MSH Prôtos 500

Protos main shaft jezusbolt speling

Beste heren Protos vliegers,

Ligt het aan mij of hebben de jezusbolt gaten in de
mainshaft, zowel onder als boven, erg veel speling?

Zoveel zelfs, dat na montage van de hele drive train,
wanneer je de rotorkop en het 97T tandwiel beetpakt,
het geheel minimaal 5 mm tov elkaar kunnen verdraaien!

Sowieso heb ik de gewone m3 imbus schroeven vervangen voor
m3 imbus met minimaal 1 cm schroefdraadvrij.

Graag jullie ervaring hiermee.

Heb ik weer...............

De gaten hebben wel wat speling in de draairichting inderdaad.
Maar ik zie hier het probleem eigenlijk niet van, als je alles aandraait kan er volgens mij weinig gebeuren.
De aandrijving loopt 1 kant op.
En ik gebruik ook overal de standaard boutjes, met uitzondering van de bladhouder boutjes, daar gebruik ik liever M3 imbusboutjes met een schacht (beter voor je bladbusjes)
Ik heb er in ieder geval nog nooit een probleem mee ondervonden, en het is de eerste keer dat ik dit hoor eerlijk gezegd :)
Wat baart je zorgen als ik vragen mag?

Deze wil ik jullie trouwens niet onthouden, Tareq Alsaadi (3D masters piloot) met de Protos, super gaaf :)

Grt.
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Woooow dat ding heeft wel lekkere headspead :)

Beetje *te wild* 3D vliegen vind ik zelf, al is de manier waarop hij de heli gewoon keurig onder controle heeft geweldig.

Groet, Christian

Hij vliegt hier met een 100-90-100 curve op een 15T tandwiel en Desire (outrage) 2500 Mah lipopacks.
Zijn headspeed zal ongeveer rond de 3000+ toeren zitten in dit filmpje Christian :).
Tareq vliegt altijd wild en heel compact ook niet helemaal wat ik mooi vind, maar hier vind ik hem toch heel knap gecontroleerd rond de palmpjes gaan, probeer hem met zo'n headspeed maar eens zo gecontroleerd dichtbij te houden, en het wordt daar nog donker ook, geweldig gevlogen!!

Laatst bewerkt:
Dus als ik een protos koop kan ik ook gelijk zo vliegen ?!?!? ;)

:mrgreen: LOL
Naar je Protos kijken en dagdromen geeft best veel voldoening, zelfs als er natte sneeuw naar beneden komt.
Het is wel fijn om te weten dat jouw heli het al vast kan, de rest denk ik er voorlopig maar even bij 8)

Hahahaha.....lekker dagdromen.
Man...hoe vaker ik naar die protos kijk hoe mooier hij wordt.
Als ik ooit besluit om naar de 500 klasse te gaan, wordt het geheid een protos.

Was niet de bedoeling dat dit om film zou komen te staan, hij zou mijn Prôtos alleen ff voor vliegen:rolling:

Kan niks anders zeggen dat L.S.O :cool:

Speling jezusbolts

Misschien dat het bij electro in combinatie met een goed werkende governor geen probleem hoeft te zijn.

Uit ervaring met nitro aandrijving in bv een Raptor of een Trex 600N,
kan ik melden dat het niet lang heel blijft. Onder sterke lastwisseling,
bij bv tic-toc of andere abrupte moves, kan de jezusbolt breken.
Helemaal als er geen schacht aanwezig is!

Better safe then sorry, vandaar mijn vraag.

De gaten hebben wel wat speling in de draairichting inderdaad.
Maar ik zie hier het probleem eigenlijk niet van, als je alles aandraait kan er volgens mij weinig gebeuren.
De aandrijving loopt 1 kant op.
En ik gebruik ook overal de standaard boutjes, met uitzondering van de bladhouder boutjes, daar gebruik ik liever M3 imbusboutjes met een schacht (beter voor je bladbusjes)
Ik heb er in ieder geval nog nooit een probleem mee ondervonden, en het is de eerste keer dat ik dit hoor eerlijk gezegd :)
Wat baart je zorgen als ik vragen mag?

