multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren heerlijk gevlogen, mooi weer en zo goed als windstil.
Mooi zicht dus ik kon m'n EZ even testen hoe hoog deze kon.
Altans, totzover ik hetzelf aandurfde :-)

Hier is de download voor een betere weergave (32Mb).

Laatst bewerkt door een moderator:
De permax 400 was de originele, en die kan nietr echt goed tegen die 3s lipo. Dit wist ik al op voorhand, maar heb hem toch opgestookt. Nu vlieg ik met een Jamara Pro 480 en dat gaat goed met een 3s pakket.

Ik heb ook een jamara pro 480 hs gebruikt. Zoals Theo ook al eens heeft aangegeven houdt die het niet lang op 3S. Na zo'n 10 vlieguren was die ook wel op.

Nu heb ik de permax 400 en origineel propje op 3s lipo. Dat vliegt super. Maar ook dit motortje zal het wel niet zolang volhouden als die voor 6V bedoelt is.

maar waarkoop je een jamara pro 480? ik kan die niet vinden bij de online-shops.

mark

1) Nu heb ik de permax 400 en origineel propje op 3s lipo. Dat vliegt super.

2) Warkoop je een jamara pro 480? ik kan die niet vinden bij de online-shops.

Hoeveel Amp regelaar heb je voor configuratie 1 en voor configuratoe 2 nodig ?

Ben nl. van plan zelfde filosofie te gebruiken: Eerst orginele motor / propje op 3s zetten en als die configuratie het begeeft een jamara pro installeren.

Dag allemaal,

Ik heb in mijn ez* een graupner 400 motortje gestoken en dit vliegt al veel beter dan de standaard motor maar als ik een tijdje aan het vliegen ben stopt hij er gewoon mee.
Erg vervelend want dan kan ik dus ook niet meer sturen want de servo's stoppen er ook mee.
Ik denk dat dit probleem aan de regelaar ligt (het de een regelaar die uit een walkera 60 komt), als ik de ez* ga halen (zoeken) kan ik gewoon terug wel sturen en ook gas geven dus het probleem is maar heel even.
Zou dit de cutoff kunnen zijn of zou de motor gewoon wat te zwaar zijn (dit zou me wel verbazen).

Anyway, ik was al aan het uitkijken voor een nieuwe regelaar.
Ik had er eentje gevonden maar er stond bij voor 3S lipo (er was ook een 2S versie) maar zou het nu "problemen" geven als ik ook op 2S wil gaan vliegen? Ik wil namelijk zowel op 2 als op 3 cellen gaan vliegen.
Ps: het is deze regelaar,
RCtechnics Internet Store

Alvast bedankt ;)
Joris

.....

Anyway, ik was al aan het uitkijken voor een nieuwe regelaar.
Ik had er eentje gevonden maar er stond bij voor 3S lipo (er was ook een 2S versie) maar zou het nu "problemen" geven als ik ook op 2S wil gaan vliegen? Ik wil namelijk zowel op 2 als op 3 cellen gaan vliegen.
Ps: het is deze regelaar,
RCtechnics Internet Store

Alvast bedankt ;)
Joris
Ik heb zowel de 2S als 3S versie van die regelaar. De 2S versie heb ik ook met 3S gevlogen en ik heb het vermoeden dat de regelaars identiek zijn en zelf netjes uitzoeken hoeveel cellen er aangesloten zijn. Bij 8,6V stopte de 2S regelaar namelijk ook met vol gas vliegen en kon ik enkel nog half gas "thuiskomen".

In theorie zou de 3S regelaar gewoon geen voeding meer naar de motor moeten geven als er een 2S accu op zit. Ik heb de 3S nog nooit gebruikt op een 2S accu maar wil dat komend weekend wel even proberen voor je. ;) Dan weten we gelijk zeker of het om dezelfde regelaars gaat. :D

Ik heb zowel de 2S als 3S versie van die regelaar. De 2S versie heb ik ook met 3S gevlogen en ik heb het vermoeden dat de regelaars identiek zijn en zelf netjes uitzoeken hoeveel cellen er aangesloten zijn. Bij 8,6V stopte de 2S regelaar namelijk ook met vol gas vliegen en kon ik enkel nog half gas "thuiskomen".

