Ogar, monster in de lucht...of...

Vind ik ook altijd een heel beladen uitspraak.


Ik denk dat "pas écht geleerd" gewoon vervangen moet worden voor "min of meer overnieuw geleerd". Het een is anders als het andere. Niet "beter" of "slechter".
En ook dit ga ik gerust enigszins onder de knie krijgen. Ik zal nooit een topper worden, maar dat heb ik ook niet voor ogen.

Daar heb je gelijk in ik drukte me verkeerd uit.
Ik was ook zeker geen toppiloot
 
Als je dat nieuwe toestel kan invliegen en afstellen zonder brokken te maken dan ben je ervaren test piloot

Als je dat niet kan dan zou je een hele goede bouwer moeten zijn...

Ik ga morgen naar een club waar de grote Ogar van Schulz vliegt.
Hopelijk is het weer een beetje redelijk want het begint hier nu lekker te waaien en donker te worden.
Ik zou bijna naar de helling gaan want er staat een strak windje, maar zal je altijd zien, wordt ik door de bliksem geraakt en komt er geen nieuwe Ogar romp.
Volgende week is het koeler, dan ga ik weer schuren en verder afwerken.

GJ
 
Ik ga morgen naar een club waar de grote Ogar van Schulz vliegt.
Is dat een groter formaat?
Ik vind het een lekker eigenwijs model.
Lijkt me best leuk om met een cc of 40 boxer mee rond te vliegen.
Al ben je dat misschien weer snel zat.
 
Ja, 540cm
Kale romp was een paar jaar geleden 1250 euro, en dan de rest nog.
Oempfh!

Maar WÉL een heel goeie kandidaat voor die prachtige Boxer die ik nog heb liggen...

Maar ik weet werkelijk niet of ik dat geld er voor over heb, en het vervoer is nu al een probleem, laat staan met dat ding...
 
Ik heb destijds de totaalprijs gekregen, 4500 euro.
En dan heeft ie gewoon beplankte vleugels.
Voor 3500 Euro heb ik toen maar een ETA 1:4 van Erich Schatz besteld, die was wel vol gfk en goedkoper.

GJ
 
De vervangings ribben zijn in blok gemaakt en al op hun plek in de vleugel gezet.
Volgende stap is het plaatsen van de webbing dan is het weer tijd om wat te schuren en dan gaat de bovenste beplanking erop.
Op dat punt ga ik eerst de andere vleugel, welke nagenoeg heel is, opensnijden om te kijken wat voor een hevel er aan die kant gebruikt is voor het omlenken naar het rolroer. In de gebroken helft zat namelijk een haakse Servo hevel terwijl de tekening een hevel van ongeveer 70 graden aangeeft, handig als dit in beide vleugel delen hetzelfde zou zijn :koud:

Hallo Huibert (René;)), ziet er weer mooi uit, leuk dat je ons op de hoogte houd van de ontwikkelingen... stonden die ribben op de tekening..?

Gr.Peter
 
Nee helaas niet. Met veel frobelen heb ik de dichtstbij zijnde eerste en laatste rib gecopieerd. Deze zijn daarna overgezet op triplex en hiertussen zijn toen de benodigde balsa ribben gemaakt. De foto's van die triplex en daaruit gemaakte balsa ribben staan in post 152
 
Gisteren waaide het te hard, dat vinden Duitsers al snel maar vandaag de grote Ogar zien vliegen.
1 voordeel, hij past niet in mijn auto dus hoef ik er ook niet aan te denken om hem te kopen.
Volgens de eigenaar is hij 16 kilo.
Er staat een 26cc MVVS op met een e-starter.
Hij stijgt vanaf gras binnen een meter of 30 op, en stijgt ook onder een flinke hoek.
Op hoogte zette hij de motor uit en het ding pakt gewoon thermiek, hij steeg volgens de vario in no time van 150 naar 200 meter.
Profiel is een HQ, hij heeft hem gekocht met een Eppler 203 vleugelpaar en naderhand een HQ set laten bouwen omdat de Eppler te snel vloog in zijn beleving.
Vleugelpaar is ook door Schulz modellbau gemaakt en niet zoals ik dacht van schuim/abachi maar van schuim/berkentriplex 0,8mm.
De vleugel heeft ie laten spuiten bij de autospuiter en alles ziet er geweldig uit (foto's volgen).
De cabine sluit echt mooi aan aan de voorkant, mooier dan bij de Robbe en dat wil ik ook zo maken.
De remkleppen of beter Störklappen zitten onder en bovenop de vleugel en werken enorm, het ding zakt echt zichtbaar en land als een eitje op het geveerde landinggestel.
Bij het helpen afbreken van het model schrok ik van de dikte van de vleugelbuis, iets van 4-5 cm rond en iets van een meter lang.
De vleugels zijn ook zwaar, ik gok iets van 3 kilo per stuk.
Ik ben helaas vergeten te kijken wat er nou voor prop op zat, niet aan gedacht.
Maar al met al vliegt deze Ogar erg goed en ik heb ideetjes opgedaan voor de verbouwing van de Robbe.

GJ
 
Net even een whatsappje gestuurd om te vragen wat de propmaat is.
15x11.
En een trekhaak op een Alfa?
Neeeeee.. en voor het geld dat dat kost kan je een leuk modelvliegtuig kopen.
In Duitsland moet alles TUV gekeurd zijn en ook op het kentekenbewijs ingeschreven worden, hier kost een trekhaak al gauw 800 euro.
Ik heb hem laten chiptunen, mag officieel ook niet maar dat kunnen ze niet zien mits ze hem op een rollenbank zetten.

GJ
 
De remkleppen of beter Störklappen zitten onder en bovenop de vleugel en werken enorm, het ding zakt echt zichtbaar en land als een eitje op het geveerde landinggestel.
Dat zag ik ook op de video's die ik van dat ding gezien heb.
Met dergelijke sink-rates heeft het inderdaad zin om met die kleppen te spelen, want je ziet dan echt wat er gebeurt.
En een trekhaak op een Alfa?
Ook al waren het maar een 33 16klepper en een 146, maar mijn Alfa's hadden toch echt een trekhaak... Mijn heli's transporteren vond ik toch nét even iets belangrijker...
 
Terug bij de vleugel rep. zoals eerder gemeld zat er als omlenk hevel een haakse servo hevel in de gebroken vleugel. Op de tekening stond een ietsje ander model ;) hierom de goede vleugelhelft open gesneden om te gluren wat er daar gebruikt was, slecht te zien op de foto maar net genoeg.
Hierop dus besloten om een nieuwe hevel te maken, hiervoor is een stukje printplaat gebruikt. Hierop een kopietje van de originele hevel geplakt en dit uitgezaagd bij het scharnierpunt dubbel stukje printplaat er tegenaan gelijmd en daar dan weer een stukje buis als lager in geplaatst.
En dan krijg je dit
 
Dat lijkt mij in ieder geval een stuk beter werken.
Ik weet van de mijne, dat de kist van een forse hoeveelheid mechanisch differentiaal tussen de rolroeren, en dat dit middels dit soort hevels "ingebouwd" is.
Een haaks heveltje in een vleugel en een differentiaal-hevel in de andere, lijkt mij hele rare eigenschappen opleveren...
 
Goedemorgen, huibert, je maakt er iets goeds van.. :Dvolgens mij heb ik in de doos onderdelen die hevel gezien.. waarom die oranje erin is gezet..? Er heeft zich nog een Ogar bezitter gemeld, heeft hem nog in de doos.. hoop dat hij deze ,orginele versie, gaat bouwen... het wordt druk volgens jaar.
 
Back
Top