Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Ik zit een beetje met de rusten. De berghouten worden zwart, maar wat doe ik met de rusten die op de berghouten zitten? Ook zwart of houtkleur net als de romp?

Iemand een idee daarover?
Toch wel de houtkleur vind ik persoonlijk. Het zouden best wel grote zwarte flappers worden. Ik heb het ook nog nooit gezien overigens.

Bij de Victory zijn ze zwart, maar het deel van de romp waar ze tegen bevestigd zijn is ook zwart.
Als je de rest van de romp naturel laat zou ik de rusten ook naturel laten of meebeitsen met de romp.

Dank jullie.

Ze zitten op de berghouten en die worden zwart Herby. vandaar mijn vraag.

Ik ben het eigenlijk met hans en jean eens, houtkleur staat denk ik mooier dan van die zwarte flappers. ondanks dat ze op zwarte berghouten zitten.

Om dat ik ze altijd nog zwart kan maken ga ik ze eerst met beits doen. Kijken hoe dat is. bevalt dat niet dan maak ik ze alsnog zwart. Andersom is lastig.

Vandaag lekker dagje bezig geweest met het bakdek.
Eerst dekplanken zagen, gelijk ook voor het halfdek om geen verschil te krijgen.

Links boven bij de schuurmachine is afgekeurd. Rechts onder de stapel OK.
20201203_125531.jpg

Daarna de maten en lijnen op het bakdek uitgezet. De roosters hier en op het halfdek zijn smaller dan op het verdek.
De schaarstokken voor de roosters zijn 4mm (een halve dekplank).
In tegenstelling tot wat er nu ligt begint de naad van twee planken op het midden van het schip. Maar dit is om 5 latten tussen de twee schaarstokken te krijgen.
Die lijm ik vast en ga dan vandaaruit verder werken.

20201203_170401.jpg

Naamloos.jpg

Vandaag de kolderstok beits binnen gehad. Dus nu gemengd en wat proefjes uitgezet. Morgen beoordelen of het goed zit met de mengverhoudingen. Ik heb dan een fles die genoeg is voor het hele schip.

Tussendoor de eerste planken gelegd, de schaarstrookjes voor de rooster waren al klaar en zitten vast.
20201205_123258.jpg

Een sponning op de latten voor. Deze is voor de reling later.
20201205_171435.jpg

En de flappers worden gewoon houtkleur.
20201205_171443.jpg

Tijdens het verven draaide de CNC met de volgende resulaten.
De foto is slecht (snel genomen, de F1 begon) die laat het niet goed zien. Ook slechte belichting zo van onder.

20201206_180600.jpg

En even op zijn zij om wat beter bij de onderste randjes te kunnen.
Als het vandaag of morgen mooi helder is maak ik buiten wel eens een beter foto voor de kleur.
IMG-20201206-WA0000.jpeg

Het is wel een uitkomst Hans dit soort frezen. Ik neem aan dat je al enige jaartjes het moment zag komen om aan de ornamentjes te moeten beginnen. En zie hier..... Het begin is er:thumbsup:

Voor mij is het een uitkomst ja Hans. Ik zat daar al een tijdje tegen aan te hikken. Heb ook een aantal malen geprobeerd om te snijden, heb ook wat les gehad (ik heb een bevriende oostenrijkse schrijnwerker die daar heel goed in is) maar het is niet mijn ding.

Back