Ornithos bouwproject 2016/2017 Tiger 2

Ik heb bijna beide vleugels klaar. Nou probeer ik uit te vogelen hoe de 2 delen te verbinden. Er zit geen vliegtuigtriplex vleugelverbinder in de kit. Als ik het goed gezien heb, zitten de vleugelverbinders aan beide zijden van de spar (voor en achter) als ware het webbing gelijmd op de spar? Onder welke hoek staan de vleugeldelen ten op zichte van elkaar?
 
Laatst bewerkt:
Volgens wat ik kan herinneren 4 graden
42fef60e82ea2b387876b60a6aa42550.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel. Ik heb op zoek naar iets alle zakjes open gemaakt, en tot mijn verbazing zitten de vleugelverbinders wel degelijk in de kit :yes: Ik moet beter kijken :frustie:Ik ben wel meerdere onderdelen tegen gekomen waarvan ik nog geen idee heb waar ze moeten. Maar dat zien we wel tegen de tijd dat ik aan de romp ga beginnen.

Heb de vleugel nu bijna klaar voor indekken:

full
 
Laatst bewerkt:
Ik was al een tijd op zoek naar de tekening. Was lastig te vinden maar door slim te 'googlen' toch wat gevonden.
Ik weet niet of het helemaal dezelfde maat is, ik heb hem nog maar net binnen. Prettig aan deze tekening is wel dat de domp en de downtrust van de motor er duidelijk op staan..
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de tekeningen. Ik zal ze vanavond even bestuderen. Ik hoop dat er de maten van het landingsgestel op staan. Ik heb nog nooit een verenstalen poot gebogen, dus ik hoop dat er op staat hoe alles te buigen.
 
.
Top Aad, bedankt! :thumbsup:

Hou er wel rekening mee dat de laserkit versie van Berry aangepast is.
Niet alles op de oude originele tekening komt overeen met het nieuwe ontwerp van Berry.
Maar de locatie van het CG, de templates voor het landingsgestel etc zijn inderdaad wel bruikbaar van die oude tekeningen!
Ook de domp en de downtrust van de motor staan er duidelijk op, bedankt Aad! :thumbsup:

Note: De oude originele tekening is voor brandstof (welke ik zelf ook heb toegepast, zij het zijwaards gemonteerd ipv rechtstaand).
Berry`s kit is gemaakt voor electro aandrijving, let op eventuele aanpassingen hierop! (aangegeven in de eerste paar posts van dit verslag)

Goed bezig Leech, de bouw van jouw Tiger 2 ziet er goed uit!

Het buigen van het landingsgestel kan trouwens eventueel ook gewoon in een bankschroef.
Zo doe ik het zelf ook altijd, gewoon koud gebogen...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Berry's kit ( er is er nog een onderweg... kon het niet laten ) is eigenlijk op sommige punten mooier/beter. Maar dit kan je wel helpen bij de bouw.
 
Laatst bewerkt:
Sorry jongens, maar daar ben ik weer met een vraag. Ik ben nog niet toe aan het monteren van de stuur inrichting in de neus, maar ik ben wel alvast onderdelen aan het verzamelen. Ik ga een Sig neuspootje instaleren. Ten eerste weet ik niet precies hoe ik die moet aansluiten, maar dat zal wel duidelijker worden als ik het in handen heb. Ik zit alleen met waar moet de servo komen. Als ik zie waar het gat zit in het schot, dan denk ik niet dat het mogelijk is om de servo voor het roer op de neuspoot aan te sluiten. Dus ik moet een aparte servo daarvoor hebben. Mijn gevoel zegt een standaard size servo met metal gear, maar dat is wel een redelijk groot ding in een redelijk kleine ruimte achter het neuswiel schot. Waar hebben jullie voor gekozen? Zou een middle size metal gear (zelfde grote als in de vleugels) afdoende zijn?
 
Het is de bedoeling dat je de bestuurbare neuspoot gewoon aansluit op de richtingsroerservo. Je hoeft daar ook weer niet een knoert van een degelijke servo voor te nemen een gewone standaardservo heeft dit bij mij altijd goed gedaan. Gewoon met kunstof gear. En verder let op het sturend wiel moet dezelfde kant opsturen gelijk je richtingsroer. Staat dit niet goed dan werken ze elkaar tegen en kan je vliegtuig letterlijk omflikkeren.
 

Bijlagen

  • 11235BLe.jpg
    11235BLe.jpg
    118,7 KB · Weergaven: 298
Laatst bewerkt:
Kijk, daar schiet ik al veel mee op. Ik heb er nooit aan gedacht dat de servo's ook ondersteboven konden. Daardoor past de stang wel naar voren inderdaad. Ik had de servo's rechtop bedacht...

