Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (ook geldig voor "rebranded" heli's zoals de Revell Proto Max en a

Er zijn geen andere canopies, maar je kan wel andere canopies van NE heli's als de Draco gebruiken. Welke extra accu's heb je besteld? Standaard of de OEM van Hobby King. Die zijn namelijk een stuk beter.

Xtreme maakt een aantal upgrade onderdelen, alleen is niet iedereen het erover eens of het upgrades zijn, of meer bling, maar dat geldt voor de meeste hop-up parts.

Ik heb de accu's van NE besteld. Maar begrijp dat de HK's oem replacement's beter zijn of puur meer mah? Of bedoelt u beter in levensduur.
Betreffende de cano's, ik zal eens kijken van de draco etc.

Thnx voor de info weer!!!
 
Ik heb de accu's van NE besteld. Maar begrijp dat de HK's oem replacement's beter zijn of puur meer mah? Of bedoelt u beter in levensduur.
Betreffende de cano's, ik zal eens kijken van de draco etc.

Thnx voor de info weer!!!

Veel beter qua levensduur, ik kom met de standaard accu's niet verder dan een keer of 30 vliegen, dan beginnen ze op te bollen, en is het snel bekeken. De OEM 120ers van Hobby King heb ik al over de 150 keer vliegen, en ze doen het nog steeds goed. En ze geven daarbij meer power dan de standaard lipo's. De 150 mAh versie is een aanrader voor buiten vliegen, ze brengen het zwaartepunt iets naar voren. Wel even het treklipje naar de andere kant overzetten en daar vastplakken.
 
Veel beter qua levensduur, ik kom met de standaard accu's niet verder dan een keer of 30 vliegen, dan beginnen ze op te bollen, en is het snel bekeken. De OEM 120ers van Hobby King heb ik al over de 150 keer vliegen, en ze doen het nog steeds goed. En ze geven daarbij meer power dan de standaard lipo's. De 150 mAh versie is een aanrader voor buiten vliegen, ze brengen het zwaartepunt iets naar voren. Wel even het treklipje naar de andere kant overzetten en daar vastplakken.

Nou op het moment dat de accu's gaan bollen zal ik een zooitje van die HK's bestellen dan. thnx voor die tip in iedergeval!
 
Heeft iemand al geprobeerd om een bravo sx motor in een solo pro te zetten?

Ik heb de bravo sx even gevlogen zonder de canopy. Dan is het een heel andere heli.
Hij is veel stiller en door het lichtere gewicht stijgt hij veel makkelijker.
 
Heeft iemand al geprobeerd om een bravo sx motor in een solo pro te zetten?

Ik heb de bravo sx even gevlogen zonder de canopy. Dan is het een heel andere heli.
Hij is veel stiller en door het lichtere gewicht stijgt hij veel makkelijker.

Is al geprobeerd, moet inderdaad een leuke "boost" geven. Mocht je ook een Bravo SX staartmotor erop willen zetten, om het extra koppel van de SX motor te compenseren, let er dan wel op dat je de lengte van de staart gelijk houdt aan die van de SP. De net iets langere staartboom van de SX heeft geen positief effect op het bochtengedrag van de SP.
 
Een bravo sx is toch een solo pro met andere motortjes en een schaal rompje?
(en een andere bevestiging aan het main frame)

Of zou er ook nog wat aan de software op het board anders zijn?

Het zou leuk zijn om het gewicht van de solo pro te combineren met de power van een bravo sx..
 
Een bravo sx is toch een solo pro met andere motortjes en een schaal rompje?
(en een andere bevestiging aan het main frame)

Of zou er ook nog wat aan de software op het board anders zijn?

Het zou leuk zijn om het gewicht van de solo pro te combineren met de power van een bravo sx..

Klopt, de ontvanger is hetzelfde, grootste verschillen zijn de motoren, langere staartboom, romp, en landingsgestel.
 
probleem met binden

Dag mensen,

Vandaag een tweedehands solootje binnengekregen.

Nu heb ik echter 1 probleem...ik kan de heli niet binden!!

