Nine Eagles Solo Pro

  • Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Nee, dat is echt geen titanium! Te duur en zwaarder dan aluminium. Het anodiseren van aluminium is moeilijk om ieder bad op dezelfde kleur te krijgen, daarom heb je kleurverschil.

Je kan het geanodiseerde vrij eenvoudig zilverkleurig krijgen, mocht je dat willen. Voor deanodiseren kan je caustic soda gebruiken. ( gootsteenonstopper )


Ik meende me ook te herinneren dat mijn contactpersoon bij Xtreme zei dat de collar (dus die ring) geen titanium was.


Even gevraagd, het is aluminium met titanium kleur, dus ik had het goed onthouden, en serum zat ook goed met zijn antwoord.


@RemcoInc: Ik verwacht wel veel verschil, ten eerste in de vliegtijd omdat je een gram of 3 extra mee moet zeulen. En de hogere headspeed van de rotor die nodig is om alles te liften, zal de flybar meer autoriteit geven, wat ook voor een iets strakkere vliegbeeld moet zorgen. Ik denk dat je van de swash het meeste baat zal hebben, de kop heeft nog niet de nieuwe setup van de V-serie, en is in mijn ogen een achteruitgang wat dat betreft. Hij is wel loepzuiver, wat bij de plastic kop niet altijd het geval is helaas. Van de swash guide verwacht ik geen effect, hooguit dat je heli een paar jaar langer mee kan gaan, als je hem over 10 jaar nog vliegt. De metalen collar is sterker dan de plastic versie, en heeft nut als je veel aan je heli sleutelt, en niet steeds de plastic ring wil vastlijmen omdat hij weer open splijt bij het aandraaien.


Ik krijg binnenkort een nieuwe testversie van de flybar. Het carbon fiber loopt nu langer door in het middenstuk, om voortijdig breken bij een lichte crash te voorkomen. Ik ben benieuwd of hij daardoor echt duurzamer is geworden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net wat foto's gemaakt over het balanceren van een flybar en de staartroto

Erg simpel, de flybar heeft wat inbalans, zorg ervoor dat deze vrij kan bewegen. Kijk naar de hoek. het mag een klein verschil lijken, maar houd er rekening mee dat het scharnierpunt boven het center zit.

In deze foto kan je zien dat de hoek > 90 graden is. Deze moet 90 graden zijn.
Gebruik een vijl om het kunststof te verwijderen. (aan het einde, bij de gewichtjes)

SDC12848.JPG


Een groter probleem is de tailrotor; deze is echt volledig uit balans. Ik heb een .8mm verenstalen staafje gebruikt (Quartel heeft deze voor nog geen halve euro per meter) slijp het op een 15mm lengte en zorg dat de uiteinden recht zijn. gebruik liever een dremel om hem af te slijpen dan een tang.

SDC12850.JPG


plaats dit op een vlakke ondergrond op twee parallelle vlakken

1 kant hangt meteen naar beneden. (in mijn geval was het bij 4 props zo dat hij naar de tegenovergestelde kant hing dan waar de spuitgiet aanhechting zat)

SDC12851.JPG


Ik heb een scherp operatiemesje gebruikt. Bewerk de vleugel uiteinden zelf niet; Je moet het deel wegsnijden dat de vleugel vast houdt. Pas op voor je vingers!!! Gebruik een vijl of schuurpapier als je geen vaste hand hebt.. (mesje schiet makkelijk uit)

SDC12854.JPG


Relatief veel materiaal wat er af moet voordat de boel in balans is.
Na wat liefde en toewijding ziet het er zo uit.

SDC12852.JPG


Op alle 4 props moest ik de rudder ccw afstellen. (heli wilde CW draaien) dit komt omdat de motor minder hard hoeft te werken als de staartrotor in balans is. De onbalans zorgt bij de felle stock gyro setting voor de nodige trillingen. Mijn heli's zijn stiller en vliegen beter.
 
MSR swashplate donor;

Ik vond persoonlijk de heli redelijk instabiel als je hem precies wilde sturen. Ik had de xtreme swashplate kunnen kopen, maar die is relatief zwaar.

Gebruikte onderdelen
-msr swashplate
-solo pro shashplate

Gebruikte gereedschappen;
-body reamer oof boortjes
-seconden lijm
-scherp mes

Gebruik alleen het binnendeel van de MSR swashplate;

SDC12841.JPG


(het MSR lager kan je weg gooien, die heeft dusdanig veel speling. Veel meer dan op een veeltal van mijn solo pro swashplates)

snijd de balletjes van de MSR swashplate af;

http://lh4.ggpht.com/_us-0LYnrz70/TSmi5obg4OI/AAAAAAAACMQ/429oIClXqJc/s800/SDC12842.JPG

De diameter van de nek is ongeveer 7mm.

