Nieuwe Walkera V120d02S v2

Ik vergeet iedere keer een kleine schroevendraaier mee te nemen naar t veld.

Maar zonder al te veel wind heb ik er ook niet echt last van.
Alleen bij wat wind als ik dan zijwaarts of achterwaarts vlieg. Dan wil ie nog wel eens een piro uit zichzelf maken.

Maargoed kan ook zijn dat ik soms iets te veel vraag of verwacht van zo'n micro.

vanavond even de staart afgesteld, iets meer uitslag gegeven, lijkt nu wel goed te gaan.. nog niks raars gezien. Al klinkt ie wel als een koffiemolen en start een beetje hakkerig op... alles loopt verder soepel en pinion zit niet strak tegen de main gear.

maar ik heb 'm sinds het begin nog niet onderhouden, nooit wat aan gedaan... dus misschien main gear maar eens schoonmaken en wat smeren.

Oja, en tijdens laatste vluchtje per ongeluk in 't gras geprakt .... iets te entheausiast met flipjes op lage hoogte. Maar niks geen schade ... voordeel van zo'n licht ding :)

Mooi dat opschroeven van de rudder ext. geholpen heeft.

Wat betreft hakkelig opstarten en het koffiemolen geluid: Dat doet die van mij ook beiden zo nu en dan en ben dit maar voor lief gaan nemen aangezien hij goed strak vliegt.

Om nog even terug te komen op de turnigy lipo's: Ik merk nu al dat deze minder aan het worden zijn (na 5 tot 10 vluchten per stuk).

Ten opzichte van de originele lipo's heeft de heli veel minder pit terwijl dit in het begin toch echt andersom was.

Qua maximale vliegtijden blijven ze wel ver voor, die liggen met de Turnigy's zo'n 40/50% hoger dan met de originele.

Het begint inmiddels zo erg te worden dat de heli de staart niet eens meer houdt met de Turnigy's. Handig om slow piro's te oefenen ;-), maar constant tegen moeten trimmen wordt je ook niet echt vrolijk van.

Het rare is dat dit met rudder/trim dus wel eenvoudigweg te corrigeren is, dus wat dat betreft zou je zeggen dat dit de gyro eigenlijk ook moet lukken, maar originele LIPO er in = geen probleem dus lijkt me toch echt aan de Turnigy LIPO's te liggen.

Heli draait constant om z'n as naar links. Gyro gain al opgeschroefd, maar blijft hetzelfde, zelfs als de gain zo hoog staat dat hij gaat oscilleren.

Blijft vreemd dat ik het zelf wel kan corrigeren, maar de gyro dit niet doet.

Zou de head speed eigenlijk eens moeten vergelijken tov de originele lipo, maar heb geen tacho meter.

Heb voor de zekerheid de tx al opnieuw gekalibreerd, ook zonder succes.

Heb hem gisteren al een keer in de heg geprakt tijdens nose in oefenen omdat de heli zo vreemd doet. Icm wat wind was ik hem ineens kwijt, gelukkig wel zonder schade.

Vanavond nog eens wat aanrommelen.

Laatst bewerkt:
Daar had ik ook al naar gekeken en die staat helemaal zoals het hoort: Rx in adj. mode, servo arm staat perfect haaks en pitch is op dat moment 0º. Full rudder inputs resulteert in beide richtingen in maximaal haalbare pitch op de staart (rudder ext. staat bij mij vol open).

Ik kan het gedrag ook eenvoudig corrigeren met wat rudder.

Blijft een vreemd verhaal... ik ga vanavond nog eens goed het gedrag met de lipo's onderling vergelijken.

p.s. staat op rudder ook geen (sub)trim ingesteld in de Tx en de cone gear en bovenzijde main gear hebben nog alle tanden.

Daar heb ik dus ook aan gedacht, maar aangezien de gears goed zijn...

Ik test voor het vliegen ook altijd even of alles goed meshed door met de hand de tail rotor rond te draaien en het main gear hierbij enigszins tegen te houden. Op die manier voel je ook direct als er bijvoorbeeld ergens een tandje mist.

Aangezien ik het gedrag handmatig kan corrigeren zou de gyro dit in mijn ogen ook moeten kunnen door wat meer rudder te geven

Er staat in dit draadje erg veel over de slappe gears van de V120. Veel hierover is ook van mijn hand. Ik vlieg dit met de Slipperclutch van Benjamin Lee, en dat werkt fantastisch!
De door jou beschreven methode klinkt logisch, maar je bent dan consequent bezig de "D" vorm in de gear(s) uit te slijten.
Ik heb zelf metalen gears die dat probleem niet hebben, maar dan moet je wel een slipsysteem gebruiken. Uiteindelijk gaat er op de zwakste plek iets kapot, en zonder slipper EN metalen gears, zijn dat de tanden op de maingear.
Wil je zeker zijn of jouw probleem mechanisch is, dan raad ik je aan alle gears te vervangen en opnieuw te vliegen. :D

Zoveel kracht oefen Ik er nu ook weer niet op uit hoor, puur even kijken of alle tanden er nog aan zitten. En dan zou het probleem ook niet bij 1 LIPO wel optreden en bij de andere niet en dat is nu net waar dit verhaal mee begin.

Als aangegeven ga ik vanavond nog eens wat rommelen.

Ik denk als volgt:
1. De ene lipo kan meer kracht geven dan de ander.
2. Als er geen speling/frictie op de gears is, dan zijn rotor en tail keihard op toeren gekoppeld en kan er nooit een snelheidsverschil optreden waardoor de heli gaat draaien. Ekl toerental is dus een stabiele situatie. Uitgezonderd de gyro!
3. Jouw heli draait naar links (de neus dus), dus de tail houdt het niet bij. Dus bij een betere accu komt dit probleem sneller voor. Ik zoek dit in slippende gear(s).

Ik had ooit eens last van een iets heen en weer gaande tail. Van alles geprobeerd zonder resultaat. De tailservo leek goed de knuppel te volgen. Totdat ik de servo liet draaien en met mijn vinger een lichte tegendruk gaf. Toen bleek dat de sevo begon te jutteren! Na vervanging was alles weer strak.

Kijk dus dit ook even na en kijk zeker goed na of het stangetje en het mechaniek naar de staartrotor super soepel loopt.

Gisteren de V120 nog eens goed aangekeken en wat blijkt: de cone gear aan de main gear zijde is toch kapot :mad:

Deze mist echter geen tanden, maar is in de lengte gescheurd.

Of het probleem daar vandaan komt weet ik niet zeker, omdat ik de heli toen het probleem er al was in de heg heb geprakt, maar ga er voor nu wel even van uit.

Dit is nu al het 5e tandwiel dat ik moet vervangen, waarvan slechts 2 (of met deze er bij wellicht 3) keer mijn eigen stomme schuld.

Daar wordt je best moedeloos van ;-)

Metal gears zijn uitverkocht bij banggood en icm de prijs voor een slipper clutch kun je voor dat geld 10+ setjes kunststof cone gears bestellen

Back