Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Dat waren 600 mAh cellen. DKZ is het type met de legere inwendige weerstand dan het DK type.
In die vervangers zitten 350 mAh cellen (4x Knopfzelle V350H)
They will work fine, just lasting a bit shorter...

Twee zendertjes op de kop getikt. Compleet met ontvanger en bijhorende servos. Accutjes zullen het wel niet meer doen.

IMG_20230609_222456.jpg

IMG_20230609_221734.jpg

• Like
Reactions: jef
Ja, het twee kanaal zendertje is een lief dingetje.
Op de vier kanaal zender zitten wat "vreemde" zaken. Op de print zit een pennetje dat door de achterkant steekt. Precies zo dat je een vinger er op kan leggen. Iets met gronden ofzo??????

IMG_20230609_224259.jpg

De twee din stekker contacten zijn naar de schakelaar aangesloten. Denk voor laden. Maar waarom zit dit dan zo.

IMG_20230609_224905.jpg

Dat moet het wel zijn. Een plug voor de lader en een plug met verloop naar de ontvanger accu en een overbrugde plug als je alleen de zender wil laden???

Het rode setje heb ik weer "werkend". Ja tussen haakjes, alles provisorisch. Bij het zoeken naar wat meer info over dit merk kwam ik een stukje tegen. Hierin een verhaal van iemand die toen bij het bedrijf had gewerkt. Algemene opmerking, leuk voor een bootje, vliegtuig niet doen. Nogal storingsgevoelig. Afregelen was lastig door smal gebied waarin het goed was. Daarbij verliep het makkelijk.
Nou, perfecte kandidaat voor een Arduino + 2.4GHz lijkt mij zo.

De vier kanalen set lijkt niet meer te werken. Wel jammer is een mooie vintage set om origineel werkend te hebben.
Alle info over de bouw is nog te vinden op internet. Net een pdf gedownload met alle info, erg leuk. Winter projectje?

Euh nee, het rode, nou eigenlijk meer oranje, setje Horizon Systems is 2 kanaals.
De vier kanaals, een Digitrio, die werkt niet.
Oeps ja ze zijn alle twee rood....

Ik heb ondertussen geprobeerd meer info los te krijgen over de Lemon RC inbouwmodule. (DSMX protocol)
Deze is wel FCC gecertificeerd maar heeft voor de EU alleen een self declared CE, geen officieel testrapport
Maar wat ik ook probeer, ik krijg steeds vage, ietwat ontwijkende, antwoorden als ik vraag naar de officiële LBT versie.
Want dat zou ideaal zijn, nu FrSky steeds verder wegdrijft van de klantvriendelijke start up die het eens was.
Maar zolang de module nog bind met DSM2 ontvangers kan er van een CE certificatie (en dus geen mogelijke ellende met verzekeringen) geen sprake zijn.
Jammer dat ze niet de moeite willen doen om DSM2 uit te schakelen, dan gingen ze als warme broodjes in mainland Europa.

Laatst bewerkt:
Back