multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vario op easystar

LS,

Ik haal momenteel met 1 acculading makkelijk 25 tot 30 minuten :razz:, maar zou langer boven willen blijven op thermiek. Het is voor mij meer de uitdaging van de vliegkunst om zonder motor zo lang / hoog mogelijk te komen.

Vergelijk het maar met een zeilboot versus een motorboot. Beide komen aan op de plaats van bestemming, maar bij het zeilen komt meer laveren kijken en het inspelen op de actuele weersomstandigheden.

Als iemand suggesties :idea: heeft om dit verder onder de knie te krijgen hoor ik het graag.

Groet,

Evert.

Whoehoe, morgen de grote dag dat ik de overstap maak van vliegen met wielen naar vliegen met vleugels. Mijn EasyStar RR ligt klaar om opgehaald te worden en mijn Spektrum DX6 komt morgen ook binnen (de DX6i komt als het goed is met anderhalve week uit Hong Kong als handbagage 8O). Alleen nog even zoeken wara ik mooi weer kan bestellen. :lol:

Even een vraagje m.b.t. simmen. Is het simmen met FMS voldoende voor een beetje basisvaardigheden of niet?

Sleurhutje zei:
Even een vraagje m.b.t. simmen. Is het simmen met FMS voldoende voor een beetje basisvaardigheden of niet?

Als je weet wat up/down, left/right en gas is dan heb je niet zo heel veel aan FMS. Aerofly of Realflight is daarentegen wel redelijk realistisch maar het vliegen leer je altijd nog 't beste door het te doen. Ik zou gewoon oefenen met FMS, maar echt vliegen leer je er niet van.

Vandaag een dubbele looping gemaakt met de easystar. Eerste looping ging relaxed, verloor uiteindelijk wat hoogte maar ik dacht dat er nog genoeg hoogteverschil aanwezig was voor een tweede loping....deze looping verliep ook oke maar toen... toen hij weer hoogte verloor na die tweede looping en flink vertraagd was door de eerdere looping... echt 't scheelde maar een haartje of de easystar had zich in de grond geboord :D Maar nee, de looping lukte nog net en de EZ schoof voor een paar tellen met de buik over het gras (en je hoorde dat heftige 'groesjjjjjjjjjjjj' geluid afkomstig van wrijving tussen de ez en 't gras) en hij steeg weer op... damn, wel een unieke ervaring zo over 't gras heen vliegen/glijden met die snelheid hahaha.

Als je weet wat up/down, left/right en gas is dan heb je niet zo heel veel aan FMS. Aerofly of Realflight is daarentegen wel redelijk realistisch maar het vliegen leer je altijd nog 't beste door het te doen. Ik zou gewoon oefenen met FMS, maar echt vliegen leer je er niet van.
Hehe, ja maar een echte sim kost bijna net zoveel als een compleet vliegklare EasyStar. :lol: ;) Met FMS kan ik alles wel in de lucht houden en landen, dus dan maar het echte werk. :yes: ;)

Hehe, nu ik hem heb (bouwen was 5 minuten werk 8O) komt natuurlijk de elektronica, nou ja, de accu en ontvanger want de rest zat ook al in de RR-versie. ;)

Ik heb zo eens zitten denken over mode 1 of mode 2 voor de zender. Persoonlijk zeg ik mode 1 want:
- Eenmaal de snelheid (throttle) vastgezet kun je de rest alleen met je linker hand besturen (bij gebrek aan ailerons);
- Op mijn game consoles stuur ik ook met links i.p.v. rechts (rechts is sneller en dus voor het bedienen van de knoppen).

Is dit een rare gedacht of wat?

