Het gaat mij om een prachtig vliegbeeld, en een leuk geluidje, en een prettig vliegende kist. Meer niet... Veilig in de lucht te krijgen, en veilig weer aan de grond. Heel weer terug in de kofferbak. Thuis weer laden, klaar voor de volgende mooie avond.
En daar gaat het uiteindelijk om @brutus. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en waar het om gaat is dat je zonder te veel na te denken de remkleppen gebruikt en de kist gecontroleerd laat dalen in de landing, de rest is een kwestie van ervaring op doen hoe en wanneer de remkleppen te gebruiken.
Je hoogteroer zet je toch ook niet op een schuif?
Dit kan je inderdaad niet met elkaar vergelijken want niet elke kist reageert hetzelfde als de remkleppen worden gebruikt. Zo daalde mijn DG100 van Robbe heel vriendelijk als ik de remkleppen gebruikte en ik zou die best wel op een schuif durven te zetten. Mijn Mini Nimbus daarin tegen daalt echt als een baksteen als ik vol kleppen geef en dan wil je echt geen schuif voor gebruiken omdat je ze veel preciezer moet gebruiken.
Anders dan met een motorzwever, met een standaard zwever zal je de hoogte die je verliest tijdens de landing niet meer terug kunnen winnen of als je te hoog uitkomt een doorstart kunnen maken. Daarom zijn ze vaak kritischer als het gaat om een goede werking van de remkleppen.