In theorie zou de 3S regelaar gewoon geen voeding meer naar de motor moeten geven als er een 2S accu op zit. Ik heb de 3S nog nooit gebruikt op een 2S accu maar wil dat komend weekend wel even proberen voor je. ;) Dan weten we gelijk zeker of het om dezelfde regelaars gaat. :D

Ok, dat zou wel handig zijn, nuja, ik kan ook gewoon de 2S nemen, als die zowiezo gaat is het ook goed he ;)

Als je iets meer uitgeeft heb je een complete brushless setje:

BL 2000 COMBO ( 0311108+03121583)

BL 4000 Combo ( 0311107+03121584)
Ik heb dezelfde motor alleen is dat een Hype Alpha IL28/4004L. Hou er rekening mee dat dit een behoorlijk zware motor is en je veel lood in de voorkant moet plakken voor een goede balans. Zelfs met een 3S1P 2500mAh 25C. 8O

-edit-
Voor het idee, 3aKYBltYXAo[/media] filmpje. En je krijgt een leuk geluidje erbij, stil vliegen wordt lastiger. Dat rare getoeter is van de Hype brushless. ;) Je kunt er ook achterlijk snel mee vliegen. 8)

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou voor 50 euro ga ik toch ook liever voor het brushless setje.
Ik neem aan dat ik beter de 4000 combo kan nemen aangezien ik ook met 2S ga vliegen?

Er komt voor 15300Mah aan lipo's aan met de post (2X5000 en 1X 5300) dus dat zou wel goed uitkomen qua gewicht toevoegen.

Nou voor 50 euro ga ik toch ook liever voor het brushless setje.
Ik neem aan dat ik beter de 4000 combo kan nemen aangezien ik ook met 2S ga vliegen?

Er komt voor 15300Mah aan lipo's aan met de post (2X5000 en 1X 5300) dus dat zou wel goed uitkomen qua gewicht toevoegen.

Dus jij wilt een 5000mA in je Easystar proppen?
Word allemaal veels te zwaar lijkt me, zeker voor de zweefeigenschappen.
Hoe lang wil jij wel niet vliegen dan?

Dus jij wilt een 5000mA in je Easystar proppen?
Word allemaal veels te zwaar lijkt me, zeker voor de zweefeigenschappen.
Hoe lang wil jij wel niet vliegen dan?

5000 Mah 2 S lees ik. Dat valt wel mee qua gewicht (ongeveer 300 gram lijkt me). Hij gaat wel veel beter van steken, maar hij kan het echt wel hebben.
200 Gram in de neus heb je toch al zeker nodig om het zwaartepunt goed te krijgen.

Ik heb ooit met 3S 4400 Mah gevlogen (400 gram ongeveer). Prestaties waren nauwlijks slechter als met 2200Mah. Alleen stak ie echt veel beter door. Landen werd wel lastiger omdat ie harder binnen kwam. Je moet dan flink gaan drukken om hem mooi te landen...

5000 Mah 2 S lees ik. Dat valt wel mee qua gewicht (ongeveer 300 gram lijkt me). Hij gaat wel veel beter van steken, maar hij kan het echt wel hebben.
200 Gram in de neus heb je toch al zeker nodig om het zwaartepunt goed te krijgen.

Ik heb ooit met 3S 4400 Mah gevlogen (400 gram ongeveer). Prestaties waren nauwlijks slechter als met 2200Mah. Alleen stak ie echt veel beter door. Landen werd wel lastiger omdat ie harder binnen kwam. Je moet dan flink gaan drukken om hem mooi te landen...

4400mA vs 2200mA zegt niets over prestaties, als de lipo maar het aantal ampere's kan leveren die de regelaar vraagt.
Hooguit vliegduur, maar 400gr voor een lipo in je Easystar is best veel vind ik.
Het enigste verschil is het gewicht. Wat bedoel je met "...stak ie echt veel beter door"?

Het is inderdaad 2S, maar als het te zwaar is heb ik nog steeds mijn 3S 2170Mah en ik heb ook nog 2S 1800Mah lipo's dus dat komt wel goed.

Grtz
Joris

Zebra Zender van Easy Star RTF

Hallo allemaal,

Ben al een tijdje aan het meelezen hier en het begint langzaam maar zeker te kriebelen om er ook eens mee te starten. Aangezien ik er momenteel nog niet veel van ken, zit ik momenteel met de volgende vraag :
enerzijds is het voor een totale beginner natuurlijk gemakkelijkst om de easystar RTF aan te kopen. Ik heb ook al gelezen dat de zender die erbij geleverd wordt (Zebra 4ch) redelijk basic is en niet meer toereikend indien je bijv. wil gaan vliegen met helikopter of extraatjes zoals landingsgestel enz...
Maar stel nu dat ik mij beperk tot de EZ* en eventueel wat kleine lichte zelfbouw vliegtuigjes (à la pibros) in depron. Dan zou zo'n zender toch kunnen volstaan (en kan ik daarna nog altijd zien of ik ermee verder wil gaan of niet en de zender dan aan mijn zoontje doorgeven of zo).
Nu heb ik ook gelezen dat je voor pibros en vleugels er best voor zorgt dat je zender elevon mixing ondersteunt (dus best een computerzender). Ik veronderstel dat dit betekent dat als je bijv. naar links duwt, de linkse elevon dan omhoog gaat en de rechtse een beetje naar beneden. Er bestaan hiervoor mechanische oplossingen, maar ondersteunt die Zebra 4ch zender zo'n elevon mixing of niet ?

