Ja, maar kennelijk heeft het up koppel van de verstoorders een (nagenoeg) even groot effect, want je ziet de stand niet veranderen.
Een hoogteverschil van 10 a 15 meter over een afstand van minstens 200 meter, is maar een paar graden, dat zie je met het blote oog nauwelijks als het geleidelijk gaat.
Maar eigenlijk, want het is allemaal een beetje lood om oud ijzer, gebeurt er van alles, maar van ieder ding maar een heel klein beetje.
Er valt wat lift weg, waardoor (zolang de snelheid gelijk blijft) de invalshoek MOET vergroten want lift MOET gelijk blijven aan gewicht voor een eenparige beweging.
DUS komt er een verticale component in de baan. De invalshoek is door die verticale component wat toegenomen.
Ik WEET dat het zo is, want de lift is verminderd, maar ik zie het niet, niet onmiddelijk in ieder geval.
Uiteraard is er een marginaal klein beetje extra luchtweerstand, maar dat is mischien een tiende Newton of zo, op een gewicht van 5,5 kilo geeft dat een niet met het oog waarneembare decelleratie. Hij is er wel, ik WEET dat hij er is omdat hij er MOET zijn, maar ik zie hem niet.
Het stabilo is het met die toenemende invalshoek oneens want die probeert de invalshoek t.o.v. lucht constant te houden, dus die drukt heel langzaam de kist iets voorover. Want die verticale component in de snelheid die op de hoofdvleugel erbij komt, komt er op het stabilo OOK bij.
Ik WEET dat dat zo is, maar ik zie het niet.
Door die hele kleine kanteling voorover wordt een klein beetje lift omgezet in voorwaartse kracht, snelheid neemt wat toe (of beter: decelleratie wordt tot staan gebracht, en mischien versnelt de kist zelfs wel tot een haartje boven de oorspronkelijke snelheid, zie ook de opmerking helemaal onderaan). Er ontstaat in principe een nieuw evenwicht tussen horizontale snelheid, verticale snelheid, en de balans tussen zwaartepunt (voorover kantelend koppel) en stabilo (achterover kantelend koppel).
Het enige wat ik zie, is dat het evenwicht wat er was, nog steeds bestaat, want de kist doet geen rare dingen, en ik WEET dat dat evenwicht anders moet zijn, maar ik zie het op het oog niet.
Veel ingewikkelder wordt het ook niet. Het heeft eigenlijk weinig zin om dat allemaal helemaal dood te gaan redeneren, de kern van mijn opmerkingen vanaf het begin was niet om er achter te komen hoe remkleppen, flaps, verstoorders nu precies werken (want bij benadering weet ik dat vrij redelijk), maar gewoon de observatie,
dat ik het effect er van niet onmiddelijk visueel waar kon nemen.
want je ziet de stand niet veranderen.
Dit soort dingen moet je dus voorzichtig mee zijn, want dat is geen lab-waarneming met meetapparatuur. Dat ik het niet zie, wil gezien de omstandigheden niet zeggen dat die stand ook daadwerkelijk onveranderd blijft.
Als er een variometer in die kist had gezeten, ben ik er vrij zeker van dat dáárop het effect van de kleppen onmiddelijk zichtbaar zou zijn geweest, beetje afhankelijk van de kwaliteit van het meetsignaal. Met een lab-quality inclinometer zou de neusstand verandering ongetwijfeld ook onmiddelijk zichtbaar geweest zijn.
Een remklep verlaagt de snelheid niet, meestal juist het tegendeel.
Het zal mijn licht autistische inslag zijn, maar ik heb altijd hele grote moeite met dit soort uitspraken, want een remklep remt.
Hij doet niks anders dan dat. Remmen en lift verstoren.
Ik geloof best dat dat een volgorde van gebeurtenissen in gang zet die uiteindelijk leid tot een hogere snelheid, maar het is niet de remklep die de snelheid verhoogt, het is dat er op volgend mechanisme wat dat doet. Het effect is daarom nog wel hetzelfde, maar de uitspraak "verstoorders verhogen de snelheid" is technisch gewoon onjuist.
Dat is net zo'n soort uitspraak als "met gas regel je stijgen/dalen, en met hoogteroer regel je je snelheid". Heel leuk en aardig, en in de praktijk een hele goede ezelsbrug om de juiste handelingen te verrichten, maar de werkelijkheid is toch echt, dat je door gas te geven sneller gaat, en dat de klim veroorzaakt word door die extra snelheid.
En het is toch echt zo dat je met je hoogteroer omhoog stuurt en dat je door die resulterende klim (ALS je geen gas bij geeft) snelheid verliest.
M.a.w, het is voor je veiligheid veel beter om gas te geven als je omhoog wilt, en die stick naar voren te duwen als je te langzaam gaat, maar technisch gezien is gas toch echt snelheid, en stick toch echt hoogte.