Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
ik heb de heli al beter naar voren maar het irriteert me vreselijk dat naar voren gewoon volledig naar rechts wordt getrokken... al helemaal in advanced mode. ik overweeg dus om de dubbele uitgerekte o links te kopen. maar waarom heb ik daar precies een main shaft voor nodig? en welke linkjes precies? zou iemand mij die willen aanwijzen? bij rckix als het ff kan? zou het echt top vinden als mijn solo pro dan alsnog wilt zoals ik mij had ingebeeld :)

dank, en ik hoop ooit zelf ook zulke goede bijdragen te leveren. :)

ik heb de heli al beter naar voren maar het irriteert me vreselijk dat naar voren gewoon volledig naar rechts wordt getrokken... al helemaal in advanced mode. ik overweeg dus om de dubbele uitgerekte o links te kopen. maar waarom heb ik daar precies een main shaft voor nodig? en welke linkjes precies? zou iemand mij die willen aanwijzen? bij rckix als het ff kan? zou het echt top vinden als mijn solo pro dan alsnog wilt zoals ik mij had ingebeeld :)

dank, en ik hoop ooit zelf ook zulke goede bijdragen te leveren. :)

Dat naar rechts trekken bij naar voren geven is echt een effect van de kop die er nu op je heli zit. Bij de main shaft van de oude versie Solo Pro, die de banaanvormige linkjes gebruikt, zitten de pinnen waar de linkjes tegenaan lopen op een andere plek. Daardoor passen de o links net niet helemaal, en gaat het geheel stroef lopen. RcKix verkoopt op het moment alleen maar de V-versie van de Solo Pro, en voor zover ik weet hebben ze dan ook alleen de onderdelen voor die versie op voorraad. íBij twijfel, gewoon even een mailtje sturen naar ze. Je krijgt gegarandeerd snel antwoord.

Op deze pagina staan trouwens o.a. de Main Shaft en de Linkage Set: Solo Pro

bedankt ;) ik zal eventjes informeren. op die pagina had ik ze al gezien en als ik naar het plaatje kijk hebben ze wel die 'o' linkjes. alk ik het goed begrijp ben ik op zoek naar de onderdelen voor de v2? mijn heli was trouwens wel net bij een nieuwe levering die ze bij rckix binnenkregen... waren uitverkocht maar waren echt net op tijd weer binnen ofzo :P

groet

Een beetje vreemd je koopt een versie II.
Maar de onderdelen voor de kop zijn voor een versie V2.
Als je dan een kapot banaan linkje hebt moet je dus de hele kop aanpassen.
Want de O linkjes passen dus niet goed.
Het is dat jij het zegt anders gaat het dus niet goed, dit klopt toch niet.
Ton

de I en II zijn de oude serie de V1 en V2 zijn de nieuwe (V-) serie, het cijfer één en twee staat alleen maar voor de gele en rode kleur.

I en II gebruiken banaan-linkjes en iets andere (oudere) kop

V1 en V2 gebruiken uitgerekte O linkjes en de kop is een beetje anders (nieuwer), deze serie reageert beter.

maar wat jij bedoelt dat ie ook naar rechts gaat als je vol gas voorruit geeft, ligt dat niet aan de zender? ik dacht dat de oudere zenders dat erin hadden gemixt, ik had alleszins ergens zoiets gelezen.

Een beetje vreemd je koopt een versie II.
Maar de onderdelen voor de kop zijn voor een versie V2.
Als je dan een kapot banaan linkje hebt moet je dus de hele kop aanpassen.
Want de O linkjes passen dus niet goed.
Het is dat jij het zegt anders gaat het dus niet goed, dit klopt toch niet.
Ton

Die I en II zijn uit de oude voorraad, en er duikt hier en daar nog wel eens een partijtje op. Maar de meeste hobbyzaken hebben tegenwoordig alleen nog maar onderdelen voor de V1 en V2. Dus inderdaad, als een banaan linkje kapot gaat, zul je de Main Shaft (althans in principe alleen het plastic deel waar de bladen op zitten) moeten vervangen. Dat is op zich al een reden om de kop om te bouwen naar de V-serie, maar het is ook nog eens een verbetering in besturing. Gelukkig zal de opvolger van de Solo Pro dezelfde linkjes gebruiken, dus hoef je niet in de toekomst weer een andere kop erop te zetten.

