Ogar, monster in de lucht...of...

001.jpg
 
Ik heb hem nog aan het elastiek gehad... 2x maar:(
De mijne moet iedere keer aan het elastiek, want die "bodenstart".... Tsja... dat valt dus wel wat tegen, tenzij je werkelijk een biljartlaken als piste hebt...
 
Tja, 'dikke vleugels' zeker ? ;)
Nee hoor... gewoon ongeveer 1/3e van het vermogen wat jij hebt, en een grassoort op het veld die redelijk wat rolweerstand geeft. Ons veld is mooi, ligt er uitstekend bij, maar wij hebben geen golfbaan-gras van 1,5 cm lengte.....
 
Ik heb max 650 watt de elektromotor in. Rendement motor is ongeveer 75 %, dus uit ongeveer 500 watt beschikbaar voor de propeller. Dat is toch geen factor 3 met jou brandstof motor?
Hoe dan ook, we gaan het meemaken a.s dinsdag!
 
Ik heb max 650 watt de elektromotor in. Rendement motor is ongeveer 75 %, dus uit ongeveer 500 watt beschikbaar voor de propeller.
Oh, joh... dan zit ik er helemaal naast qua geheugen... Ik meende ergens gelezen te hebben dat jij bijna 1200 watt ter beschikking had, en daar komt die factor 3 vandaan.

Mijn gebakje doet volgens Pé Reivers 395 Watt met ongeveer 1,9 kilo stuwkracht. En dat wilde tijdens de maiden van geen kanten rollen.
Daarna heb ik dat verder eigenlijk ook nooit meer geprobeerd.
 
Ondertussen.... De Donderdag komt met rappe schreden naderbij, dat we maar liefst 10,5 meter aan Ogar op het veld van Roden bij elkaar gaan verzamelen.

Het MOET mogelijk zijn, om ze alledrie tegelijk in de lucht te krijgen... En met wat geluk krijgen we ze dan ook nog alledrie tegelijk op de foto...
 
Ze hebben alledrie gevlogen, zei het helaas niet alledrie tegelijk. Maar één flyby in tamelijk strakke formatie met twee Ogars is in elk geval gelukt.

Het was erg grappig om te constateren, dat de brandstofaangedreven Ogar NIET de luidruchtigste was, maar vliegen deden ze alledrie erg goed.
Beide electroversies waren probleemloos in staat op eigen kracht van de grond te komen, maar helaas, mijn oude brandstofdame vertikte dat, ook nadat de touristen allemaal al weer naar huis waren.

Het was, linksom of rechtsom, een superleuke en gezellige dag, met een heerlijk stukkie gebak, en een korte toespraak van Peter over "hoe het allemaal begon, lang, lang geleden met een jochie van 15, een krantenwijk en een héééle grote doos"...

En hebben we mogen aanschouwen hoe Peter na 35 jaar wachten, voor het eerst zijn rondjes draaide met zijn eigen originele Ogar...
 
IMG-20210903-WA0019.jpg
Hallo, nou het was gister een leuke en spannende dag, perfect weer en een mooie grasmat.
Er stonden 3 verschillende Ogars naast elkaar, de Romp was het enige wat overeen kwam, 2 dikke profielen en een zweefprofiel. Elektro of met benzinemotor, pullpull of rechtstreekse aansturing in de staart. Bij dit model zijn 2 echt zwakke punten te noemen, de staart verbinding, veel chrashes in het verleden hierdoor en het "wiel". Wij alle 3 hebben hem al 5 cm naar voren geplaatst zodat het naar voren happen met de neus bij de start niet voorkwam. Bij mij (geen vering) en bij Maarten is na een landing het wiel door de grondplaat/los gekomen heen gegaan dus dit moet beter.. start is voor mij nog trikkie, vliegen bij voldoende snelheid goed te doen, en de landing moet je goed voorbereiden. Hieronder nog wat fotos.
 

