multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat hangt ervan af hoe hoog je zit.
Overigens, het landingscircuit kan je verdelen in drie stukken: het rugwindbeen, het dwarswindbeen, en de final. Soms is het dwarswindbeen gewoon een heel ruime bocht. Als je op het rugwindbeen hoog zit, kan je het dwarswindbeen wat verder weg maken. Als je laag zit, kan je een beetje gas bijgeven.

Hoe hoog zit je, en in welk gedeelte van je landingscircuit?
Welk soort vliegtuig heb je, hoe snel vlieg en daal je op dat moment en wat is de motorisatie?
Hoe hard waait het en hoeveel zit er nog in je accu, staan er bomen of gebouwen rond het veld?
Waar wil je uiteindelijk landen?

Allemaal dingen die je uiteindelijk moet leren 'aanvoelen'.
En ken je dat vliegtuig van buiten ga je op een ander veld weer een deel opnieuw moeten leren aanvoelen.

(Gelukkig maar want anders waren we nu allemaal aan het simmen ;) )

Nog al logisch dat die regelaar warm wordt, met 8 ampere wordt die dus tot het maximale belast, misschien zelfs wel lichtjes over de max heen. Meet je stroomverbruik eens, ik denk dat je zal schrikken.
Nee, de warmteontwikkeling is als alles in rust is al behoorlijk. Als ik 5 minuten niets doe en de servo's geen enkele beweging uitvoeren dan wil je je vinger liever niet op het alu plaatje van de ESC houden. De motor (standaard Permax 400) heeft dan helemaal niet gelopen (zit wel aangesloten, misschien toch een pulsje zo af en toe :?).

Dat die motortje lekker kunnen vreten weet ik wel van elektro autootjes. Een beetje motor en je bent zo een paar honderd Watt (w)armer. :lol:

Ik heb mij ook een Easystar gekocht me tde standaard Permax 400 motor. Ik heb er net mee gevlogen en het toestel heeft absoluut geen power om deftig te vliegen.

Ik had al gedacht om er de gearbox op te zetten samen met een 7x6.5 prop. Dat is volgens mij het makkelijkste omdat het hele circuit voor een brushed motor al in het vliegtuig zit.

Is dit een goed idee en helpt dit, of hebben jullie het anders opgelost?

Groetjes

Een accu van Mulitplex 7.2V/600mAh (NI-Cd). Ik heb er ook een Multiplex MULTIcont X-08 speed controller ingestoken.

Het is een circuit dat in mijn vorige Pico-Cub stak, maar met dat vliegtuig heb ik zoveel miserie gehad dat ik het gewoon heb weggesmeten. Ik heb enkel de servo's en elektronica gehouden en deze in de easystar gezet.

Op 7,2V (6 cellen) vliegt hij perfect maar dan moet je geen overdreven prestaties verwachten.
Beter zou zijn 7-8 Cellen, en dan meteen NiMH want die hebben 1100-1400 mAh.

Een vertraging of andere motor gaat weinig uithalen vrees ik, met zo weinig celletjes.
Je kan het eens proberen met een Cam Slim Prop 6x3 van Graupner?

Is dat dan geen extra gewicht? Of gaat de motor dan ook veel krachtiger draaien door die 2 cellen extra?

Door die 2 cellen nimh erbij gaat de motor echt niet stuk en heb je veel meer power om te vliegen. Het extra gewicht kun je best verdragen en is misschien wel nodig om het zwaartepunt goed te krijgen.
Op 6 cellen mag je geen topprestaties verwachten, maar het moet goed te doen zijn om daarmee lekker rond te vliegen en zeer zeker in de leerfase is het goed om niet teveel power te hebben.

Beste Ollie, als ik me er ook in mag mengen, ik ben ook beginnend, heb een standaard EZ met 8 cell NiMh. Heb nu zo'n 40 vluchten gehad en ben het lage vermogen een beetje moe.
Ik heb op hobbycity.com een nieuw setje besteld, brushless en een Lipo battery om toch een beetje van de hoge billenknijpfactor af te komen.
Tevens heb ik ook ailerons aangebracht, maakt het toestel misschien ook een beetje zwaar(?)

Als jij al een 8 cell NiMH hebt en klaagt over een gebruik aan power, wat moet ik dan zeggen met mijn 6 cell NiCd :-)

Maar als je een 8 cell neemt (is 9.6V) gaat dat dan samen met een 7.2V brushed motor (permax 400/7.2V)?

Ik denk dat ik mij ook een brushless ga aanschaffen. Probleem is echter dat ik beide helften van de fuselage heb gelijmd... en om dat allemaal los te krijgen plus dan ook het hele circuit vanbinnen te veranderen zie ik niet echt zitten...

Iemand advies?

Het eerste wat je als beginner moet doen is uiteraard power toevoegen, veel power.
Want hoe sneller dat ding vliegt hoe sneller jij het ook leert...

/ironiemodus terug uit

Ik heb geen power nodig om snel te vliegen, ik heb power nodig voor voldoende lift te hebben want mijn easystar begint steeds te stallen als ik ook meer wat hoogte wil nemen.

halo,

ik ben ook aan het overwegen om een easystar te kopen maar wat is nu het voordeligst ?
-een rtf easystar kopen
of
- een arf easystar en de ander benodigde onderdelen appart t kopen ?
, als iemand nog een interresante aanbieding weet zegt het maar .

alvast bedankt
niels

Laatst bewerkt:
Even weer met de voetjes op de grond ;). Met 6cellen kun je vliegen maar is het vermogen inderdaad erg krap. Beter kun je zoals al eerder aangegeven overstappen op een 8cellen pakket, geeft net dat beetje extra om lekker te vliegen. Zolang je nog aan het leren bent zou ik er ook niet meer aan veranderen. Tegen de tijd dat je er goed mee kan vliegen kun je er altijd nog een brushless setje op zetten.

Even weer met de voetjes op de grond ;). Met 6cellen kun je vliegen maar is het vermogen inderdaad erg krap. Beter kun je zoals al eerder aangegeven overstappen op een 8cellen pakket, geeft net dat beetje extra om lekker te vliegen. Zolang je nog aan het leren bent zou ik er ook niet meer aan veranderen. Tegen de tijd dat je er goed mee kan vliegen kun je er altijd nog een brushless setje op zetten.

Huibert, jij een idee waarom m'n "tuned" setup niet wil werken misschien? Ik lijk met een nieuwe speed 480 race van graupner minder hard te blazen dan met de orginele 400 motor?

dagboek-van-een-beginner-16

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen power nodig om snel te vliegen, ik heb power nodig voor voldoende lift te hebben want mijn easystar begint steeds te stallen als ik ook meer wat hoogte wil nemen.

En hoe neem je dan hoogte op? Geef je volhoog dan? Als ik dat doe met mijn overpowerde Easystar dan heeft hij ook niet meer genoeg lift en valt uit de lucht (stall).
Laat het vleugel profiel eens zijn werk doen en je gaat vanzelf wel omhoog. Ok, het gaat iets langzamer, maar dat is voor en beginner juist goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back