna afgesmeerd met light-weight filler:

full


Zo liggen de rompen nu te drogen:

full


De vleugelfairings nu goed uit laten harden en dan kunnen ze afgewerkt worden.
De open sleuf in de romp is trouwens om nog goed bij de aansturing van het hoogteroer te kunnen.

Morgen weer werken, is de vakantie alweer voorbij... :(
De komende avonden geen tijd om te bouwen.
Volgende update waarschijnlijk medio komende week.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De vleugels zojuist van de rompen gehaald en de vleugelfairings licht in vorm geschuurd:

full


Mooi verloop van rond naar vlak en strak bij de overgang naar de vleugel achterlijst:

full


De tijdelijke "onderbalken" van de rompribben 3, 4 en 5 weggesneden.
Het is een heel ruim rompje voor een 1/12 kistje!
Klaar om de brandstoftank, ontvanger accu, servo`s en ontvanger in te bouwen:

full


Maar eerst de staartvlakken aan de romp maken.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dat nog niemand het door had...?
Ik ben natuurlijk stiekem een Twin Sea Fury aan het maken!

full


full


Clublid Frans heeft namelijk een schaal 1/12 Twin Mustang, welke ook echt bestaan heeft (hier in actie in Korea):

82b8d9f51f27607b0542258694eba257.jpg


En deze Pond Racer is speciaal voor (pylon)races ontwikkeld:

640d3f7d59790a97cb0c887a9da66d52.jpg


Dan kan ik natuurlijk niet achter blijven met de Sea Fury`s...

.
:D:D:D:p;)

Groeten, Ramses
.
De eerste TwinZlin is echter wel waarheid (niet de mijne...)
6511e92b36bb22864c1e8d8bc0cbcb8f.jpg
 
Back
Top