Bijlagen

  • IMG-20210903-WA0018.jpg
    IMG-20210903-WA0018.jpg
    217,1 KB · Weergaven: 137
  • IMG-20210903-WA0020.jpg
    IMG-20210903-WA0020.jpg
    580,8 KB · Weergaven: 149
  • IMG-20210903-WA0015.jpg
    IMG-20210903-WA0015.jpg
    682,7 KB · Weergaven: 143
  • IMG-20210903-WA0014.jpg
    IMG-20210903-WA0014.jpg
    158,2 KB · Weergaven: 145
  • IMG-20210903-WA0022.jpg
    IMG-20210903-WA0022.jpg
    461,4 KB · Weergaven: 147
Ondertussen ben ik hier een "duurtestje" aan het doen, naar aanleiding van wat babbelen gisteren met Maarten, over de te behalen vliegtijden...
Tank vol, en motor gestart en op toerental van minimum horizontale vlucht gezet... (zo rond de 5700 toeren, wat in de lucht ongeveer 5800 toeren op zou leveren, schat ik)
Dat is nu al precies 2 uur geleden, en hij draait nog steeds...
Ondertussen heb ik het low battery alarm van de zender al terug moeten schroeven van 7,2 naar 6,8 volt en het lijkt er op dat de zender me gaat dwingen de test af te breken.... :frustie::mad:o_O
Ik durf wel tot 6,6 volt te gaan bij een laagbelaste LiPo, maar vvanaf de 7 volt merk ik duidelijk dat de spanning versneld zakt, dus bij 6,6 stop ik, en dan is de test mislukt.

Wat ik in die tijd wel merk, is dat hij hééééél langzaam steeds heter gaat lopen (vermoedelijk toch een héél klein beetje mengselsterkte verandering)
 
Nee.... dit was gewoon bij mij thuis in de garage... Ga geen 2 uur non-stop vliegen, kom nou? Ik heb het met mijn Charter wvel eens 55 minuten volgehouden, maar toen was ik het ook méér dan zat...

Maar het laat zien dat mijn ouwe poolse taart toch wel een aanzienlijk "wytrwałość" heeft...

Ben bij 2 uur en 7 minuten gestopt, omdat de zenderaccu in elkaar kegelde, en bij 3,3 volt per cel voor een LiPo vind ik het gezegend... Dan maar niet...
 
Dit klinkt als dat je een heel klein beetje down moet bij-mixen op je hoogte roer.
dan kan per kist anders zijn. Waaraan dat ligt ... ? positie van de remklep (meer voor of meer achter), profiel, stabilo en lengte van de staartboom, ...Ik weet het niet. Ik heb zowel kisten gehad die up als down nodig hadden.
Nee hoor. Gewoon een beetje down mixen van remklep naar hoogteroer.

Zit het hele draadje nog eens door te lezen, en wat ik vorig jaar observeerde, of dacht te observeren, is natuurlijk enigszins ondergesneeuwd door de meerdere kleinere en grotere "tweaks" die er aan de Ogar gedaan zijn.

Uiteindelijk blijkt het zo te zitten: Draai de kleppen uit, en aanvankelijk gebeurt er weinig direct zichtbaars, anders dan een heel lichte toename van de daalsnelheid door het verkleinen van de lift.
Na een paar seconden uit zich die vergrootte daling in een licht duiken van de neus (daling bij horizontale rompstand levert een beetje lift onder het stabilo op), en een heel geleidelijke maar toch wel forse snelheidstoename.
Draai je dan de kleppen weer in, dan "veert' door het overschot aan snelheid de neus omhoog. Dat maakt landen tricky want je komt met een noodgang binnen en je moet die kleppen indraaien anders krijg je hem niet zacht aan de grond. Lukt niet, is mechanisch onmogelijk, daarover later meer. Die kleppen moeten dus ingedraaid en je zit gelijk weer twee meter hoger dan waar je wilde zitten.

Opgelost door een haartje UP mee te mixen, met 2~3 seconden vertraging, bij het uitdraaien van de kleppen, en zonder vertragen terug bij het indraaien.
Dit voorkomt de duik, houdt de vliegsnelheid constant, en daarmee is het "opveren" bij het naar binnen draaien van de kleppen ook verleden tijd, want dat snelheidsoverschot is ge-elimineerd.
Gevolg, geen extra focus nodig op snelheid of hoogteroer, daalsnelheid/glijhoek in approach regelen met kleppen, en verder geen gezeur.

Die kleppen MOETEN ingedraaid bij de landing, anders krijg ik hem niet zachtjes aan de grond. Heb ik me de hersens over gebroken, maar dat zit zo: met kleppen uit, heb je minder lift, en moet je de kist verder achterover trekken bij het uitflaren. Dan raakt de staart als eerste de grond, stuitert op, en de daardoor veroorzaakte lage neusstand "ramt" de kist aan de grond. Met kleppen uit=hard grondcontact, met kleppen in kun je uitflaren en vleit de dame zich al vliegend boterzacht aan de grond.
 
Back
Top