@RipD: 1 bepaalde ontvanger (dus niet de zender) voor de Solo Pro, de RX-04, had een ingebouwde mix die wat rolroer links meestuurt als je vol naar voren geeft. Misschien dat ze daarmee hoopten het schuin naar rechts schuiven bij stick naar voren een beetje op te heffen, maar in de praktijk werkte dat niet. Toen kwamen ze met de kop van de V-serie Solo Pro, die dat schuin wegschuiven niet heeft, en is de mix er weer uit gehaald, in de RX-06 ontvanger.

Laatst bewerkt:
@RipD: 1 bepaalde ontvanger (dus niet de zender) voor de Solo Pro, de RX-04, had een ingebouwde mix die wat rolroer links meestuurt als je vol naar voren geeft. Misschien dat ze daarmee hoopten het schuin naar rechts schuiven bij stick naar voren een beetje op te heffen, maar in de praktijk werkte dat niet. Toen kwamen ze met de kop van de V-serie Solo Pro, die dat schuin wegschuiven niet heeft, en is de mix er weer uit gehaald, in de RX-06 ontvanger.

ah bedankt voor het duidelijk te maken ik wist dat er zoiets was maar niet meer juist wat.

eigenlijk wel spijtig da de kop dezelfde blijft, als ze deze weer hadden verbeterd had ik die op mijn solo pro kunnen zetten.

vrolijke vlieg groeten

ah bedankt voor het duidelijk te maken ik wist dat er zoiets was maar niet meer juist wat.

eigenlijk wel spijtig da de kop dezelfde blijft, als ze deze weer hadden verbeterd had ik die op mijn solo pro kunnen zetten.

vrolijke vlieg groeten

Xtreme schijnt wel op korte termijn met een betere flybar te komen, en een metalen versie van de V-serie kop met door rubbers gedempte feathering shaft.

Xtreme schijnt wel op korte termijn met een betere flybar te komen, en een metalen versie van de V-serie kop met door rubbers gedempte feathering shaft.

Binnenkort heb ik als het goed is een sample van de flybar in huis, Xtreme stuurt me er eentje op als bedankje voor wat tips die ik had gegeven.

Ik heb trouwens ook de Nanotech 130 batterijen van Hobby King binnen gekregen (eindelijk...)

Er zat geen defecte tussen, dat is al 1 pluspunt. De spanning na laden is goed, wel net een fractie minder dan de Intellect 130. De connectors gaan soms een beetje zwaar vergeleken met andere accu's, maar dat zal bij gebruik wel beter worden. Vliegtijd binnenshuis, totdat 75% throttle nodig is om nog te hoveren, bedroeg bij een eerste meting 6 minuut 41, wat zeker netjes is. De Intellect 130 haalt daarbij namelijk maximaal 6 minuut 30 en dan gaat hij rap naar beneden.

Ik heb ook een eerste testvlucht buiten gedaan, ook die viel niet tegen. Genoeg power, duidelijk beter dan de standaard Turnigy 160, die ook net een paar tiende gram zwaarder is. Daarna even een Intellect 130 gevlogen, om direct te kunnen vergelijken. Daarbij viel me op dat de Intellect toch net wat meer "punch" heeft, en de motor loopt soepeler, iets stiller ook zelfs. Misschien dat de Nanotech een iets minder constante stroom afgeeft en de spanning iets meer minimaal varieert. Maar voor iets meer dan een dollar per stuk blijft de Nanotech wel interessant, tenzij ze net zo kort meegaan als de standaard Turnigy 160. Die geven er na een tiental vluchten of meer snel de brui aan. Wel valt op dat de Nanotechs veel minder warm worden dan de Turnigy, en warmte is een echte lipo-killer, dus de vooruitzichten zijn goed als je daarop afgaat. De standaard Nine Eagles lipo's worden ook vrij warm tijdens een vlucht, en die blazen daarna snel wat op, en zakken vlot terug in prestatie. De Intellects blijven vrij koel, en daar heb ik nog geen uitval bij gezien.

Dus blijft mijn advies, wil je een gegarandeerd goede accu, met constante prestaties, neem de Hyperion of Intellect 130. Daarbij lijkt de Intellect dezelfde prestaties en kwaliteit te bieden als de soms meer dan 2 keer zo hoog geprijsde Hyperion, omdat die nu eenmaal de naam hebben goed te zijn, en Intellect die reputatie nog moet opbouwen.