Nu pak je de SP swashplate (het binnenstuk) en snijd het deel er af dat in het lager zit. Gebruik de reamer om hem op maat te maken voor om de MSR kraag. (hij mag er niet los omheen zitten, strak is beter.)

SDC12844.JPG


Met wat secondenlijm houd je hem goed op zijn plek;

SDC12845.JPG


In mijn geval maken deze mods mijn SP veel stabieler en meer precies te besturen. Het staartschudden op lage snelheid is volledig weg.

Ik heb trouwens alle schroefjes in mijn hoofdas vervangen door 1mm dik carbon staafjes. (flybar is 6mm lang, rotoras is 7mm, lagerbusje is 5mm (in dit lagerbusje heb ik met een 1mm boortje een door-gat in gemaakt, zodat het pinnetje er doorheen kan) en nog een laatste 7mm staafje voor in het hoofdtandwiel. ik gebruik deze staafjes al vanaf het begin en moet de eerste nog verliezen. (ze gaan er strak in/uit)
 
en ik heb twee heli's
1:een eskey lama v4
2:en krijg een nine eagles solo pro
 
Ik heb onmiddelijk men flybar gebalanceerd. Me staart rotor had ik al geballanceerd met een lakkertje. Maar ik heb dit nu nog maals gedaan op jouw manier. Je moet idd zeer veel weg snijden! zoveel dat je haast wel in de vleugel moet snijden!! Daarvoor heb ik toch besloten om buiten het snijden toch nog een stukje lakker te gebruiken. Ik heb een staafje potloodvulling gebruikt als asje. Ging perfect!
 
op het ogenblik weigerd regelmatig de hoofdrotor.
Hij valt uit.
Als ik tegen het stekkertje druk werkt het weer even totdat hij hij door vol gas of aanstoten weer wegvalt.
De stekker op de print al doorgesoldeerd, andere moter geplaatst.
ik denk zelf een scheurtje op de print of iets degelijks, maar kan het niet goed vinden.
Heeft iemand dit ook al eens ondervonden?
 
wat je eens kan proberen zijn de 3 poot transistoren een keer te solderen. (of de hoofdchip, deze heeft bij mij problemen gegeven)

Soldeerwerk is niet echt sterk op deze prints is mij opgevallen, de twee
 
mijn pro is al een tijdje buiten actie :(. het volgende scheelt: de tailrotor fitting is te los, daardoor wordt hijt egen de motor aangeduwt, deze kan niet meer snel genoeg draaien en dus is er niet genoeg tegendruk. kortom: ik kan niet vliegen. nu kan ik twee oplossingen bedenken. een nieuwe tail rotor met t risico dat t alsnog niet is opgelost. of een nieuwe tail set. dan weet ik zeker dat alles t weer doet. suggesties?
 
lijm hem eens vast met secondenlijm op het asje. niet teveel lijm gebruiken. en zorgen dat de lijm niet bij het lagerbusje komt van de motor. (je moet hem niet tegen de motor aanduwen)
 
Ik heb hem eindelijk binnen! :D

Ben ik bezig hem te trimmen, komt de tail rotor langs een rechtopstaande ansicht kaart.... toen had ik 2 tial rotor bladen.... :(
Zit natuurlijk geen reserve bij (wel main rotor bladen in koffertje)

Iemand in de buurt van Gouda die er mij eentje wil verkopen? :cool:

Groet Gerard
 
Ik heb hem eindelijk binnen! :D

Ben ik bezig hem te trimmen, komt de tail rotor langs een rechtopstaande ansicht kaart.... toen had ik 2 tial rotor bladen.... :(
Zit natuurlijk geen reserve bij (wel main rotor bladen in koffertje)

Iemand in de buurt van Gouda die er mij eentje wil verkopen? :cool:

Groet Gerard

Wel een sterke ansichtkaart. Is lijmen met een goede secondenlijm geen optie? Ik vind het ook wel vreemd dat ze bij de deluxe set geen tail rotor hebben gestopt. Main bladen gaan zelden stuk, staartrotor is meestal kwetsbaarder of gevoeliger voor wegspringen. Ook geen hobbyzaak in de buurt? En misschien past een mSR tailrotor ook, daar is wellicht makkelijker aan te komen in jouw omgeving?
 
