Maandag een verloren dag (prachtig weer maar familie-zaken) dus wat reeds lang uitstaand klein werk gedaan aan de Ogar.
Richtingsroer was naast zo krom als een hoepel, ook bespannen met Solarfilm, en dat blijft uit zichzelf al niet strak staan, maar kan ook nog eens niet echt tegen olie en benzine dampen en verliest dan alle spankracht. En bij mijn Ogar, hangt dat roer vol in die dampen en nevel.
Dat is zo'n typisch ergernispuntje wat nooit belangrijk genoeg lijkt om er echt wat aan te gaan doen (ben je gek? Dan issie wel 3 uur niet vliegklaar en je weet nooit wanneer het mooi weer is...
)
Dus kaal getrokken, alle restanten folie er afgeschuurd, een paar diagonaal balkjes tussen de ribben gezet om er wat meer sterkte en verband in te krijgen, recht gestoomd, en met Oracover bespannen. Goed gelukt, weer kaarsrecht en strak. Helaas geen foto's van, maar duidelijk een ergernispuntje minder.
Blij mee.
Voorts, hoewel absoluut onbenullig gezien de snoerenspaghetti in de cockpit, toch maar het instrumentenpaneeltje eindelijk eens op zijn plek geplakt. Niet wereldschokkend, maar toch een klein verbeteringetje.
En tot slot, een technisch klusje wat ook al een aardig tijdje op de plank lag: ook dit model is nu voorzien van de automatische mengselverstelling.
Van het voorjaar wil ik de romp kaal strippen en van een nieuw strak laklaagje voorzien, en dan doe ik het nog wel een keertje netjes, maar dat postzegeltje aan het eind van het blauwe snoertje is een druk/temperatuurvoelertje, wat samen met een printje van hmeijdam er voor zorgdraagt dat de in de zender ingeprogrammeerde brandstoftoevoer aangepast wordt aan de buitentemperatuur en de luchtdruk (en dus ook aan de vlieghoogte).
Richtingsroer was naast zo krom als een hoepel, ook bespannen met Solarfilm, en dat blijft uit zichzelf al niet strak staan, maar kan ook nog eens niet echt tegen olie en benzine dampen en verliest dan alle spankracht. En bij mijn Ogar, hangt dat roer vol in die dampen en nevel.
Dat is zo'n typisch ergernispuntje wat nooit belangrijk genoeg lijkt om er echt wat aan te gaan doen (ben je gek? Dan issie wel 3 uur niet vliegklaar en je weet nooit wanneer het mooi weer is...


Dus kaal getrokken, alle restanten folie er afgeschuurd, een paar diagonaal balkjes tussen de ribben gezet om er wat meer sterkte en verband in te krijgen, recht gestoomd, en met Oracover bespannen. Goed gelukt, weer kaarsrecht en strak. Helaas geen foto's van, maar duidelijk een ergernispuntje minder.
Blij mee.
Voorts, hoewel absoluut onbenullig gezien de snoerenspaghetti in de cockpit, toch maar het instrumentenpaneeltje eindelijk eens op zijn plek geplakt. Niet wereldschokkend, maar toch een klein verbeteringetje.
En tot slot, een technisch klusje wat ook al een aardig tijdje op de plank lag: ook dit model is nu voorzien van de automatische mengselverstelling.
Van het voorjaar wil ik de romp kaal strippen en van een nieuw strak laklaagje voorzien, en dan doe ik het nog wel een keertje netjes, maar dat postzegeltje aan het eind van het blauwe snoertje is een druk/temperatuurvoelertje, wat samen met een printje van hmeijdam er voor zorgdraagt dat de in de zender ingeprogrammeerde brandstoftoevoer aangepast wordt aan de buitentemperatuur en de luchtdruk (en dus ook aan de vlieghoogte).