Nadat mijn Robbe nano arrow missing in action was, heb ik nu een Nine Eagles Pro besteld bij Hobby king (is inmiddels ook binnen). Deze gekoppeld aan mijn Robbe zender in ik kan weer vliegen. Heb nu wel een nieuwe Nine Eagles Pro zender liggen, iemand belangstelling?

Nadat mijn Robbe nano arrow missing in action was, heb ik nu een Nine Eagles Pro besteld bij Hobby king (is inmiddels ook binnen). Deze gekoppeld aan mijn Robbe zender in ik kan weer vliegen. Heb nu wel een nieuwe Nine Eagles Pro zender liggen, iemand belangstelling?

Ik zou hem als reserve houden. Als je een raar probleem hebt, zoals servo's die niet reageren, kun je snel met de andere zender testen of het niet toevallig een stick is die zijn calibratie kwijt is. Heb ik ook een keer gehad, gas bleef altijd op 100% staan, en in mode 1 op 0%. Andere zender geen probleem, dus wat zitten proberen, en toen las ik op RCgroups over dit fenomeen. Tips gevolgd, sticks gecalibreerd, en weer als vanouds.

Ander voordeel van een 2e zender is, mocht je bijvoorbeeld de Hughes SX erbij nemen, de opvolger van de Solo Pro met schaalromp, dan hoef je niet steeds te binden en trims aan te passen als je de ene keer met de schaalheli wil vliegen, en de andere keer met de standaard Solo Pro.

Kleine update, de Hughes SX is niet de officiële naam van de schaalversie van de Solo Pro. Hij gaat Bravo SX heten. In totaal komen er 4 verschillende rompen, althans kleurenschema's. Donkerblauw met witte streep, wit met oranje en zwarte streep, lichtblauw met wit "camo" patroon net als de Bravo III (dus de coax) en een leger versie met camouflage kleuren. Keuze genoeg dus.

Ik heb nu wat meer tijd gehad om de nieuwe batterijen binnen te testen. Ik ben vooral de Intellect 130, Thunder Power 160 en de Nanotech 130 aan het vergelijken, aangezien die batterijen allemaal in de "4 gram klasse" vallen, en de 4.7 gram zwaardere Intellect 160 maakt de heli meteen wat logger.

De Intellect 130 blijft het na meer dan 15 cycles nog steeds vrijwel als nieuw presteren. Bruikbare vliegtijd ligt rond de 5 1/2 minuut, met nog tijd over voor een gecontroleerde landing. Zoals eerder opgemerkt loopt de motor iets stiller en soepeler met deze batterij.

De Thunder Power 160 lijkt ook een goede keuze te zijn. De extra capaciteit betekent een stukje langer vliegen, 7 minuten met daarna een gecontroleerde landing is prima haalbaar. Ze zijn alleen een stuk duurder dan de Intellect en ik heb nog geen idee hoe ze zich houden na een cycle of 20 bijvoorbeeld.

De Nanotech 130 doet het ook prima, zeker gezien zijn lage prijs. Vliegtijd ligt ook ruim boven de 5 minuten, met genoeg power. Motor loopt wat ongelijkmatiger dan met de Intellect of Thunder Power, maar dat merk je alleen bij een directe vergelijking. Ook deze batterij moet zich nog op termijn bewijzen. Voordeel is wel dat deze lekker klem zit in de batterijhouder van de Solo Pro, terwijl je bij de meeste andere batterijen een beetje tape moet gebruiken om de lipo iets dikker te maken. Nadeel is wel weer dat deze accu's bij Hobby King continue in backorder staan, en de enige manier om ze te krijgen is een bestelling plaatsen, zodat je op de "wachtlijst" komt...

