Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Blij de geschutpoorten zo of komt daar later kanonnen?

Deze poorten hadden geen ''vaste''eigen kanonnen. Indien nodig werden de kanonnen van de zijkant gedraaid en kon er door deze poorten geschoten worden (is mij verteld).

Nu is het verder zo dat ik de meeste poorten niet zal voorzien van kanonnen. Ik zal een paar kanonnen bouwen en daar zetten waar ze goed gezien kunnen worden, in de bak bv.
Ik maak de boot "Harbour Rig". Zoals deze in de haven lag voor onderhoud. Hoe en met wat dan daar ben ik dus een beetje vrij in. En dat vind ik wel lekker :)

Op dit moment het schot aan het maken. Zoals gezegd in de stijl van het schot van de luizenplecht.
Ronde deuren met verticale rabat delen en horizontaal potdeksel. Deze laatste heb ik eerst in zijn geheel gemaakt daarna de deuren erin.

20210519_164202.jpg

De deuren heb ik gemaakt door eerst met een frees een gleuf te frezen. Dit was wel lastig want voor sterke deurstijlen moet je kops frezen.
Daarna op de zaagtafel deuren eraf zagen. dezelfde deuren gebruik ik voor de stuurmanshut deur.
20210519_133251.jpg

JE POTDEKSELS ZITTEN VERKEERD ! ! ! :)

Wel moeilijk te zien op de foto van je vorige post, waar de deuren er nog niet in zitten hoor, kon ook de schaduw van de belichting zijn die een verkeerd beeld gaf.

Schande dat er niemand op zit te letten! Ik ook niet! Maar in elk geval hou je zo werk. Het is niet de eerste keer dat iemand dit overkomt, dus geen paniek dat de hersens beginnen te verweken.

Jammer Hans, maar dit laat wel zien dat je moet blijven opletten ;) een foutje is er zo ingeslopen

Maar hier komt uiteindelijk weer een prachtig wandje uit je handen :thumbsup::thumbsup:

Ondanks het mooie weer gebeurd er nog wel iets.

het schot zit erin. Geen scharnieren zichtbaar, de deuren zijn naar binnen draaiend, dus die zitten aan de binnenkant.
Ik ben nu bezig met het kampagne dek en de beplanking. Ook moet ik de balustrade nog frezen, dus ik zit weer achter de tekentafel.
wordt vervolgd.

20210527_170041.jpg

20210527_165936.jpg

20210527_165832.jpg

Chapeau Inderdaad een erg mooi werkstuk Heb met bewondering de vorderingen gevolgd. Met zoveel expertise op een hoop is het dan ook de juiste plaats om enige vragen te stellen..Het gaat over de shotten. Ik zie dat deze dus geschilderd worden. Werd de binnenkant van de romp dan niet beschilderd? Ik heb op sommige modellen wel gezien da deze volledig rood was, zogezegd om het wegspattende bloed tijdens de strijd niet te laten zien(lijkt me ver gezocht maar alla) Wanneer men schilderijen bekijkt van de 7 provinciën dan is er geen twijfel dat de binnenkant van de poorten rood waren. Voor mij is het al een heel stuk moeilijker om in te schatten of de zijkanten van de poorten in de romp ook geschilderd waren. Heeft er iemand daar welgefundeerde antwoorden op?

Een alternatieve reden om rood te nemen (i.p.v. bloedvlekken) is dat deze verf in die tijd de enige was die watervast / waterdicht was. (Heb ik ergens gelezen) Op de Victory was om die reden de bodem van de (anker)kabelopslag met deze rode verf behandeld.

Mooi gemaakt!!!

Maar ik heb ooit ergens gelezen, dat deuren naar buiten draaien, ivm overslaande golven, zodat de kracht van het overslaande water deze niet kan indrukken ,dit lijkt mij naar mijn inziens ook vrij logisch.

maar misschien heb ik het fout.

just my 2 cents.

Back