Is dit een rare gedacht of wat?
Maakt niks uit. Ik vlieg mode 2 en kan met alleen m'n rechterhand sturen.
Wat belangrijker is, lijkt me: in wat voor gezelschap vlieg je? Bij een club of samen met vrienden, dan is er een boel voor te zeggen om, als je toch zelf nog geen voorkeur hebt, je aan hen aan te passen. Kan je nog eens met iemand van model ruilen, of raad vragen.
Zelf was ik al verpest door het simmen, toen de club waar ik lid van werd mode 1 bleek te vliegen lukte het me niet meer om daaraan te wennen... :-)

Hoi,

Als je van plan bent om naar een club te gaan is het misschien wel handig om de mode in te stellen die ze daar ook gebruiken, anders zou ik zeggen: doe wat je het fijnst lijkt/vind.
Ik ben overgestapt op mode 2 omdat je met mode 1 soms het richtings roer ook beweegt als je up/down geeft of andersom. Maar daar zul je meer last van hebben bij snellere vliegtuigen.

Iemand ander hier nog commentaar op?

edit: bdoets was me voor:lol:

Grtz

Freek

Ik ben overgestapt op mode 2 omdat je met mode 1 soms het richtings roer ook beweegt als je up/down geeft of andersom. Maar daar zul je meer last van hebben bij snellere vliegtuigen.
Dat argument heb ik in de tussentijd al Googelend ook voorbij zien komen. En een soortgelijk argument ook bij de heli-vliegers. Met 0,0 ervaring is het dan verstandiger om met het oog op de toekomst, als het vliegen bevalt, voor mode 2 te gaan.

*gaat nu zijn Spektrum even omsolderen naar mode 2 8O*

-edit-
Ombouw was niet echt moeilijk:
- Zendertje open;
- Schroefjes los;
- Draadje van antenne los gehaald en één gesoldeerd draadje losgehaald;
- Potmeterprintjes losgehaald;
- Eén printje op de andere stick gezet;
- Eén printje voorzien van langere draadjes en op de andere stick gezet;
- Veertje en hefboompje voor middenstand van de ene naar de andere stick gezet;
- Klikkertje (blikken plaatje) van de ene naar de andere stick gezet;
- Antennedraadje weer vastgeklikt en extra draadje vastgesoldeerd;
- Kastje dichtgeschroefd;
- Testen maar....

Toen bleek dat de potmeter van de throttle andersom liep (logisch) en bij het aanzetten van de EZ ging de romp spontaan er vandoor. 8O Gelukkig zit er een throttle cut-off knop op de zender en toen was het stil. De eerste crash zit er dus alvast op. :lol: Even de reverse-optie aangezet en opnieuw een Bind gedaan. Voilá. :thumbsup:

De ombouw van de zender (het resultaat zie je bijna niet):
ez-dx6_mode_change1.jpg

Van dichtbij zie je dat één potmeter/schakelaarprintje wat verlengde draadjes heeft:
ez-dx6_mode_change2.jpg

Laatst bewerkt:
Zit nu ook software matig de trim op de goede stick? Normaal gesproken niet, je kan dan dus niets trimmen voor je hoogteroer.

Zit nu ook software matig de trim op de goede stick? Normaal gesproken niet, je kan dan dus niets trimmen voor je hoogteroer.
De trimknoppen werken nu ook gewoon zoals het hoort. Enige wat niet direct werkte wat de Throttle Cut-Off doordat de potmeter de verkeerde kant op liep en de trimknoppen op/neer omgewisseld waren (doordat de printjes op z'n kop zaten). :? Maar nu alles omgesoldeerd is werkt alles zoals het hoort. Dus de SB-Trim gaat nu dezelfde kant weer op als de trimknoppen en de sticks. Waarschijnlijk zal er met mixen wel iets mis gaan maar daar heb ik met de EZ toch geen last van. ;)

Dat houd de hobby ook leuk, vooral als 't achteraf ook nog goed werkt. Die Throttle Cut-Off heb je toch niet nodig bij de easy star of elke ander elektrisch toestel.

Dat houd de hobby ook leuk, vooral als 't achteraf ook nog goed werkt. Die Throttle Cut-Off heb je toch niet nodig bij de easy star of elke ander elektrisch toestel.
Behalve als je servo/ESC na omzetten verkeerd aangestuurd wordt en je romp vol gas van de keukentafel verdwijnt. 8O :rolling: ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back