Alvast bedankt voor de info !

Hallo allemaal,

Ben al een tijdje aan het meelezen hier en het begint langzaam maar zeker te kriebelen om er ook eens mee te starten. Aangezien ik er momenteel nog niet veel van ken, zit ik momenteel met de volgende vraag :
enerzijds is het voor een totale beginner natuurlijk gemakkelijkst om de easystar RTF aan te kopen. Ik heb ook al gelezen dat de zender die erbij geleverd wordt (Zebra 4ch) redelijk basic is en niet meer toereikend indien je bijv. wil gaan vliegen met helikopter of extraatjes zoals landingsgestel enz...
Maar stel nu dat ik mij beperk tot de EZ* en eventueel wat kleine lichte zelfbouw vliegtuigjes (à la pibros) in depron. Dan zou zo'n zender toch kunnen volstaan (en kan ik daarna nog altijd zien of ik ermee verder wil gaan of niet en de zender dan aan mijn zoontje doorgeven of zo).
Nu heb ik ook gelezen dat je voor pibros en vleugels er best voor zorgt dat je zender elevon mixing ondersteunt (dus best een computerzender). Ik veronderstel dat dit betekent dat als je bijv. naar links duwt, de linkse elevon dan omhoog gaat en de rechtse een beetje naar beneden. Er bestaan hiervoor mechanische oplossingen, maar ondersteunt die Zebra 4ch zender zo'n elevon mixing of niet ?

Alvast bedankt voor de info !

De zebra is inderdaad zeer "basic". Als je later verder wilt, kies dan voor iets eenvoudigs maar doeltreffends als een MX-12. Of als je geen gedoe wilt met kristallen kun je kiezen voor een 2.4GHz configuratie als een Futaba T6EX of Spektrum DX6i. Zorg in ieder geval als je een losse zender haalt, dat deze minimaal 6 kanalen is zodat je later inderdaad ook kunt gaan heli-vliegen of gebruik kunt maken van geavanceerde mix-functies via de extra kanalen.

Elevon mixing is niet zo'n goede optie. Het makkelijkst is om het richtingsroer in het Aileron-kanaal te prikken. Mocht je later rolroeren in de vleugels van de EZ knutselen dan kun je het richtingsroer weer terugzetten op het Rudder-kanaal en de rolroeren op de Aileron. Je kunt dan via een enkel kanaal met een Y-kabel de twee servo's bedienen (op voorwaarde dat de één t.o.v. de ander "verkeerd om" gemonteerd is zodat ze tegengesteld bewegen). Dan kun je het af met een 4-kanaals zender als de Zebra. Je kunt op een 6-kanaals zender veelal het 6e kanaal mixen voor de Ailerons (Dual Aileron setup) zodat je elke servo van de rolroeren onafhankelijk kunt instellen. Da's mooi als je exponentiële verlopen, uitslag en sub-trims wilt instellen.

Als je geen RTF wilt, maar ook niet het hele ding wilt knutselen dan iser ook nog een RR-versie. Die is al grotendeels voorgemonteerd (romp verlijmt, motor, servo's en servostangen al geplaatst, servo's en regelaar bijgeleverd). Dus alleen nog de staart erop plakken (dubbelzijdig kleeftape is ook al aan één kant voorbereid), ontvanger plaatsen, accu erin, alles even afstellen en klaar binnen een uur. Dan kun je je eigen zender gebruiken.

De accu moet toch minimaal 7 cellen zijn om leuk te kunnen (leren) vliegen. 6 Cellen is net even te weinig. De standaard setup is goed om te beginnen. Na een paar weken komen vanzelf wel je wensen t.a.v. meer snelheid en/of vermogen. ;)

-edit-
Als je echt voor het eerst vliegt, zorg dan dat het windstil is of hooguit windkracht 2. Tegen de wind in opgooien (als er wind is ;)) zonder ook maar iets te doen. Je EZ moet dan mooi geleidelijk naar de grond zweven. Als dat niet het geval is, is het zwaartepunt verkeerd of staan de roeren niet goed.