Zodra ik een accuutje in de heli stop begint de motor gelijk te draaien! Of ik de zender nu aan of uit heb staan!

Ook de binding procedure wil niet lukken.

Wie heeft een idee?

grtz jopenmind

p.s. kom er net achter dat het led lampje op de print ook niet werkt:-(
 
Laatst bewerkt:
Je kan even kijken of de lipo goed contact maakt, anders vrees ik dat je ontvangerprintplaat het loodje heeft gelegd. Een heli die geen binding heeft, zal alleen moeten blijven knipperen, maar er mogen geen motoren gaan draaien...
 
Beetje een late reactie, mijn excuses daarvoor.

Maar de printplaat is echt overleden:-(

iig thxs voor de ideeen.

grtz jopenmind
 
Beetje een late reactie, mijn excuses daarvoor.

Maar de printplaat is echt overleden:-(

iig thxs voor de ideeen.

grtz jopenmind

Ik heb heel dit draadje doorgelezen, véél bijgeleerd. Mijn SP is nu in subtrim perfekt bijgesteld, maar ik heb toch nog een bedenking : hoé goed je ook trimt, de stabiliteit verandert toch met de staat van je batterij. Dus na elk minuutje vliegen moet je weer wat 'bijtrimmen'. Dat is vooral nodig als je binnen vliegt, buiten speelt dat niet zo'n grote rol, tenminste als je plaats genoeg hebt. Ook heb ik vastgesteld dat de rotorbladen soms de staartrotor aantikken, omdat de staartboom iets naar voor was opgeschoven. Iets uittrekken was de oplossing.
 
Ik heb heel dit draadje doorgelezen, véél bijgeleerd. Mijn SP is nu in subtrim perfekt bijgesteld, maar ik heb toch nog een bedenking : hoé goed je ook trimt, de stabiliteit verandert toch met de staat van je batterij. Dus na elk minuutje vliegen moet je weer wat 'bijtrimmen'. Dat is vooral nodig als je binnen vliegt, buiten speelt dat niet zo'n grote rol, tenminste als je plaats genoeg hebt. Ook heb ik vastgesteld dat de rotorbladen soms de staartrotor aantikken, omdat de staartboom iets naar voor was opgeschoven. Iets uittrekken was de oplossing.

Klopt, de spanning van de batterij heeft effect op de staart.

Ik vraag me af of het de rotorbladen zijn die de staart aantikken, ik denk eerder aan de flybar, dat is namelijk een bekend probleem.
 
Klopt, de spanning van de batterij heeft effect op de staart.

Ik vraag me af of het de rotorbladen zijn die de staart aantikken, ik denk eerder aan de flybar, dat is namelijk een bekend probleem.

De flybar kan onmogelijk de staartrotor aantikken, wél de staartboom. De hoofdrotor komt wél tot tegen de staartrotor. De staartboom wat uittrekken is de oplossing, hij schuift steeds naar binnen. Misschien eens een lekje lijm opleggen.
 
Sedert ik mijn Solo Pro in subtrim goed afgesteld heb, heb ik hetvolgende probleem : in vooruit gaat hij veel trager, en achteruit véél sneller. Dat zou juist andersom moeten zijn.
Hoe los ik dat op???
 
De flybar kan onmogelijk de staartrotor aantikken, wél de staartboom. De hoofdrotor komt wél tot tegen de staartrotor. De staartboom wat uittrekken is de oplossing, hij schuift steeds naar binnen. Misschien eens een lekje lijm opleggen.

Ik dacht dat je met staart de staartboom bedoelde. De flybar kan inderdaad niet de staartrotor raken.

Sedert ik mijn Solo Pro in subtrim goed afgesteld heb, heb ik hetvolgende probleem : in vooruit gaat hij veel trager, en achteruit véél sneller. Dat zou juist andersom moeten zijn.
Hoe los ik dat op???

