Multicopter Café

Keuzes, keuzes; keuzes..

Voor de mini spider hex twijfel ik of ik voor de 2700 mah ga van Turnigy nanotech of voor de 3300 mah van Turnigy heavy duty (Vooral door het gigantische prijsverschil. Kan ik beter een paar extra batterijen kopen..)

Mogelijkheid 1:
Turnigy heavy duty 3300 Mah 4S 60-120C 37 euro
Turnigy Heavy Duty 3300mAh 4S 60C Lipo Pack (EU Warehouse)

Mogelijkheid 2:
Turnigy Nanotech 2700mah 65-130C 41 euro
Turnigy nano-tech 2700mah 4S 65~130C Lipo Pack (EU Warehouse)

Ik zeg "gigantisch" prijsverschil omdat je bij mogelijkheid 1 een batterij hebt met meer capaciteit en nog eens goedkoper is ook.. Dezelfde capaciteit in nano-tech kost 50 euro per batterij..
 
Keuzes, keuzes; keuzes..

Voor de mini spider hex twijfel ik of ik voor de 2700 mah ga van Turnigy nanotech of voor de 3300 mah van Turnigy heavy duty (Vooral door het gigantische prijsverschil. Kan ik beter een paar extra batterijen kopen..)

Mogelijkheid 1:
Turnigy heavy duty 3300 Mah 4S 60-120C 37 euro
Turnigy Heavy Duty 3300mAh 4S 60C Lipo Pack (EU Warehouse)

Mogelijkheid 2:
Turnigy Nanotech 2700mah 65-130C 41 euro
Turnigy nano-tech 2700mah 4S 65~130C Lipo Pack (EU Warehouse)

Ik zeg "gigantisch" prijsverschil omdat je bij mogelijkheid 1 een batterij hebt met meer capaciteit en nog eens goedkoper is ook.. Dezelfde capaciteit in nano-tech kost 50 euro per batterij..


Neem er eerst van allebei 1 :-) dan kan je testen wat het beste werkt toch ? ;)
 
Klopt, maar in hoevere gaat die 70 gram verschil impact hebben op de PID's? Dan heb je uiteindelijk 1 die beter werkt als de andere, ga je finetunen en dan ligt die andere batterij in de kast, ook wat zonde van het geld. Batterijen kiezen is altijd het moeilijkste vind ik :-D Ik had nog niet gehoord van die "Turnigy Heavy duty", ik hoopte hier misschien ook al een ervaring te horen van iemand
 
Klopt, maar in hoevere gaat die 70 gram verschil impact hebben op de PID's? Dan heb je uiteindelijk 1 die beter werkt als de andere, ga je finetunen en dan ligt die andere batterij in de kast, ook wat zonde van het geld. Batterijen kiezen is altijd het moeilijkste vind ik :-D Ik had nog niet gehoord van die "Turnigy Heavy duty", ik hoopte hier misschien ook al een ervaring te horen van iemand
Die Heavy duty accu's hebben een hoger voltage en behoeven dus een aparte lader!
 
Vreemd in de beschrijving is dit net zoals de nanotech 14.8V hoor?

Specs:
Capacity: 3300mAh
Voltage: 4S1P / 4 Cell / 14.8V
Discharge: 60C Constant / 120C Burst
Weight: 400g
Dimensions: 138x43x32mm
Balance Plug: JST-XH
Discharge Plug: HXT 4mm
Wire Gauge: 10AWG

In de gewone beschrijving lijkt de heavy duty meer te slaan op de hoge ontlading (net zoals de nano-techs?)

Heavy Duty Series have the amp draw capability you want for your high performance models at a price everyone can afford.
Turnigy batteries are equipped with heavy duty discharge leads to minimise resistance and sustain high current loads. Turnigy batteries stand up to the punishing extremes of aerobatic flight and RC vehicles.
 
"Heavy duty" en "Max Charge Rate (C) 2"? Ik denk dat de charge rate vaak meer zegt over de lipo. Van de 40c turnigy of 25c gens ace die ik gebruikte, beide 5c laden maar heb betere ervaringen met de gens ace ondanks de lagere discharge rating. Geen idee hoeverre ratings correct zijn en hoe ze worden bepaald.
 
Dat is nu net hetgene waar ik nog niet veel ervaring mee heb :-) De ene zegt minimum 60C de andere zegt overkill :p Daarom dat ik wat naar ervaringen kwam vissen. Zoals je zegt scheelt het wel wat euro's, maar niet als je ze bol staan na 2 vluchten omdat je ze met te weinig marge hebt gekocht.. Die heavy duty leek mij een goede weg in het midden qua prijs en toch een hoge C rating..
 
