Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Als het er authentiek uit moet zien zou je kunnen kijken of een futaba 35 mHz moduul uit een FF8 er in past, zonder het doosje kan dat wellicht passen, dan blijft de antenne, als je daar een 2.4 van maakt val je meteen door de mand.

Niet als je de antenne van de 2.4 moduul aan de binnenkant van de plastic zenderkast bevenstigt zoals Bruno beschrijft. De originele 27 mc antenne doe je dan puur voor de lol alleen in en uitschuiven en heeft geen functie meer. Je kunt er natuurlijk altijd nog een wimpel aanvast maken dan weet je of je bootje wel of niet naar de wallekant terugdrijft als de motor uitvalt.

Dat kan maar ik weet niet wat je dan aan bereik hebt. Met en Seeed Studio C3 boardje met antenne (zwarte vlakje van 2x4cm) heb ik 70m gemeten met een foutloze transmissie. Ik heb daarvoor zelf wat in Arduino gebroddeld, ik meet elke 15ms de stand van de sticks, schaal dat naar een getal van 1000-2000 en stuur dat met een pincode als 3 getallen naar de ontvanger. (met ESP NOW) De ontvanger leest de getallen alleen als de pincode overeenkomt en stuurt de servo's aan in us op basis van het ontvangen getal. Als er geen nieuw bericht meer binnen komt op 1 sec na het laatste correcte bericht dan gaan de servo outputs naar failsafe. Dit voorkomt dat je bootje aan de horizon verdwijnt.

Boardje past altijd, ontvanger is hetzelfde boardje maar dan andere pinnetjes gebruikt. 20250816_183710.jpg

Nog geen praktijktest gedaan, eerste test zal een zeilbootje zijn, daarna een HLG.

In mijn replica Futaba éénknopszender paste een Frsky 2.4 moduul zelfs met standaard 2.4 zendantenne in de kast. Reikwijdte problemen nog niet ontdekt, zelfs niet met de allergoedkoopste PPM mini ontvangers met D8 protocol en slechts 1 ontvangerdraad. Misschien geluk gehad maar als je een 2.4 zendantenne sloopt vind je ook niet veel meer dan een stukje messing en plus minus 30 mm verwijderd aan het eind van de coax kabel.
Leuk systeem trouwens wat je hebt bedacht om perfecte transmissie te garanderen, maar slechts 70 meter foutloze transmissie is wel mager lijkt me.

Back