Neuspootje kan idd in theorie tikjes uitdelen aan je servo. Het is alleen lang niet zo erg als bij modelautootjes. Goed om rekening mee te houden, natuurlijk...
Gebruik veelal een versie met een dubbele veerpoot. De doorbuiging wordt mogelijk minder of niet in een hefboomkracht aan de servo doorgegeven. Bij een mono-veer zou dat anders kunnen zijn.
Heb nu 11 jaar een MPX Profi Digi op richting zitten... en die houdt zich vooralsnog uitstekend op de gear.
Wel heb ik in een oudere editie van de aansturing via een staaldraad gehad, daarin een mooie V ingevouwen. Die was bedoeld als 'klappenvanger'.
Thans is het een bowden, met een gedeelte vrij hangend, en dat stukje werkt ook goed als klappenvanger, als je het forceert, dan flext het een beetje, buigt het weg. Maar stuurt voldoende nauwkeurig.
Ik heb het model een keer in een boom gevlogen, en kwam standje-heipaal neer op de grond. Niet zo een beste actie. Geen schade aan het model, alleen twee kapotte breekbouten van de vleugel. Het neuswiel had de dreun opgevangen, zelfs de spinner had geen schram.
Servo heeft ook niet geleden.
Enige wat aangetast was, was mijn ego. Domme stuurfout, overtrek, en windshear. Moet je maar uit de buurt van domme bosjes bij het clubgebouw blijven...