"Heavy duty" en "Max Charge Rate (C) 2"? Ik denk dat de charge rate vaak meer zegt over de lipo. Van de 40c turnigy of 25c gens ace die ik gebruikte, beide 5c laden maar heb betere ervaringen met de gens ace ondanks de lagere discharge rating. Geen idee hoeverre ratings correct zijn en hoe ze worden bepaald.

Dat was me nog niet opgevalen.. Lijkt me wel vreemd.. Een gewone Lipo gaat idd tot ongeveer 5C (aangegeven door HK). De nanotecs zitten rond de 8C. En dan deze die zogezegd moet verkopen als een batterij met hoge ontladingcapaciteit mag maar opgeladen worden met 2C..

Ik laad m'n batterijen nu wel altijd gebalanceerd en op 1C maargoed..

Normaal een batterij die hoge ontlading aankan (in dit geval 60-120C) moet toch ook wel wat hoge ladingscapaciteit hebben of zie ik dit verkeerd?
 
Hmm, Gill hier op het forum vliegt naar het schijnt al 10 minuten met een 2700 mah batterij.. En meer dan 10 minuten lijkt we wel sterk niet? Zou wel mooi zijn om er met een 3300 nog meer uit te halen bij rustig vliegen maar lijkt me toch wel sterk :-)

mijn spider vloog met een 2200 mah 40c max 6 min , 10min lijkt me sterk of dan word er alleen gehoverd (bij wijze van spreken) ik vlieg dan ook wel hard dus meer verbruik :yes:
 
Als je zegt 40C, wat is de burst rate op die batterij dan?

Mijn oog is nu op deze batterijen gevallen:
ZIPPY Flightmax 2650mAh 4S1P 45C (EU Warehouse)

Qua prijs slechts 26 euro per stuk dus daar kan ik er wel wat meer van kopen. Beter wat meer batterijen dan minder batterijen die misschien een minuut of 2 langer in de lucht blijven denk ik dan

EDIT: deze hebben ook wel maar 2C charge rate zie ik..
 
Dat was me nog niet opgevalen.. Lijkt me wel vreemd.. Een gewone Lipo gaat idd tot ongeveer 5C (aangegeven door HK). De nanotecs zitten rond de 8C. En dan deze die zogezegd moet verkopen als een batterij met hoge ontladingcapaciteit mag maar opgeladen worden met 2C..

Ik laad m'n batterijen nu wel altijd gebalanceerd en op 1C maargoed..

Normaal een batterij die hoge ontlading aankan (in dit geval 60-120C) moet toch ook wel wat hoge ladingscapaciteit hebben of zie ik dit verkeerd?
Dat zou je wel verwachten he. Met snel laden viel me eerder wel op dat wanneer een lipo minder wordt ook sneller de 4.2v wordt bereikt en de laadstroom terugloopt. Ik denk dat het alles te maken heeft met de interne weerstand en er misschien minder te sjoemelen is met de C rating voor het laden.
Capacity: 2650mAh
Discharge: 45C Constant / 55C Burst

Dus ze stellen dat je die lipo telkens zonder problemen binnen 80 seconden of 64 sec voor 80% kan ontladen met een stroom van 119.25a.
Wil je meer dan schijnt dat ook te kunnen want ze verkopen ook lipo's met 65C Constant / 130C Burst
Waarheid of overdreven, ik weet het niet ;) in het geval van turnigy lipo's koop ik meestal maar die met de hoogste rating zo lang het gewicht en de prijs redelijk is want wellicht hebben die wel de kleinste interne weerstand.
 
Ik heb tot nu toe ook alleen turnigy batterijen gekocht. De gewone voor mijn F550 en de nanotechs 3S 1300 mah voor de mini H.

Maar voor deze hexa licht het ideale antwoord precies wat minder voor de hand :-) Ik ga vanavond nog wat googlen en indien ik niets vind koop ik gewoon enkele van de bovenstaande batterij..

Het blijft elke keer opnieuw een moeilijke keuze dat kiezen van batterijen :-)
 
Voor een multirotor is het meestal niet zo beperkt door het zwaartepunt en wat op het model past he, itt bijvoorbeeld een heli of vliegtuig en meer keuze kan het inderdaad ook lastig maken :) Zou anders eens zoeken op youtube voor een vergelijkbare vliegstijl en setup.
 
Ik kwam zomaar een Duitse Danny tegen.. Wel mooie props voor racen :-D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top