Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Misschien interessant voor de jonge onderzoekers, of toch mosterd na de maaltijd....
Ik weet nog niet welke zender ik naar 2.4GHz ga ombouwen, maar ik ben alvast alles bij elkaar aan het verzamelen.
De Digispark fuse programmer werkt, dus ik kan zowel de 3 als 4 kanaals ATTiny85 digispark bordjes van Phil na-apen. Als er iemand interesse heeft in zo'n bordje, dan kan ik het graag verzorgen. Binnenkort zal ik iets meer over mijn ombouw kapriolen berichten.

@Bruno van Hoek of alle andere experts, Is de IRX4 plus momenteel een goede 2.4 module? Deze zit ook in mijn Fleet, en werkt perfect met de Digispark. Hij is ook CE, Chinese Export…… maar heeft geen CE markering. Of is er momenteel een andere “aanrader’’?
IMG_1281.jpeg

Zo. Eerste proto decoder bordje met de Digispark 4ch van Phil Green klaar.
Voor de zekerheid, en pijnlijk ervaring, ern diode in de voeding gezet.
Nu nog het HF gedeelte. Iemand een tip misschien?
Hier een paar foto’s:
IMG_0184.jpeg
IMG_0182.jpeg
IMG_0183.jpeg

Het begint weer eens uit de hand te lopen…
Spannend wat zoiets gaat kosten, en natuurlijk, net zoals in vroegere tijden met fotorolletjes, maar afwachten wat het wordt, en hopen dat je je eigen fotos terug krijgt… :koud::koud:

IMG_0253.jpeg

Mooi en inderdaad spannend....
Omdat ik zelf eigenlijk alleen maar prototypes bouw (OK, 1 keer een replica van mijn Zwarte Doosje gemaakt), loont printproductie voor mij niet.

Zijn er ook ombouwsets te koop om deze zender van 27Mhz naar 2,4Ghz te transformeren?
En dan geschikt voor Futaba?
Ik ben geen electronica deskundige.
IMG_20250813_085646_HDR.jpg
IMG_20250813_085701_HDR.jpg
IMG_20250813_085708_HDR.jpg

Laatst bewerkt:
Futaba heeft 2 systemen maar alleen voor het FHSS protocol zou je met een "4in1' module wellicht iets kunnen.
Probleem tegenwoordig is dat de wettelijke toelating alsmede de verkrijgbaarheid van bruikbare modules het erg lastig kunnen maken.
Komt ook nog om de hoek kijken dat het deel dat de stuursignalen genereert, meestal niet meer bruikbaar is in combinatie met moderne ontvangers.
Ook dat is op te lossen met een Arduino module, maar ook hier geen plug and play.
Een hoog DIY gehalte, dus...
Ik heb voor verschillende zenders de Arduino software zó bewerkt dat de oorspronkelijke functies bewaard bleven.
Soms was dat uitermate simpel, maar bij een exemplaar dat ik hier nu uit elkaar heb liggen vraagt het wat meer werk en tijd.
Maar beloofd is beloofd, dus ook dat komt in orde...
Ik weet niet of ik de documentatie van dat Graupner zendertje heb of dat deze ergens te vinden is
In principe heb je aan een kast met werkende sticks en schakelaars voldoende om een nieuw apparaat te maken, vraag maar aan Henk de Jong...

Dag Bruno.
Het is uiteraard niet noodzakelijk om het met Futaba of vergelijkbare producten uit te rusten.
Het is al ruim vijfenvijftig jaar geleden toen ik deze zender met toebehoren zag in een Graupner catalogus.
Helemaal verkocht, maar onbetaalbaar.
Nu heb ik er één en wil mijn jeugd droom verwezenlijken door te gaan vliegen met deze zender.
Maar kom erachter dat dit voor mij een onmogelijke missie zal worden.
Wel de zender, aan de buitenkant kompleet gerestaureerd
IMG_20250812_162121_HDR.jpg
IMG_20250812_162227_HDR.jpg
IMG_20250812_164221.jpg
IMG_20250812_164414.jpg
IMG_20250813_085646_HDR.jpg

Laatst bewerkt:
Ach, 'onmogelijke' missies zou je kunnen uitbesteden. Talent en kennis genoeg, als je even vraagt....
Alleen liggen er hier al momenteel twee in behandeling, dus hier zal het niet op stel en sprong zijn.
Zoals gezegd, als de stick-pots en de schakelaars nog 100% zijn, zal ombouw in de meeste gevallen 100% succesvol zijn.
Het is trouwens een plaatje....

Dat geeft vertrouwen en een perspectief.
Stel en sprong is geen issue.
Heb notabene vijfenvijftig jaar over gedaan om er één in mijn bezit te krijgen.
En ja het is een zeer mooie zender, alleen al om te zien.

Laatst bewerkt:
Dat heeft vertrouwen en een perspectief.
Stel en sprong is geen issue.
Heb notabene er vijfenvijftig jaar over gedaan om er één in mijn bezit te krijgen.
En ja het is een zeer mooie zender, alleen al om te zien.
Als ik je op de derde plek in de rij zet en laat weten wanneer we er eens naar kunnen kijken, is dat wat?
Ik ben geen full time modelvlieger, dus alles gaat heel langzaam, helemaal nu het bestuurswerk alle aandacht opeist, gezien de diverse kletsverhalen die er over het bestuur in omloop zijn.

Overigens zit er een fout in het schema, op deze wijze krijgen zowel de kristaloscillator als het hele LF deel geen voeding....
En zo wel....
RC schema.jpg

Laatst bewerkt:
Ik neem graag de derde positie in.
De fout in het schema is mij geheel ontgaan aangezien ik daar totaal geen verstand van heb
Ben wel jaloers op diegene die het machtig zijn .
Wat het bestuur betreft vind ik het enorm jammer dat mensen het nodig vinden om kritiek te uiten met de huidige situatie tot gevolg.
Ik keek er al naar uit om elkaar weer te treffen in Dalfsen.

Back