Vandaag een zware crash gemaakt,van twee meter hoogte knal op de stenen vloer.Op het eerste zicht niets aan de hand,maar het grote tandwiel stond nu te laag.Ik weet niet wat juist verschoven is,maar ik had de stelring onder de swashplaat wat laten zakken zodat het grote tandwiel weer op juiste hoogte staat tov het motor wieltje.Maar hij vliegt niet meer goed,schuift naar voor en naar links gelijk gek.Wil niet naar achter of naar rechts.Wat zou verschoven zijn?
 
Net ook een grote chras gehad tegen het dak van de serre en dan op de grond.
De flybar zat tussen de canopy geklemd.
De print had ik net gerepareerd ( voedingkabeltje was bijne gebroken) , maar nu is echt de verbinding met de zender weg en komt niet terug, wat ik ook probeer.
Dus volgende week maar een nieuwe print plaatsen als hij binnen komt.
Waarschijnlijk ben ik de eerste die een print stuk gevlogen heb, of zijn er meerdere met deze problemen??
 
Nee. Die eer komt je niet toe.


Heb je al geprobeerd opnieuw te binden? Zender uit, doe de batterij in de heli, zet de zender aan met de gasknop ingedrukt (klikje). Ze gaan nu opnieuw binden.

Ik ben de binding ook eens verloren na een crash
 
Wel een sterke ansichtkaart. Is lijmen met een goede secondenlijm geen optie? Ik vind het ook wel vreemd dat ze bij de deluxe set geen tail rotor hebben gestopt. Main bladen gaan zelden stuk, staartrotor is meestal kwetsbaarder of gevoeliger voor wegspringen. Ook geen hobbyzaak in de buurt? En misschien past een mSR tailrotor ook, daar is wellicht makkelijker aan te komen in jouw omgeving?
Morgen even seconde lijm kopen en proberen te repareren.
Ja zat wel extra bladen voor de main rotor bij en zo ook een 3e accu.

Heb ik nog een paar vraagjes:
Jullie hebben het steeds over EPA, wat is dat nou precies?
Hoe lang duurt het laden van een 120ma lipo bij jullie?

Alvast weer dank voor advies en hulp :D
 
Morgen even seconde lijm kopen en proberen te repareren.
Ja zat wel extra bladen voor de main rotor bij en zo ook een 3e accu.

Heb ik nog een paar vraagjes:
Jullie hebben het steeds over EPA, wat is dat nou precies?
Hoe lang duurt het laden van een 120ma lipo bij jullie?

Alvast weer dank voor advies en hulp :D

EPA is End Point Adjust. Dat betekent dat je voor de servo's kan instellen tot hoever ze mogen bewegen, dus waar de "eindpunten" liggen. Normaal gesproken is dit in de fabriek goed ingesteld, maar soms helaas niet helemaal. Dan kan het wel eens gebeuren dat als je de stick naar de uiterste stand beweegt, de servo tegen de rand van de behuizing van de servo gaat aanlopen, en daar vast komt te zitten. Als je dat hebt, of merkt dat een servo wel erg dicht bij dat punt komt, kun je middels EPA de servo anders instellen, zodat hij wel op veilige afstand van de uiterste rand van de behuizing blijft.


Vandaag een zware crash gemaakt,van twee meter hoogte knal op de stenen vloer.Op het eerste zicht niets aan de hand,maar het grote tandwiel stond nu te laag.Ik weet niet wat juist verschoven is,maar ik had de stelring onder de swashplaat wat laten zakken zodat het grote tandwiel weer op juiste hoogte staat tov het motor wieltje.Maar hij vliegt niet meer goed,schuift naar voor en naar links gelijk gek.Wil niet naar achter of naar rechts.Wat zou verschoven zijn?


De stelring onder de swash wat laten zakken? Was die omhoog gekomen? Grote kans dat de schroef in die ring nu dol is, en de as niet goed meer op zijn plek houdt. Wat je ook moet nakijken is of de pin achterop de swash nog in zijn geleidingsgleuf zit, en of de linkjes tussen flybar en bladen goed zitten. Als de flybar horizontaal staat, moet het linkje vrijwel verticaal staan.
 
natuurlijk geprobeerd, maar niets.
Morgen maar weer eens onder de microscoop de print bekijken of er iets te redden valt.

Nee. Die eer komt je niet toe.


Heb je al geprobeerd opnieuw te binden? Zender uit, doe de batterij in de heli, zet de zender aan met de gasknop ingedrukt (klikje). Ze gaan nu opnieuw binden.

Ik ben de binding ook eens verloren na een crash
 
Laatst bewerkt:
Back
Top