Wees ook niet bang ok te crashen, dat is onoverkomenlijk als je net begint. Met een tube UHU POR en wat tape kun je de meeste beginnerscrashes weer netjes herstellen. Mijn eerste EZ vliegt ook nog steeds, zij het met 10 meter tape, een volledig opgenomen tube UHU POR en een 3cm ingekorte neus door wat ongelukkige nose-in's. 8O :lol:

Laatst bewerkt:
Sleurhutje, bedankt voor je omstandige antwoord (ben het nog aan het ontcijferen :cool: --> vooral het stuk over de elevon mixing en de Y-kabel).
Misschien een domme vraag, maar als ik bijv. de MX12 zender van Graupner kies en een EZ* RR. Moet ik dan sowieso ook een ontvanger van hetzelfde merk kiezen, of zijn de ontvangers tussen de verschillende merken uitwisselbaar (kabels, kristallen, zendstandaard voor de commando's, enz...).

Sleurhutje, bedankt voor je omstandige antwoord (ben het nog aan het ontcijferen :cool: --> vooral het stuk over de elevon mixing en de Y-kabel).
Misschien een domme vraag, maar als ik bijv. de MX12 zender van Graupner kies en een EZ* RR. Moet ik dan sowieso ook een ontvanger van hetzelfde merk kiezen, of zijn de ontvangers tussen de verschillende merken uitwisselbaar (kabels, kristallen, zendstandaard voor de commando's, enz...).
Het voordeel van 35MHz vliegen is dat er maar een beperkt aantal voorwaarden zijn: de modulatie moet hetzelfde zijn (maar eigenlijk is alles op 35MHz FM dus dat is geen probleem) en de ontvangers moeten geschikt zijn voor PCM mode (dat zijn ze eigenlijk ook allemaal dus ook weinig bijzonders). Je hebt dus een enorme keuze aan ontvangers in de meest uiteenlopende kwaliteiten, kanalen, opties etc. Dit in tegenstelling tot 2.4GHz waarbij je eigenlijk volledig afhankelijk bent van het aanbod van de fabrikant van dat merk. De kans blijft klein dat Graupner (IFS) werkt op een Futaba (FASST) of Spektrum (DSM/DSM2) in welke combinatie dan ook. Met een groeiende populariteit van 2.4GHz zullen er ongetwijfeld ook after-market ontvangers komen die wel werken met een specifiek A-merk.

Voor de rolroeren/ailerons heb je bij een EasyStar twee servo's nodig, elk in een vleugel. Door een symmetrische montage draait de ene servo in tegenovergestelde richting van de servo in de andere vleugen (de servo zit dus in spiegelbeeld gemonteerd). Nu kun je twee dingen doen. Je kunt via een splitterkabel (Y-kabel) beide servo's op één kanaal zetten waardoor het ene rolroer omhoog gaat en de de andere omlaag. Nadeel hiervan is dat je voor de afstelling afhankelijk bent van het instellen van je link tussen de rolroeren en de servo. Lastig dus om precies in te stellen. Als je elke servo van een rolroer op een apart kanaal van de ontvanger zet, kun je via de zender elke servo onafhankelijk trimmen (dus iets bijstellen zodat alles naar wens staat, da's sub-trim), de uitslag omhoog/omlaag kun je onafhankelijk instellen (soms wil je meer omhoog dan omlaag of andersom) en je kunt het verloop van de servo instellen zodat deze in het begin minder snel uitslaat dan wanneer je de knuppel vol naar een kant beweegt (da's exponentieel).

Om bij gebruik van twee aparte kanalen toch beide servo's te laten reageren op dezelfde knuppel moet je dus het extra kanaal koppelen aan het oorspronkelijk kanaal van de rolroeren. Bij de programmering noemen ze dat Dual Aileron. In de handboekjes van de diverse zenders staat alles haarfijn uitgelegd. ;)

Dus mijn advies, en ongetwijfeld ook dat van anderen, is te kiezen voor een goede zender waar je later ook wat aan hebt. Je kunt nu beter 100 euro meer uitgeven aan iets waar je in de toekomst ook nog wat mee kunt dan eerst 50 euro weggooien, inclusief teleurstelling over de mogelijkheden, aan een "probeerzender" en alsnog een goede zender kopen. Nieuwe zenders worden meestal geleverd inclusief ontvanger dus dat zit wel goed.

Wees ook verstandig door een lokale vliegclub op te gaan zoeken. De mensen kunnen je goede adviezen geven en niemand zal je uitlachen omdat je met een EasyStar wilt gaan vliegen (als ze het wel doen, deugen die mensen niet want de meeste vliegers hebben wel een EasyStar (gehad) ;)). Op zo'n club kunnen ze je ook helpen bij de eerste vluchten. Zeker een aanrader. :thumbsup:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back