Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Ik ga komende weken even heel veel lezen en in overleg met Bruno wat precies mijn wensen worden voor de zender en wat dan de beste oplossing wordt.
Wel wil ik dat hier en daar mensen schrikken als ze zien dat ik met een oud modelletje aankom en met zender met 27Mhz erop en GEEN 2,4Ghz antenne. Dan die lange spriet eruit en vliegen met die hap.
Daarom antenne voor zover mogelijk inwendig, ik zal geen 600m ver gaan met de modellen.

Ik heb inderdaad al wat custom encoders gemaakt, met o.m. 2 aileronkanalen, Ail >rud mix, flaps/spoilers en nog zowat
Eigenlijk alles na het nodige gepuzzel :confused: :rofl: wel aan de gang gekregen.
Wat zou er moeilijk kunnen zijn aan een Varioprop 12? :rolleyes: (famous last words....:oops: ;))

Wat zou er moeilijk kunnen zijn aan een Varioprop 12?

Een amateur prutst net zo lang tot iets werkt, een professional tot het niet meer fout gaat, gezien de tijd die er in gaat zitten hebben we hier een professional aan het werk. ;-)

De afgelopen tijd wat gemeten aan range test van een 2.4 nRf module, het helpt als de zender niet direct naast een metalen object of accu geplaatst wordt. De Varioprop lijkt een plastic doos te hebben, als je de antenne bovenin de kast kunt plaatsen zal het wel meevallen met het bereik. Tenslotte plaatst Futaba de antenne bij de instap zenders ook in de plastic handgreep.

De plaatsing van de ontvanger antenne heeft een veel grotere invloed dan ik zou verwachten. Een grote antenne aan de ontvanger kant had meer effect op de reikwijdte dan op de zender.

Laatst bewerkt:
Een grote antenne aan de ontvanger kant had meer effect op de reikwijdte dan op de zender.
Het active deel van de antenne is meestal even lang als een kwart van de golflengte (lambda ¼); bij 2,4 GHz is dit ongeveer 30 mm.

De relatief dunne antennekabels die worden gebruikt moeten zo kort als mogelijk zijn in verband met de kabeldemping. Bij de bekende, dunne kabels van veel systemen mag 200 mm niet worden overschreden.

Antennes met een “Sperrtopf”, zoals die van Jeti, hebben de hoogste efficiëntie en het grootste bereik.

Een paar leden van mijn vereniging, de Radio Modelvlieg Vereniging Vlaardingen, zijn lid van de TFA of bezoeken evenementen georganiseerd door de TFA. Met drie clubgenoten hebben we twee maal het Dutch Old Warden bij Zwolle bezocht. We hebben daar radio assisted vintage modelvliegtuigen voor.gebouwd. Die vliegen we met moderne RC-sets.

Op het Dutch Old Warden van september 2019 demonstreerde Bruno van Hoek een zelfgebouwde 2.4 GHz zender die een oude 1 kanaals zender simuleert. Ook zijn ombouw van een oude Microprop zender wekte onze belangstelling. Vintage vliegtuigen behoren te vliegen met vintage zenders!

Zo zijn we op "Phil & Shauns's Single Channel & Vintage R/C page" met het bijbehorende forum terecht gekomen. Zie http://www.singlechannel.co.uk/ Op het forum is een bouwbeschrijving te vinden om een (vintage) zender is om te bouwen naar 2.4 GHz. Bovendien heeft Bruno van Hoek hier een verslag geschreven hoe hij deze beschrijving heeft gebruikt voor de ombouw van zijn Microprop zender en bovendien hoe hij de functionaliteit van het basisontwerp flink heeft uitgebreid.

Op zich lijkt de ombouw niet moeilijk. Plaats een Arduino, programmeer die met de bij het basisontwerp bijgevoegde software (of de uitgebreide software van Bruno van Hoek met wat extra elektronica) en plaats een 2,4 GHz module naar keuze. Het basisontwerp bevat een 7 kanalen zender (1 kanaal "slow" functie), een rate- en exponentieel instelling die op alle kanalen tegelijk werkt, en heel interessant voor vintage toestellen een escapement simulatie inclusief een "tikje up" met een druktoets op de zender. De versie van Bruno van Hoek kent individuele nulpunt- en rate instelling. Voor een uitgebreide omschrijving lees de verslagen op het Single Channel forum.

Zoals gezegd, alle benodigde software is op het Single Channel forum te vinden en het programma is verrassend klein. In het programma staan commentaarregels waardoor de werking goed is te begrijpen. Eigen wensen in de software programmeren is hierdoor eenvoudig mogelijk.

In dit item zullen we verslag doen van de ombouw van de zenders. Hoewel het allemaal eenvoudig lijkt, zal de praktijk wel wat weerbarstiger zijn.
Een paar leden van mijn vereniging, de Radio Modelvlieg Vereniging Vlaardingen, zijn lid van de TFA of bezoeken evenementen georganiseerd door de TFA. Met drie clubgenoten hebben we twee maal het Dutch Old Warden bij Zwolle bezocht. We hebben daar radio assisted vintage modelvliegtuigen voor.gebouwd. Die vliegen we met moderne RC-sets.