Deze wil ik jullie trouwens niet onthouden, Tareq Alsaadi (3D masters piloot) met de Protos, super gaaf :)

Grt.
Eric

Dagdromen bij de Protos is erg leuk,,

Alleen een keer vliegen word het toch echt een keer tijd voor ;)
Ik verwacht mijn GY401 set a.s. maandag.......
Hier zit een s9257 servo bij,
maar ik heb eens gepast met een s9254 en die moet ook prima kunnen.

Wat is aan te raden?

Groet, Christian

Ik zou eerst voor de S9257 gaan Christian.
Is een prima combo met de 401, snel en sterk zat voor de Protos (en lichter).

@RonnieB en passop
De kop klemt zichzelf perfect vast op de stalen as.
De kracht die je nodig hebt om door die frictie heen te komen is werkelijk enorm.
Dus zie ik daar al geen problemen, dat is dus al de helft van je speling die je kwijtbent.
Een electro motor levert zowiezo een veel constanter moment dan een brandstofmotor.
Verder is de motorpinion voorzien van een eenweg lager, dus als het moment tegendraads is (wat volgens mij theoretisch onmogelijk is) dan loopt alles vrij.
Verder is deze heli voorzien van een riemaandrijving, vele malen soepeler dan een tandwielaandrijving.
Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt.
Als de boutafmetingen die je gebruikt overeenkomen met de manual, dan zit het goed.
De onderdelen en toleranties zijn zeer constant naar mijn weten.
Daarnaast, ondertussen zijn er wereldwijd duizenden verkocht, en ik lees erugggg veel ;), en heb hier nog nooit wat over gelezen.

@Hobby
Wie gaat er nu op vakantie naar Israel??
Jij bent ook een rare vogel hoor :rolling:

Grt.
Eric

Laatst bewerkt:
Ohh, ik zit er helemaal naast trouwens, was in Dubai Hobby!!
Nu snap ik het, je was op je vakantie eilandje natuurlijk ;)

Ik las trouwens op helifreak dat Tareq met een Jazz 80 vliegt...
En een gascurve van 100-90-100..heel vreemd??
Gelijk even voor mensen die nieuw zijn met een Jazz (governor is automatisch aktief in helimode), of met controllers op de Governor stand..
Altijd een vlakke curve instellen en ik zou niet hoger gaan dan 85% i.v.m. het bijregelen van de governor.
Ik vlieg met 75% vlakke curve op een Jazz regelaar. (75-inh-75-inh-75)
Op 85% zit je op een Jazz80 op ong.2900-3000 T/min op de Protos, hogere curven maken de headspeed vaak niet hoger en de regelaar kan niet meer compenseren.

Grt.
Eric

Laatst bewerkt:
Vandaag alle ball links v.d. Protos bij langs geweest met de Ball link reamer.

Het valt me op dat als ik de swash met mijn vingers omhoog wil drukken dat het toch een stuk moeizamer gaat als bij mijn T-rex 450.

Is dit normaal?

Groet, Christian

Dat is normaal hoor Christian.
De speling/toleranties zijn allemaal behoorlijk strak in vergelijk met andere merken.
Na een aantal vluchten loopt dat allemaal goed in en dan heb je als het goed is een soepele spellingsvrije kop.
De linkjes slijten weinig in bij gebruik, die moet je echt goed op maat ruimen (beetje olie op de reamer) zodat ze allemaal even soepel lopen en zonder speling.
De linkjes die nu geproduceerd worden trouwens, zijn vanuit de fabriek al beter op maat.
Dus in de laatste kits zal er veel minder geruimd moeten worden.

Grt,
Eric

Bedankt voor de snelle reactie ;)

Ik ga nog even de laatste dingen in elkaar zetten,
en misschien als de wind gaat liggen zijn eerste vlucht....

Groet, Christian

Daar is hij dan,

Mijn vliegklare MSH Prôtos 500.

IMG_2422.jpg

IMG_2424.jpg

Nee dit is geen reclame voor align ;)
Maar hun bind-tape werkt echt super :)

IMG_2425.jpg

IMG_2428.jpg

IMG_2431.jpg

Nog even een vraag:
Zit de ontvanger juist? Of moet ik de positie v.d. antenne's nog aanpassen?

Groet, Christian

Back