Dan heb je waarschijnlijk nu meer uitslag naar achteren dan naar voren. Bij flink (sub)trimmen kan dat het gevolg zijn. De servo's die in deze heli zitten, dus met zo'n as met schroefdraad, hebben een limiet aan beide kanten, dus trim je vrij ver uit het midden, dan houd je in 1 richting minder uitslag over. In dat geval kun je beter de elevator servo met subtrimmen weer in het midden, of iets boven het midden zetten, en dan het stuurstangetje inkorten, totdat hij weer stabiel in de licht blijft hangen zonder handen aan de sticks.
 
Ik heb inderdaad de servostang van de elevator ingekort : 5 toertjes naar rechts gedraaid, opnieuw getrimd, en klaar is kees.
Even terzijde : hoe maak ik een kniegewrichtje los : ik plaats een kleine punttang op de stang van de swashplate met het kogeltje, juist achter het kogeltje, en dan plaats ik een kleine platte schroevedraaier tussen de tang en het gewrichtje, en wip ik gemakkelijk het gewrichtje uit elkaar. Of zijn er betere methodes? Of zijn er misschien speciale tangetjes daarvoor?
 
Of er voor deze schaal ook kogellinktangetjes (zo heet zo'n ding) zijn, ik weet het niet. Maar jouw methode klinkt ook goed, in principe kun je stellen, als alles heel blijft, is het goed.
 
Vraagje over trimmen, swashplate en de bravo sx;

Ik heb mijn bravo sx nu een paar dagen, en deze ook echt ontzettend moeten trimmen, nu zo'n 16 batterijtjes gevlogen en een perfecte hover wil ie nog nie.

Nou lees ik verschillende dingen over de swashplate (heel waarschijnlijk ivm verschillende helis) en is het me een beetje onduidelijk of ik deze nou volledig horitzontaal moet hebben, of beetje naar rechtsvoren leunend?

Heb momenteel trimmen alleen gedaan met TX (sub en normale trims) maar krijg het net niet lekker 'ge-fine-tuned', waardoor als ik nu (met stick correcties) hover, de heli soms een klein beetje schud, blijft goed bestuurbaar, maar toch zie ik dat schudden liever weer weggaan :)

Dus ik denk dat het (na duidelijkheid over hoe swashplate zou moeten staan) tijd is om de heli zelf maar eens te finetunen (swashplate armpjes maar eens wat in te korten, servo armpjes 90' etc) mee eens? of moet ik genoegen nemen met de ~90% perfecte trim die ik nu heb?
 
Vraagje over trimmen, swashplate en de bravo sx;

Ik heb mijn bravo sx nu een paar dagen, en deze ook echt ontzettend moeten trimmen, nu zo'n 16 batterijtjes gevlogen en een perfecte hover wil ie nog nie.

Nou lees ik verschillende dingen over de swashplate (heel waarschijnlijk ivm verschillende helis) en is het me een beetje onduidelijk of ik deze nou volledig horitzontaal moet hebben, of beetje naar rechtsvoren leunend?

Heb momenteel trimmen alleen gedaan met TX (sub en normale trims) maar krijg het net niet lekker 'ge-fine-tuned', waardoor als ik nu (met stick correcties) hover, de heli soms een klein beetje schud, blijft goed bestuurbaar, maar toch zie ik dat schudden liever weer weggaan :)

Dus ik denk dat het (na duidelijkheid over hoe swashplate zou moeten staan) tijd is om de heli zelf maar eens te finetunen (swashplate armpjes maar eens wat in te korten, servo armpjes 90' etc) mee eens? of moet ik genoegen nemen met de ~90% perfecte trim die ik nu heb?

Ik dacht dat het wel redelijk duidelijk staat in de eerste posting van deze draad, onder het kopje "trimmen". Swashplate niet recht zetten, want daarna moet je net zo lang trimmen om hem weer stabiel te krijgen, en kom je uiteindelijk op dezelfde afstelling uit als je had...

Dat schudden als je ietsje met de sticks stuurt, is een kwaaltje van de SX. Je kan het grotendeels oplossen door een ringetje tussen de bladen en de kop te plaatsen. Moet wel een erg dun ringetje zijn, want de bladen moeten wel vrij kunnen kantelen.
 
Back
Top