Op het Dutch Old Warden van september 2019 demonstreerde Bruno van Hoek een zelfgebouwde 2.4 GHz zender die een oude 1 kanaals zender simuleert. Ook zijn ombouw van een oude Microprop zender wekte onze belangstelling. Vintage vliegtuigen behoren te vliegen met vintage zenders!

Zo zijn we op "Phil & Shauns's Single Channel & Vintage R/C page" met het bijbehorende forum terecht gekomen. Zie http://www.singlechannel.co.uk/ Op het forum is een bouwbeschrijving te vinden om een (vintage) zender is om te bouwen naar 2.4 GHz. Bovendien heeft Bruno van Hoek hier een verslag geschreven hoe hij deze beschrijving heeft gebruikt voor de ombouw van zijn Microprop zender en bovendien hoe hij de functionaliteit van het basisontwerp flink heeft uitgebreid.

Op zich lijkt de ombouw niet moeilijk. Plaats een Arduino, programmeer die met de bij het basisontwerp bijgevoegde software (of de uitgebreide software van Bruno van Hoek met wat extra elektronica) en plaats een 2,4 GHz module naar keuze. Het basisontwerp bevat een 7 kanalen zender (1 kanaal "slow" functie), een rate- en exponentieel instelling die op alle kanalen tegelijk werkt, en heel interessant voor vintage toestellen een escapement simulatie inclusief een "tikje up" met een druktoets op de zender. De versie van Bruno van Hoek kent individuele nulpunt- en rate instelling. Voor een uitgebreide omschrijving lees de verslagen op het Single Channel forum.

Zoals gezegd, alle benodigde software is op het Single Channel forum te vinden en het programma is verrassend klein. In het programma staan commentaarregels waardoor de werking goed is te begrijpen. Eigen wensen in de software programmeren is hierdoor eenvoudig mogelijk.

In dit item zullen we verslag doen van de ombouw van de zenders. Hoewel het allemaal eenvoudig lijkt, zal de praktijk wel wat weerbarstiger zijn.

Is ombouwen nog steeds mogelijk? Want het lijkt dat alle 2,4ghz modules door EU te verboden te gebruiken zijn (frsyky XHT en de Lemon modules )

Gebruik voor de omgebouwde zender een Jeti zendmodule. Die is normaal verkrijgbaar en is CE gecertificeerd. Hoe dat met andere merken zit, weet ik niet. In het verleden werd er door producenten uit het Verre Oosten nog wel eens creatief met deze certificering omgesprongen.

Gebruik de Jeti TU2 in combinatie met een Arduino die de benodigde pulstrein genereert. Als de zender een aansluiting heeft waar de pulstrein uit komt, dan moet het werken. Een andere optie is alle elektronica uit de zender verwijderen en een Arduino printje plaatsen. Over deze optie is in dit item al veel informatie te vinden. De zenders die in mijn omgeving zo onder handen zijn genomen, werken allemaal probleemloos. Een arduino bordje of iets vergelijkbaars en de eenmalig te gebruiken programmer zal je rond de 12 euro kosten.

Aan het gebruik van Jeti componenten zit wel een nadeel. De prijs is hoger dan die van spullen uit het Verre Oosten.

Passen zal wel loslopen, het gaat er om of je een CPPM pulstrein met 8 kanalen aanbiedt.
Futaba modules zijn, wat dat betreft, niet bepaald 'what you offer me, I'll transmit' types...;)
Zo niet, dan zit je toch vast aan een Arduino encoder.

Kun je iets met deze informatie/afbeelding in het één na laatste bericht of daar waar in het bericht naar verwezen wordt?:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-mars-rex-fmm-naar-2-4ghz-stand-van-zaken.267089/page-2
Helemaaal over het hoofd gezien..:frustie:
Dit ziet er wel OK uit. bruin = gnd. rood = + voeding oranje = CPPM puls.
screen-shot-2019-09-29-at-13-48-07-png.335503

Klopt heb ik ook via Phil Green deze aansluitingen, Alleen relkening houden met de voltage want frysky heeft een mini voltage van 6 volt nodig om te werken batterijen in de robbe zij 4,8 vol dus het wordt een Jeti module dat ik in gaan bouwen

Klopt heb ik ook via Phil Green deze aansluitingen, Alleen relkening houden met de voltage want frysky heeft een mini voltage van 6 volt nodig om te werken batterijen in de robbe zij 4,8 vol dus het wordt een Jeti module dat ik in gaan bouwen

Er zitten toch twee accu's in de Robbe Mars.
Elk 4.8V, in serie 9.6V.

Anders een nieuw 6 cellen accu maken.

Oh nee dat gaat niet werken als je alleen een 2.4 module inbouwt. (Dacht dat je een Phil Green hack in ging bouwen)

Laatst bewerkt:
Back