Ik ben nu bezig de vleugels af te maken. Laatste stukken indekken en ik ga zo de landingsgestel mount inlijmen. Ik heb echter een aantal onderdelen "over" waarvan ik niet weet waar ze voor dienen, en ik kan ze niet vinden op Ramses z'n foto's. De volgende items kan ik niet plaatsen:

full
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leech,
Voor je neuswiel aansturing moet je nooit een star systeem gebruiken.
Door trillingen van de neuspoot kost je dat servo's.
Ik maak bij mijn modellen met neuspoot altijd de aansturing met b.v. een Sullivan Gold-n-rod systeem, met op de servo een kort schroefeindje met quicklink en aan de neuspootkant een langere die ik dan voorbij de stuurhandel laat lopen en dan terug buig naar de stuurhandel toe.
de aansturing gebeurt dan dus van voren.
Het neuswiel kan dan desnoods overdwars gaan staan(slechte landing op het neuswiel) zoder dat je servo uit zijn bevestiging wordt geslagen.
Je hebt geen directe aansturing nodig, een flexibele aansturing stuurt veel gemakkelijker dan een directe, vooral op harde start/landingsbanen, maar ook op gras.
Er zijn vast en zeker wel meer systemen om hetzelfde te bereiken, maar dit werkt ook zeer goed
Sycces Peppie
 
Hallo Leech,
Voor je neuswiel aansturing moet je nooit een star systeem gebruiken.
Door trillingen van de neuspoot kost je dat servo's.
Ik maak bij mijn modellen met neuspoot altijd de aansturing met b.v. een Sullivan Gold-n-rod systeem, met op de servo een kort schroefeindje met quicklink en aan de neuspootkant een langere die ik dan voorbij de stuurhandel laat lopen en dan terug buig naar de stuurhandel toe.
de aansturing gebeurt dan dus van voren.
Het neuswiel kan dan desnoods overdwars gaan staan(slechte landing op het neuswiel) zoder dat je servo uit zijn bevestiging wordt geslagen.
Je hebt geen directe aansturing nodig, een flexibele aansturing stuurt veel gemakkelijker dan een directe, vooral op harde start/landingsbanen, maar ook op gras.
Er zijn vast en zeker wel meer systemen om hetzelfde te bereiken, maar dit werkt ook zeer goed
Sycces Peppie

Met alle respect.... ik vlieg al een tijd maar ik snap niets van dit betoog. Graag duidelijker en een plaatje doet zooooo veel.

Uiteraard beslist niet vervelend bedoeld maar ik leer graag bij. mvgrt, Aad
 
Neuspootje kan idd in theorie tikjes uitdelen aan je servo. Het is alleen lang niet zo erg als bij modelautootjes. Goed om rekening mee te houden, natuurlijk...

Gebruik veelal een versie met een dubbele veerpoot. De doorbuiging wordt mogelijk minder of niet in een hefboomkracht aan de servo doorgegeven. Bij een mono-veer zou dat anders kunnen zijn.
Heb nu 11 jaar een MPX Profi Digi op richting zitten... en die houdt zich vooralsnog uitstekend op de gear.
Wel heb ik in een oudere editie van de aansturing via een staaldraad gehad, daarin een mooie V ingevouwen. Die was bedoeld als 'klappenvanger'.
Thans is het een bowden, met een gedeelte vrij hangend, en dat stukje werkt ook goed als klappenvanger, als je het forceert, dan flext het een beetje, buigt het weg. Maar stuurt voldoende nauwkeurig.
Ik heb het model een keer in een boom gevlogen, en kwam standje-heipaal neer op de grond. Niet zo een beste actie. Geen schade aan het model, alleen twee kapotte breekbouten van de vleugel. Het neuswiel had de dreun opgevangen, zelfs de spinner had geen schram.
Servo heeft ook niet geleden.
Enige wat aangetast was, was mijn ego. Domme stuurfout, overtrek, en windshear. Moet je maar uit de buurt van domme bosjes bij het clubgebouw blijven... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
@Leech

De bovenste zijn de bevestiging van da landings wiel in de vleugel.

De middelste is voor als je servo recht in laten steken.

En de laatste lijm je tegen de vleugel rib om de middelste plaatje op te laten rusten.
 
De bovenste zijn de bevestiging van da landings wiel in de vleugel.
05ee8d99652ded9b1161600ecb5b6091.jpg

c6cd27f69ef8ee7682160e6f1cab2b40.jpg


De middelste is voor als je servo recht in laten steken.
7648d34fc1056101b45cff128d2b7423.jpg


En de laatste lijm je tegen de vleugel rib om de middelste plaatje op te laten rusten.[/QUOTE]
9dd92f1d2de8772f2dc3a10a55e0fee1.jpg
 
.
Update van de Ornithos Club Tiger 2 van clublid Maurice.

Hij heeft voor enkele andere oplossingen gekozen.
Zoals de aileron aansturing d.m.v. 1 centrale servo:

full


full


De vleugel ingedekt:

full


De glasweefsel band over het middenstuk in de maak:

full


Done:

full


Mooie vleugeltip:

full


Maurice gaat zijn Tiger 2 aandrijven met een Saito viertakt motor.
Hiervoor heeft hij het motor- en tank compartiment met epoxy ingesmeerd:

full


Tevens een gat in de rompneus gemaakt.
Deze wordt bekleedt met doorzichtige folie.
Zo kan hij de vulling van de tank eenvoudig zien:

full


De Saito op zijn plek:

full


full


Lekker bezig Maurice! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Update van de Ornithos Club Tiger 2`s van Hans & Lea en Jos.

De mooie Tiger 2 van clublid Lea (gebouwd door echtgenoot Hans):

full


En een update van de twee Tiger 2`s van Jos.
De mooie Bf-109 inspired Tiger 2:

full


full


full


Hier samen met zijn P-51 inspired Tiger 2:

full


Mooi werk Lea & Hans en Jos! :thumbsup:

Op de achtergrond gaat het bouwen van de Ornithos Club Tiger 2`s rustig verder.
Tot de volgende update.

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top