Wordt vervolgd als ik meer vluchten met dit drietal heb gemaakt...

ik ben helemaal blij met mn helitje :) hij doet t super. misschien een keer een nieuwe flybar en de rotorkop verandering... had vanochtend wel ineens dat de rechter servo (van voren gezien) vast zat in de positie meest naar beneden. kwam omdat ik de heli al aand had en hem in mn hand had(denk ik) is ie toen de servos anders gezet omdat hij de heli recht wil houden. ben aan het klooien gegaan en ineens deed ie het weer.

ik ben helemaal blij met mn helitje :) hij doet t super. misschien een keer een nieuwe flybar en de rotorkop verandering... had vanochtend wel ineens dat de rechter servo (van voren gezien) vast zat in de positie meest naar beneden. kwam omdat ik de heli al aand had en hem in mn hand had(denk ik) is ie toen de servos anders gezet omdat hij de heli recht wil houden. ben aan het klooien gegaan en ineens deed ie het weer.

Let eens op als je de servo's laat bewegen, of er eentje niet te dicht bij de rand van de servo komt bij volle uitslag. Er moet ongeveer een mm speling met de rand blijven. Soms kun je met trimmen uit de "gevarenzone" blijven, anders is het ook mogelijk om alleen het eindpunt per servo en per richting aan te passen. Je kan het ook negeren, maar soms gebeurt dit ook tijdens de vlucht, en dat is natuurlijk minder handig.

Zo, lang niet gevlogen met de solo pro.

Maar vandaag eindelijk eens in de sporthal echt kunnen vliegen.
Wat vliegt dat toch lekker.
Ben na 2 bochten gelijk maar naar de advanced mode gegaan want dan heb je toch meer controle.

Eén keer een flybar strike gehoord, gelukkig zonder gevolgen en nog steeds niets stuk.

Zeker geen miskoop geweest.

Nu maar eens een mod met het kabeltje doen en wat goedkope li-po 's erbij kopen, dat laden neemt toch wel behoorlijk wat tijd in beslag.

Gr. Geert-Jan

Laatst bewerkt:
Zo, lang niet gevlogen met de solo pro.

Maar vandaag eindelijk eens in de sporthal echt kunnen vliegen.
Wat vliegt dat toch lekker.
Ben na 2 bochten gelijk maar naar de advanced mode gegaan want dan heb je toch meer controle.

Eén keer een blade strike gehoord, gelukkig zonder gevolgen en nog steeds niets stuk.

Zeker geen miskoop geweest.

Nu maar eens een mod met het kabeltje doen en wat goedkope li-po 's erbij kopen, dat laden neemt toch wel behoorlijk wat tijd in beslag.

Gr. Geert-Jan

Lekker als je de ruimte hebt, nietwaar? Buiten met windstil weer is ook heerlijk, beter dan die kleine rondjes in de huiskamer.

Blade strike kan trouwens strikt gesproken niet. De bladen raken niet elkaar, zoals met een coax tussen de onderste en bovenste rotor. Maar de flybar tikt tegen de staartboom, of de canopy. Meestal blijft dat zonder gevolgen, of een paar krasjes op het zwarte "glas" van de cockpitkap. Door "smooth" te sturen met de sticks kun je het 100% voorkomen, ik kan me niet meer herinneren wanneer ik de laatste strike heb gehad. En je kan de flybar aanpassen, of wachten op de Xtreme flybar.

Extra accu's is zeker aan te raden, laden kost tijd, en je moet de akku's ook eerst laten afkoelen. Bovendien leven de standaard akku;s meestal niet zo lang, ze worden vrij heet tijdens de vlucht. Probeer eens een paar Intellect 130 bijvoorbeeld, die zijn goedkoper dan de standaard akku, leven langer, en geven meer vermogen tijdens de vlucht. Zo kun je in een snelle rechter bocht waar je ook hoogte verliest, nog net even wat gas bijgeven, waardoor je op hoogte blijft. Met de standaard battery moet je al snel wat vooruit elevator terug nemen, waardoor de snelheid er ook meteen uit is.

Met een goede lader hoeft dat laden niet lang te duren.
Heb zelf deze:
Power Peak A4 EQ-LCD 230V/12V Robbe 8560 1-8560 - Hobbydirekt Modellbau

Te koop bij de betere hobby speciaalzaak voor < 45 Euro (incl 12V klemmen en 220V adaptor). Kan 1-4S Lipo aan met een max laadamperage van 3000 MaH. Voor meercellige LiPo's met JST/XH aansluiting heb je wel een optioneel balanceboard nodig.

Als ik met de bootjes op stap ga gebruik ik deze 12V stekker om de lader te voeden: Car Cigar Adaptor W/Lead - rchellevoet.nl

Back